Δευτέρα 20 Απριλίου 2015

Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου Εργαλείο διερερεύνησης νομικής και ηθικοπολιτικής υπόστασης του χρέους

Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου
Εργαλείο διερερεύνησης νομικής και ηθικοπολιτικής υπόστασης του χρέους
Του Γ. ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ

Π. Παυλόπουλος : Το πρωτογενές ευρωπαικό Δίκαιο, δεν καταργεί την δημοσιονομική κυριαρχία.

Πανηγυρικά άνοιξε τις εργασίες της η Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου του χρέους, με την παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Πρωθυπουργού και πολλών μελών της Κυβέρνησης. Στην επιτροπή, που θα προεδρεύεται από την ευρωβουλευτή Σ. Σακοράφα, μετέχουν πολλοί επιστήμονες διεθνούς κύρους αλλά και ενεργοί πολίτες. O βέλγος καθηγητής και ερευνητής του χρέους του Τρίτου Κόσμου Ε. Τουσαίν, εξήγησε ότι μια τέτοια διερεύνηση μπορεί να βασισθεί και σε ευρωπαική οδηγία, που υιοθετήθηκε μετά τις Ιρλανδικές αντιδράσεις στην υποχρεωτική ανάληψη του χρέους των τραπεζών από το Δημόσιο.

Η πρωτοβουλία της προέδρου της Βουλής κ. Κωνσταντοπούλου, αποσκοπεί στον λογιστικό έλεγχο του υπέρογκου χρέους με συστηματικό τρόπο και διεθνώς αποδεκτή μεθοδολογία. Θα διερευνηθεί ακόμη και η φύση του, δηλαδή αν ειναι αθέμιτο, επαχθές, επονείδιστο, παράνομο, αναγκαίο και εν πάσει περιπτώσει εάν έχει διογκωθεί τόσο, με τρόπους που είναι νόμιμοι και αποδεκτοί με βάση διεθνείς ηθικοπολιτικές παραδοχές και θεσμικές ρυθμίσεις. Οφείλεται η υπέρμετρη διόγκωση του χρέους σε αμέλεια, σε διαφθορά, σε προμήθειες ; Ποιός ο ρόλος των εξοπλισμών, των φαρμάκων κλπ ; Μήπως «τα φάγαμε όλοι μαζί»;

Ο υπουργός Αμυνας Π. Καμένος, ανέφερε ότι το 2009, το έλλειμμα αυξήθηκε κατά 3,4 δις με εσκεμμένη λογιστική μεταφορά του ποσού από το επόμενο έτος, ενώ περιέγραψε και την πώληση CDS (ασφαλίστρων κινδύνου) από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, ως έναρξη μεγάλης κερδοσκοπίας που απέκλεισε την χώρα από τις πηγές εξωτερικού δανεισμού. Ο αν. υπουργός Εθνικής Άμυνας Κ. Ήσυχος, ανέφερε πως κατά την περίοδο συσσώρευσης του ελληνικού δημοσίου χρέους από το 1974 μέχρι το 2010, "υπήρξαν εισαγωγές όπλων, συνολικής αξίας, ίσης σχεδόν με το μισό ετήσιο ΑΕΠ της ίδιας περιόδου".
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Γ. Κατρούγκαλος, υπενθύμισε ειδική έκθεση για την Ελλάδα, που ήλθε προς ψήφιση στον ΟΗΕ, όπου καταγραφόταν η παραβίαση στο πλαίσιο των μνημονιακών πολιτικών, σειράς δικαιωμάτων που προστατεύονται από διεθνείς συνθήκες της Ε.Ε. και του ΟΗΕ. Ο υπουργός Επικρατείας για την διαφθορά κ. Νικολούδης αναφέρθηκε διεξοδικά στα διάφορα ποσοστά προμηθειών (μίζας) διαμεσολάβησης σε διάφορους τομείς, που κυμαίνονταν από 2,5% έως 23%.



Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας, πως η εθνική δημοσιονομική κυριαρχία, εξακολουθεί να υφίσταται στο πλαίσιο του μέχρι σήμερα ευρωπαικού πρωτογενούς Δικαίου και ότι το δευτερογενές Δίκαιο για να ισχύει, θα πρέπει να ελέγχεται ως προς την συμβατότητά του με το πρωτογενές. Η παρατήρηση του κ. Παυλόπουλου, είναι εξαιρετικά σημαντική για την δημιουργία βάσης αμφισβήτησης της νομιμότητας των μνημονιακών ρυθμίσεων. Ισως για τον λόγο αυτό ο κ. Βενιζέλος διατύπωσε αντιρρήσεις για την παρουσία του στην εναρκτήρια τελετή, αλλά φυσικά έλαβε κατάλληλη απάντηση από τον κ. Παυλόπουλο.



Πρέπει να μη ξεχνάμε, ότι τα μνημόνια συνιστούν παραβίαση του αξιακού προτάγματος της Ε. Ενωσης, αλλά και του λεγόμενου «κοινοτικού κεκτημένου», δηλαδή του πλέγματος θεσμικών ρυθμίσεων και πρακτικών που ισχύουν στην Ενωση. Ετσι π.χ. ενώ οι συλλογικές διαπραγματεύσεις έχουν από εικοσαετίας υιοθετηθεί στην ένωση, το Μνημόνιο απαιτεί την κατάργησή τους στις υπερχρεωμένες χώρες και αποτελεί αντικείμενο στο τραπέζι των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων για τις Μεταρρυθμίσεις.

Επί πλέον, η δανειοδοτική λειτουργία των «θεσμών» (Ε. Επιτροπή, ΕΚΤ, ΔΝΤ), εκμεταλλεύθηκε κενά των συνθηκών και ιδιαίτερα της συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής της νομισματικής ένωσης. Η αντίφαση αυτή, αποτελεί ουσιαστικό και ισχυρό επιχείρημα για την ακύρωση των μημονιακών πολιτικών, καθώς αυτές δεν εδράζονται σε δημοκρατικό τρόπο λήψης αποφάσεων στην ευρωπαική ένωση και σίγουρα όχι στις ιδρυτικές Συνθήκες.Ο υπουργός οικονομικών Γ. Βαρουφάκης, εξήγησε μάλιστα πως τα Ευρωπαικά χρέη, είναι απαραίτητα για να λειτουργεί η ευρωζώνη με την σημερινή μορφή της και δεν έχει καθόλου άδικο.

Το βασικό θέμα που αναδεικνύεται από την φιλοσοφία και πρακτική του Μνημονίου, είναι η άρση της δημοσιονομικής κυριαρχίας του εθνικού κράτους, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από αυτόν που έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο της θεσμικής οικοδόμησης της Ενωσης. Η διερεύνηση λοιπόν του τρόπου διόγκωσης του χρέους, θα φωτίσει την νομιμότητα των χρηματοοικονομικών τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν το 2001 για την τροποποίηση των λογιστικών στοιχείων που αφορούν το χρέος, προκειμένου να προωθηθεί η ένταξη στην ΟΝΕ, αλλά και την διεύρυνση ελλείμματος και χρέους το 2009, πριν από την ενταξη στο Μνημόνιο.

Η αρνητική στάση των κομμάτων της προηγούμενης κυβέρνησης προς την Επιτροπή Λογιστικού Ελέγχου - επικαλούμενη και «Αλήθεια για το Χρέος» - δεν αποτέλεσε έκπληξη, καθώς οι εργασίες της, πέρα από προσπάθεια τεκμηρίωσης αιτήματος διαγραφής μέρους του χρέους, μπορεί να αποκαλύψει σημαντικές πολιτικές και άλλες ευθύνες, για την καταστροφή που έχει υποστεί η χώρα.

Διότι όταν το χρέος χρησιμοποιείται σαν μοχλός επιβολής πολιτικών που, όχι μόνο αντιβαίνουν στις κυρίαρχες οικονομικές θεωρίες των νομισματικών ενώσεων, αλλά και δεν αποδέχονται τα καταστροφικά αποτελέσματα που προκαλούν, η ενεργός αντίθεση των πολιτών σε ευρωπαικό επίπεδο είναι δημοκρατικό καθήκον. Και όταν η «Διάσωση» δημιουργεί ανθρωπιστική κρίση και καταργεί την εθνική κυριαρχία με μή θεσμικό τρόπο, είναι «Kύμβαλον αλαλάζον». Καλό Πάσχα.

www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: