14 Mαιου2018 Τελευταία ενημέρωση
Aγορές scrap Mετρητά Εχεμύθεια-Αξιοπιστία
Χατζηαναγνώστου Γιώργος mob:69.72.22.90.64
e-mail : lasfida@rocketmail.com
Aγορές scrap Mετρητά Εχεμύθεια-Αξιοπιστία
Χατζηαναγνώστου Γιώργος mob:69.72.22.90.64
e-mail : lasfida@rocketmail.com
Οι τιμές ανά τόνο ανακυκλώσιμου υλικού, για το γυαλί στο Βέλγιο είναι 21 Ευρώ, στην Αυστρία 71, στην Πορτογαλία 14, στη Γαλλία 4 Ευρώ και στην Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι 10,90 Ευρώ.
Η σύγκριση των τιμών εισφοράς (όπως ανακοινώθηκε στην 3η Πανελλήνια
Σύνοδο ΦΟΔΣΑ στα Χανιά σε παρουσίαση της Ελληνικής Εταιρίας Αξιοποίησης
Ανακύκλωσης με τίτλο ‘Αξιοποίηση Αποβλήτων Συσκευασίας’) σε χώρες
Διαφήμιση
της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2009, σε Ευρώ ανά τόνο ανακυκλώσιμου υλικού,
αφενός δίνει μια βάση οικονομικής αξιολόγησης της αξίας του υλικού που θα
συλλεχθεί και αφετέρου, καταδεικνύει τις διαφορές στα ανακυκλώσιμα υλικά
ανάμεσα σε χώρες που με τη σειρά τους θα επιτρέψουν τη σχετική οικονομική
αξιολόγηση των λύσεων που έχουν εφαρμοστεί στις χώρες αυτές.
Οι τιμές για το χαρτί/χαρτόνι στο Βέλγιο βρίσκονται στα 263/10 Ευρώ, στην
Αυστρία στα 105/42, στην Πορτογαλία στα 64/26, στη Γαλλία (ενιαία τιμή) στα
122 Ευρώ και στην Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι (ενιαία τιμή) 52,50 Ευρώ.
Οι τιμές για το πλαστικό στο Βέλγιο βρίσκονται στα 263/110 Ευρώ, στην
Αυστρία στα 610/120, στην Πορτογαλία στα 169/69, στη Γαλλία (ενιαία τιμή)
στα 178 Ευρώ και στην Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι (ενιαία τιμή) 66,00 Ευρώ.
Οι τιμές για το γυαλί στο Βέλγιο είναι 21 Ευρώ, στην Αυστρία 71, στην
Πορτογαλία 14, στη Γαλλία 4 Ευρώ και στην Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι
10,90 Ευρώ.
Οι τιμές για το Αλουμίνιο στο Βέλγιο είναι 37 Ευρώ, στην Αυστρία 400, στην
Πορτογαλία (διαφορετικές τιμές) 122/114, στη Γαλλία 45 Ευρώ και στην
Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι 8,80 Ευρώ.
Οι τιμές για το Λευκοσίδηρο στο Βέλγιο είναι 25 Ευρώ, στην Αυστρία
(διαφορετικές τιμές) 200/100, στην Πορτογαλία (διαφορετικές τιμές) 71/31,
στη Γαλλία 23 Ευρώ και στην Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι 21,00 Ευρώ.
Οι τιμές για το Ξύλο στην Αυστρία είναι 18 Ευρώ, στην Πορτογαλία
(διαφορετικές τιμές) 11/15 και στην Ελλάδα η τιμή της ΕΕΑΑ είναι 9,50 Ευρώ.
Μειωμένα είναι τα ποσοστά ανάκτησης ανακυκλώσιμων υλικών το 2011 εξαιτίας της ύφεσης, αλλά και των μεγάλων απωλειών από το πλανόδιο παραεμπόριο, το οποίο δεν περιορίζεται στις συσκευασίες του μπλε κάδου. Εξαπλώνεται και οξύνεται όλο και περισσότερο στα χρησιμοποιημένα λιπαντικά έλαια, στους παλαιούς συσσωρευτές μολύβδου – οξέος και νικελίου – καδμίου, καθώς επίσης και στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά απόβλητα.
Ακόμη και στον επιτυχημένο τομέα ανακύκλωσης φορητών ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών, όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία «ΑΦΗΣ», φέρνοντας την Ελλάδα τα έτη 2010 και 2011 στη δεύτερη θέση μετά τη Γερμανία στην τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης φορητών μπαταριών, υπάρχουν απώλειες ανακυκλώσιμων υλικών.
Οι γυρολόγοι παραγεμίζουν με μικρές μπαταρίες τις ηλεκτρικές συσκευές που συλλέγουν από τους δρόμους, για να αυξηθεί το βάρος τους και να εισπράξουν περισσότερα από τις μάνδρες σκραπ. Την ίδια ώρα οι δήμοι εξακολουθούν να μη συμμορφώνονται με τη νομοθεσία, δεν συνεργάζονται με το εγκεκριμένο σύστημα και δεν συλλέγουν τα απόβλητα ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού.
Λαθρεμπόριο
Οσον αφορά στα απόβλητα λιπαντέλαια, τα χαμηλά ποσοστά αναγέννησης κατά τα έτη 2010 και 2011, οφείλονται στη διαφυγή μεγάλων ποσοτήτων στο λαθρεμπόριο. Τα καμένα λιπαντικά αναμειγνύονται με πετρέλαιο και χρησιμοποιούνται ως καύσιμο στους καυστήρες θέρμανσης.
Παράνομο εμπόριο υπάρχει και στον τομέα ανακύκλωσης των χρησιμοποιημένων συσσωρευτών μολύβδου και οξέος. Οι γυρολόγοι προμηθεύονται τις μπαταρίες από τα ηλεκτρολογεία και τις πωλούν στις μάνδρες σκραπ.
Η υψηλή χρηματιστηριακή τιμή του μολύβδου (1.900-2.100 ευρώ ανά τόνο) είναι το μείζον δέλεαρ για το παραεμπόριο, μέσω του οποίου εξάγονται άγνωστες ποσότητες στη Βουλγαρία. Εκεί οι επιτήδειοι κερδοσκοπούν από την είσπραξη του ΦΠΑ δεδομένου ότι στη χώρα μας έχει καταργηθεί η εισφορά ΦΠΑ στα ανακυκλώσιμα υλικά. Σημειωτέον ότι η τιμή της χρησιμοποιημένης μπαταρίας ανέρχεται στα 300 ευρώ τον τόνο.
ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ
Αδειασαν κατά 7% οι μπλε κάδοι
Μείωση κατά 7% έχει επιφέρει η δυσμενής οικονομική συγκυρία το 2011 στο σύνολο των απορριμμάτων από συσκευασίες που παράγονται στη χώρα σε σύγκριση με το 2010, σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ). Οι ποσότητες των υλικών που ανακυκλώθηκαν από το σύνολο των δραστηριοτήτων της ΕΕΑΑ ανήλθαν σε 478.000 τόνους, συμπεριλαμβανομένων των ποσοτήτων από τα Βιομηχανικά και Εμπορικά Απόβλητα Συσκευασίας (ΒΕΑΣ), καθώς και του ανακτημένου χαρτιού εντύπων. Οι ποσότητες αυτές αξιοποιήθηκαν στα 27 Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) της ΕΕΑΑ σε όλη την Ελλάδα. Η συλλογή γυαλιού από εστιατόρια και ξενοδοχεία, τα νησιά κ.λπ. ανήλθε σε 194 χιλιάδες τόνους. Πάνω από 1.700 επιχειρήσεις συνεργάζονται με την ΕΕΑΑ, ενώ έχουν δημιουργηθεί περίπου 1.900 θέσεις εργασίας. Συνολικά 241 ΟΤΑ είναι συμβεβλημένοι με το Σύστημα της ΕΕΑΑ.
Οι μπλε κάδοι εξυπηρετούν σχεδόν το 75% του συνολικού πληθυσμού της χώρας, δηλαδή περίπου 8 εκατ. κατοίκους. Περισσότεροι από 125.000 μπλε κάδοι και 370 οχήματα συλλογής έχουν παραδοθεί στους ΟΤΑ για να χρησιμοποιηθούν στη συλλογή και αποκομιδή των ανακυκλώσιμων υλικών.
Φορητές Μπαταρίες
Μισός στόχος επετεύχθη
Οι φορητές μπαταρίες είναι προϊόντα που περιέχουν τοξικά μέταλλα για το περιβάλλον: νικέλιο, κάδμιο, υδράργυρο, μόλυβδο, μαγγάνιο, ψευδάργυρο, λίθιο, άνθρακα και οξείδιο του αργύρου.
Η εταιρεία «ΑΦΗΣ» (Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης Φορητών Ηλεκτρικών Στηλών και Συσσωρευτών) συλλέγει φορητές μπαταρίες βάρους έως 1,5 κιλού.
Το 2011 η συλλογή των μπαταριών έφτασε τους 657 τόνους, περίπου 26.300.000 μπαταρίες. Παρουσιάζοντας, όμως, μείωση κατά 7,7%, για πρώτη φορά από το 2005 που λειτούργησε το σύστημα, λόγω της σημαντικής πτώσης της αγοράς των μικρών μπαταριών.
Το ποσοστό συλλογής ανέρχεται στο 35% των μπαταριών που διακινήθηκαν στην Ελληνική αγορά μέσα στο 2011.
Η Ελλάδα έχει ήδη υπερκαλύψει το στόχο της 4 χρόνια νωρίτερα. Σήμερα οι κάδοι της ΑΦΗΣ βρίσκονται σε πάνω από 56.000 σημεία πανελλαδικά, υπερκαλύπτοντας τον στόχο των 10.000 κάδων.
Οχήματα
Σε καλό δρόμο τα σαραβαλάκια
Αυξημένα είναι τα ποσοστά ανακύκλωσης των παλαιών οχημάτων το 2011, σε σχέση με το 2010 που ανακυκλώθηκαν 68.284 αυτοκίνητα.
Στο «Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων» (ΕΔΟΕ ΑΕ) προωθούνται τα Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ), τα παλαιά αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, που οι ιδιοκτήτες τους έχουν αποφασίσει να μη χρησιμοποιήσουν ξανά και επιθυμούν να καταθέσουν μόνιμα τις πινακίδες τους.
Το Σύστημα έχει συσταθεί από 36 εισαγωγείς – εκπροσώπους κατασκευαστών αυτοκινήτων και λειτουργεί από το 2004.
Το 2011 ανακυκλώθηκαν στο ΕΔΟΕ ΑΕ συνολικά 116.595 οχήματα: 108.665 από ιδιώτες και 7.940 οχήματα από δήμους. Το 2012 μέχρι τώρα έχουν ανακυκλωθεί συνολικά 9.489 οχήματα.
Το ποσοστό ανακύκλωσης ανά αυτοκίνητο ανέρχεται περίπου σε 84% και υπερβαίνει τον εθνικό στόχο που έχει θέσει η ΕΕ, το οποίο είναι 80%.
Στο ΕΔΟΕ ΑΕ συμμετέχουν 36 επιχειρήσεις, δηλαδή το 100% των υπόχρεων – εισαγωγέων οχημάτων στη χώρα μας.
Μπαταρίες αυτοκινήτων
Η αξιοποίηση έμεινε από… μπαταρία
Απογοητευτικά χαμηλά εξακολουθούν να είναι τα ποσοστά αξιοποίησης των μπαταριών αυτοκινήτων το 2011. Σύμφωνα με το συλλογικό σύστημα για την εναλλακτική διαχείριση των χρησιμοποιημένων συσσωρευτών μολύβδου – οξέως και νικελίου – καδμίου «ΣΥΔΕΣΥΣ ΑΕ», τη χρονιά που πέρασε συλλέχθηκαν προς ανακύκλωση 17.113 τόνοι συσσωρευτών μολύβδου – οξέος και 60,9 τόνοι συσσωρευτές νικελίου – καδμίου.
Η ετήσια παραγόμενη ποσότητα συσσωρευτών ανέρχεται περίπου σε 41.000 τόνους και ο εθνικός ετήσιος στόχος συλλογής στις 48.000 τόνους. Η χαμηλή αποδοτικότητα του Συστήματος οφείλεται στη διαφυγή μεγάλων ποσοτήτων χρησιμοποιημένων συσσωρευτών στο παραεμπόριο.
Τα ηλεκτρολογεία, απ’ όπου πηγάζει το παράνομο δίκτυο διακίνησης των χρησιμοποιημένων συσσωρευτών, όπως καταγγέλλουν οι ανακυκλωτές, εξακολουθούν να είναι ανεξέλεγκτα. Πωλούν στους παράνομους συλλέκτες, με αποτέλεσμα άγνωστη ποσότητα μπαταριών να καταλήγει στις μάνδρες σκραπ και στη Βουλγαρία.
Επίσης, οι ανακυκλωτές κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό από πλευράς Συστήματος υποστηρίζοντας ότι, προμηθεύεται συσσωρευτές σε χαμηλή τιμή και ακολούθως τους μεταπωλεί ακριβά στους ανακυκλωτές.
Ελαστικά Οχημάτων
Μείωση 30% μέσα σε 2 χρόνια
Πτώση στις πωλήσεις νέων ελαστικών καταγράφεται το 2011, σε σχέση με τις πωλήσεις του 2010. Συγκεκριμένα το 2010 πωλήθηκαν 46.900 τόνοι νέων ελαστικών και το 2011 38.500 τόνοι.
Το ποσοστό μείωσης στην αγορά ελαστικών, συγκριτικά για το 2010 με το 2011 ανέρχεται στο 18%. Ενώ το Α΄ τρίμηνο του 2012 υπάρχει πτώση συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 κατά 20%, αλλά όπως λένε παράγοντες της αγοράς το ποσοστό αυτό δεν είναι ενδεικτικό για όλο το έτος.
Σύμφωνα με τον ετήσιο εθνικό στόχο ανακύκλωσης για τα χρησιμοποιημένα ελαστικά αυτοκινήτων, θα πρέπει να ανακυκλώνεται ποσοστό της τάξης του 65%.
Το «Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης Μεταχειρισμένων Ελαστικών» (ECO – ELASTICA) λειτουργεί από το 2004, εξυπηρετεί 2.000 σημεία συλλογής και καλύπτει γεωγραφικά το 100% της χώρας.
Στο «ECO – ELASTIKA» συμμετέχουν 165 επιχειρήσεις, δηλαδή το 98% των υπόχρεων διαχειριστών (εισαγωγέων).
Το σύστημα συνεργάζεται με 5 εργοστάσια ανακύκλωσης ελαστικών (κοκκοποίηση), 2 εγκαταστάσεις πρωτογενούς τεμαχισμού και 3 τσιμεντοβιομηχανίες 1 στην Ελλάδα και 2 στη Βουλγαρία.
Το 2012 αξιοποιήθηκαν 33.000 τόνοι παλαιών ελαστικών, το 2010 41.500 τόνοι και το 2009 47.300 τόνοι.
Ηλεκτρονικά απόβλητα
Στο έλεος της κρίσης και των σκραπ
Το 2009 υπήρξε για το εγκεκριμένο σύστημα ανακύκλωσης αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ) «Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε.», η χρονιά με τη μεγαλύτερη συλλογή ηλεκτρικών συσκευών φτάνοντας τους 66.000 τόνους.
Η οικονομική κρίση επέφερε τα έτη 2010 και 2011 πτώση στον κλάδο των λευκών συσκευών, με συνέπεια τη σημαντική μείωση του συνολικού βάρους των συλλεχθέντων ΑΗΗΕ.
Το 2010 συγκεντρώθηκαν 46.000 τόνοι ΑΗΗΕ και το 2011 42.000 τόνοι. Τα ΑΗΗΕ ανακυκλώθηκαν στις 9 μονάδες επεξεργασίας, με τις οποίες συνεργάζεται η εταιρεία στην Ελλάδα.
Το 2012 συνεχίζονται οι χαμηλοί ρυθμοί ανακύκλωσης ΑΗΗΕ με συνολικό βάρος για το Α΄ τρίμηνο 8.000 τόνους, εφόσον τα νοικοκυριά δεν έχουν την αγοραστική δύναμη να αντικαταστήσουν τις παλιές οικοσυσκευές τους, αλλά και λόγω της μη ενεργοποίησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενός κρίσιμου συντελεστή της ανακύκλωσης.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η στάση των ΟΤΑ αποτελεί σημαντικό επιβραδυντικό παράγοντα στο έργο του Συστήματος εφόσον, ενισχύει την ανεξέλεγκτη δράση των εμπόρων σκραπ, με αποτέλεσμα τη διαφυγή μεγάλων ποσοτήτων ΑΗΗΕ από το θεσμικό δίκτυο συλλογής.
ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΛΑΓΙΟΥ
σε οτι αφορα την μεταβλητοτητα των τιμων μπορει κανεις να παρει πληροφορίες απο
http://www.metalprices.com
http://www.euwid-recycling.com/
http://euro.recycle.net/
*O Xατζηαναγνώστου Γιώργος είναι enterpreneur Mικρομεσάιων Επιχειρήσεων
www.fotavgeia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου