Η ΕΕ αυστηροποιεί τη νομοθεσία της για τη μεταφορά και εξαγωγή τοξικών ή
άλλων αποβλήτων υψηλού κινδύνου. Σχετική οδηγία ενέκρινε το
Ευρωκοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα.
Αυστηρός έλεγχος από κοινή γνώμη και ΜΚΟ
Μέχρι σήμερα
το ένα στα τέσσερα φορτία αποβλήτων που έφευγε από ευρωπαϊκά λιμάνια ήταν παράνομο
Υπολογίζεται ότι από τη θέσπιση ενιαίων κριτηρίων και
δικαιολογητικών, καθώς και την ενιαία βάση δεδομένων για τους ελέγχους,
θα εξοικονομηθούν έως 40 εκ. ευρώ ετησίως για διοικητικά έξοδα. Πολύ
μεγαλύτερο θα είναι το κέρδος από τον έλεγχο της δημοσιότητας στα εθνικά
σχέδια επιθεωρήσεων, υποστηρίζει ο εισηγητής του Ευρωκοινοβουλίου και
ευρωβουλευτής των Πρασίνων Μπαρτ Στάες. «Μερικά κράτη-μέλη παραμένουν
αδρανή και σήμεραΟ Σπύρος Δανέλλης υπενθυμίζει ότι η ευρωπαϊκή κοινή γνώμη ευαισθητοποιήθηκε ιδιαίτερα σε αυτό το ζήτημα, όταν αποκαλύφθηκε η παράνομη εναπόθεση τοξικών και άλλων επικίνδυνων αποβλήτων στη νότια Ιταλία- τόσο στον Κόλπο της Νάπολης, όσο και στην Αδριατική Θάλασσα. «Έχουμε εικόνα ότι η μαφία διαχειριζόταν τοξικά απόβλητα της κεντρικής Ευρώπης, κυρίως από τη Γερμανία. Απλά τα πόντιζαν ή τα έθαβαν στο υπέδαφος γύρω από τη Νάπολη. Ξαφνικά βρεθήκαμε μπροστά σε ένα τεράστιο ζήτημα, όπου όμως η υποκρισία κάλυπτε τη δημιουργία του χρόνια τώρα. Είναι επίσης γνωστό ότι έχουν ποντιστεί τοξικά και επικίνδυνα απόβλητα στην Αδριατική Θάλασσα, πάλι από τη μαφία, τα οποία είναι εκ μεταφοράς από τις βιομηχανίες του Βορρά».
Απωλεσθέντα έσοδα ...42 δισ.
«Είναι γνωστό ότι έχουν ποντιστεί τοξικά και επικίνδυνα απόβλητα στην Αδριατική Θάλασσα»
Υπάρχει βέβαια και μία οικονομική πτυχή του ζητήματος: εάν η
νέα νομοθεσία εφαρμοστεί πλήρως και οι έλεγχοι φέρουν τα αναμενόμενα
αποτελέσματα, η Κομισιόν υπολογίζει ότι μέχρι το 2020 η ευρωπαϊκή
βιομηχανία ανακύκλωσης θα μπορούσε να αυξήσει τον τζίρο της κατά 42
δισεκατομμύρια ευρώ, δημιουργώντας 400.000 νέες θέσεις εργασίας.Ο Βέλγος ευρωβουλευτής των Πρασίνων Μπερτ Στάες ελπίζει ότι με τη νέα νομοθεσία θα σταματήσει και ο σημερινός «κλεφτοπόλεμος» των εγκληματιών με τις ελεγκτικές αρχές, ο οποίος στην ορολογία των Βρυξελλών ονομάζεται port hopping. «Όταν έχεις αυστηρούς ελέγχους σε ένα λιμάνι και ελλιπείς ελέγχους σε δύο άλλα λιμάνια σε ακτίνα 300 χλμ., τι θα κάνουν οι εγκληματίες; Θα επιλέξουν τα λιμάνια που δεν ελέγχονται. Αυτό είναι το port-hopping» λέει ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων. «Δεν είναι θέμα διαφθοράς, είναι μία λογική που τη βλέπουμε και σε άλλες μορφές εγκληματικής δραστηριότητας: το δοκιμάζουν και όταν βλέπουν ότι τους ̔βγαίνειʼ, το συνεχίζουν. Αν όμως εφαρμοστεί σωστά η νέα οδηγία, το port hopping θα σταματήσει».
Γιάννης Παπαδημητρίου, Στρασβούργο
Υπεύθ. σύνταξης: Άρης Καλτιριμτζής
www.fotavgeia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου