Είπε ο Ισοκράτης το ρητό: "Έλληνας είναι αυτός που μετέχει της ελληνικής παιδείας" ;
Βρισκόμαστε γύρω στο 380 π.Χ. , στην περίοδο της 100ης Ολυμπιάδας. Η Ελλάδα ταλαιπωρημένη απο έναν σκληρό εμφύλιο πόλεμο, 24 χρόνια μετά την λήξη του Πελοποννησιακού Πολέμου (431 – 404 π.Χ.) προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της. Οι εχθροπραξίες αν και ελάχιστες κατά μήκος της Ελλάδος, υπάρχουν ακόμη. Εκείνη την περίοδο λοιπόν, ο Ισοκράτης, με έναν εκπληκτικό και υψηλής ρητορικής τέχνης λόγο, προσπαθεί να ενώσει όλες τις Ελληνικές πόλεις ξανά, ώστε να επικεντρωθούν στον πραγματικό εχθρό που μπαίνει ανάμεσα τους και καταστρέφει τις ελληνικές κοινωνίες αλλά και τις επόμενες γενιές. Ο λόγος του, διαχρονικά, επισημαίνει την επιτακτική ανάγκη των Ελλήνων να εκστρατεύσουν για πρώτη φορά και απο αμυνόμενοι κόντρα στην αιώνια βαρβαρότητα της Ανατολής, να προσπαθήσουν να τελειώσουν μια και καλή μαζί τους (Πέρσες).
Συγγραφέας : Ισοκράτης
Έργο : Πανηγυρικός
Ήδη απο την αρχή του κειμένου γνωστοποιείται στον αναγνώστη η αφορμή του λόγου :
"ήρθα να δώσω γνώμη και για τον πόλεμο με τους βαρβάρους και για την ανάγκη να μονοιάσουμε μεταξύ μας"
[3] ἥκω συμβουλεύσων περί τε τοῦ πολέμου τοῦ πρὸς τοὺς βαρβάρους καὶ τῆς ὁμονοίας τῆς πρὸς ἡμᾶς αὐτούς
Ο Ισοκράτης δεν έχει σκοπό με τον λόγο του να κρίνει ποιοι θα ονομάζονται Έλληνες και ποιοι βάρβαροι. Θα ήταν αδιανόητο σε ένα πολεμικό κάλεσμα όλων των Ελλήνων κατά των Περσών, να θέτει ζητήματα "φυλετικά" για το ποιος θεωρείται Έλληνας και αν ένας αλλοδαπός μπορεί να γίνει Έλληνας Αθηναίος κλπ. επειδή μετείχε της ελληνικής παιδείας. Αν είχε ειπωθεί κάτι τέτοιο θα είχε καταδικαστεί την ίδια στιγμή σε θάνατο. Το ότι υπάρχουν μυαλά σήμερα που λένε πως ειπώθηκε κάτι τέτοιο, και η φαντασία τους δημιουργεί σκηνές Αφρικανών απο την Αιθιοπία να διδάσκονται απο τον Σωκράτη είναι τουλάχιστον για γέλια διότι δείχνουν την πραγματική τους αμορφωσιά και πως δεν έχουν ιδέα απο ιστορία και φιλολογία, το μόνο που θέλουν είναι να παραποιήσουν την ιστορία με σκοπό να δηλητηριάσουν με ψέματα το μυαλό όσων δεν έχουν ανοίξει βιβλίο, τους γνωστούς φραπέλληνες. Με λίγα λόγια ο διεθνισμός μισεί τα ήθη & τις αξίες και αρνείται να συμβαδίσει με τις επιστήμες της ιστορίας και της γενετικής. Το απέδειξα πριν λίγες μέρες με ανάρτηση.
Οι λαοί τότε όλης της οικουμένης δεν κοιτούσαν χρώμα δέρματος όμως οι Έλληνες συγκεκριμένα, ήταν ακραία τοπικιστές και φυλετιστές. Επί του θέματος ο Ισοκράτης στο ίδιο κείμενο το οποίο επικαλούνται αναφέρει :
"Στη χώρα ετούτη κατοικούμε χωρίς να διώξουμε άλλους· ούτε τη βρήκαμε έρημη· ούτε και μαζευτήκαμε εδώ πέρα μιγάδες από διάφορα έθνη. Είναι τόσο ωραία και γνήσια, λέω, η καταγωγή μας, ώστε εκεί που γεννηθήκαμε εκεί και κατοικούμε χωρίς καμιά διακοπή, γέννημα–θρέμμα αυτού του τόπου. Έτσι μπορούμε να ονομάσουμε την πόλη μας με τις ίδιες τρυφερές λέξεις που χρησιμοποιούμε για τους στενούς μας συγγενείς.Μονάχα εμείς δηλαδή από τους Έλληνες έχουμε το δικαίωμα να την αποκαλέσουμε τροφό, πατρίδα, μάνα. Και αλήθεια πρέπει να είναι σε θέση να προβάλουν μια τόση λαμπρή καταγωγή αυτοί που έχουν εύλογη περηφάνια, διεκδικούν την ηγεμονία με το δίκιο τους και αναφέρονται συχνά στο παρελθόν τους."
[24] ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ᾽ ἐρήμην καταλαβόντες οὐδ᾽ ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ᾽ οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ᾽ ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν, αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν. [25] μόνοις γὰρ ἡμῖν τῶν Ἑλλήνων τὴν αὐτὴν τροφὸν καὶ πατρίδα καὶ μητέρα καλέσαι προσήκει. καίτοι χρὴ τοὺς εὐλόγως μέγα φρονοῦντας καὶ περὶ τῆς ἡγεμονίας δικαίως ἀμφισβητοῦντας καὶ τῶν πατρίων πολλάκις μεμνημένους τοιαύτην τὴν ἀρχὴν τοῦ γένους ἔχοντας φαίνεσθαι.
Σιγά σιγά αρχίζει και καταλαβαίνει και ένα πεντάχρονο παιδάκι που του διηγούμαστε την ιστορία, πως πρόκειται για έναν λόγο, που απευθύνεται καθαρά στους Έλληνες και μόνο και δεν έχει καμία σχέση με το να πείσει πως Έλληνες γίνονται όσοι διδάσκονται ελληνικά. Μάλλον το αντίθετο θα έλεγα. Όπως βλέπετε, είναι αναγκαίο να αναπτύξουμε το έργο απο την αρχή αναλυτικά διότι όταν απομονώνεις αποσπασματικά ό,τι σε συμφέρει και το παραποιείς και το παρουσιάζεις στα μέτρα σου, εύκολα χειραγωγείς τον αναγνώστη. Εγώ όμως οφείλω ως Όμηρος να παραθέτω πάντα τις αρχαίες πηγές με το κείμενο και να το αναλύω σε εσάς.
Μετά απο όλα αυτά, ο Ισοκράτης αναφέρει τους λόγους για τους οποίους η Αθήνα θα πρέπει να ηγηθεί αυτής της εκστρατείας, που θα αποτελείται απο ενωμένες Ελληνικές πόλεις, απέναντι στους βάρβαρους Πέρσες. Το κείμενο είναι τεράστιο δεν υπάρχει λόγος να το γράψω όλο εδώ. Αναφέρει πως η Αθήνα ήταν πρώτη σε κάθε πόλεμο όταν οι Έλληνες ήταν ενωμένοι, αναφέρεται στα έθιμα και τους θεούς πως την έχουν ευνοήσει, στους νόμους τους οποίους θέσπισαν και άλλες πόλεις υιοθέτησαν. Όμως γίνεται και αναφορά στους συγγενικούς δεσμούς μεταξύ των πόλεων σε όλη την Ελλάδα. Ο Ισοκράτης αναφέρει :
"Σ᾽ αυτούς λοιπόν που καθιέρωσαν τις πανελλήνιες γιορτές ταιριάζει δίκαιος έπαινος. Μας κληροδότησαν το θαυμάσιο έθιμο να μαζευόμαστε όλοι μαζί στον ίδιο τόπο ύστερα από σπονδές και από διάλυση της έχθρας που μας χώριζε· να ενώνουμε κατόπιν τις προσευχές και τις θυσίες μας και να θυμόμαστε τους παλιούς συγγενικούς δεσμούς μας (εξ' αίματος), να έχουμε πιο φιλική διάθεση στο μέλλον ο ένας για τον άλλο και τέλος να ανανεώνουμε τις παλιές φιλίες και να δημιουργούμε νέες."
[43] Τῶν τοίνυν τὰς πανηγύρεις καταστησάντων δικαίως ἐπαινουμένων ὅτι τοιοῦτον ἔθος ἡμῖν παρέδοσαν ὥστε σπεισαμένους καὶ τὰς ἔχθρας τὰς ἐνεστηκυίας διαλυσαμένους συνελθεῖν εἰς ταὐτόν, καὶ μετὰ ταῦτ᾽ εὐχὰς καὶ θυσίας κοινὰς ποιησαμένους ἀναμνησθῆναι μὲν τῆς συγγενείας τῆς πρὸς ἀλλήλους ὑπαρχούσης, εὐμενεστέρως δ᾽ εἰς τὸν λοιπὸν χρόνον διατεθῆναι πρὸς ἡμᾶς αὐτούς, καὶ τάς τε παλαιὰς ξενίας ἀνανεώσασθαι καὶ καινὰς ἑτέρας ποιήσασθαι,
Εν προκειμένω ο Ισοκράτης αναφέρεται στους Ολυμπιακούς Αγώνες, που διεξάγονται εκείνη την περίοδο, στους οποίους είχαν δικαίωμα συμμετοχής ΑΥΣΤΗΡΑ μόνο όσοι μπορούσαν να αποδείξουν πως φυλετικά βάσει της οικογενείας τους ήταν Έλληνες.
Συνεχίζει αναφερόμενος στην Φιλοσοφία που άνθισε και μεγαλούργησε στην Αθήνα και που ανέδειξε την τέχνη της ρητορικής και του λόγου. Ο Ισοκράτεις γράφει :
"οι καλλιεργημένοι και αυτοί που θεωρούνται άξεστοι σ᾽ αυτό το σημείο διαφέρουν μεταξύ τους βασικά, άλλα και όσοι ανατράφηκαν από την αρχή όπως ταιριάζει σε ελεύθερους δεν ξεχωρίζουν από την παλικαριά και από τα πλούτη τους και από άλλα τέτοια αγαθά· η ικανότητα στο λόγο είναι που τους προβάλλει και αποτελεί κατά κοινή ομολογία το αλάνθαστο κριτήριο για το βαθμό καλλιέργειας που διαθέτει ο καθένας· και όσοι χειρίζονται το λόγο με ικανότητα δεν έχουν δύναμη μόνο στον τόπο τους, αλλά και στα άλλα μέρη τους τιμούν."
49] καὶ τούς τε σοφοὺς καὶ τοὺς ἀμαθεῖς δοκοῦντας εἶναι ταύτῃ πλεῖστον ἀλλήλων διαφέροντας, ἔτι δὲ τοὺς εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς ἐλευθέρως τεθραμμένους ἐκ μὲν ἀνδρίας καὶ πλούτου καὶ τῶν τοιούτων ἀγαθῶν οὐ γιγνωσκομένους, ἐκ δὲ τῶν λεγομένων μάλιστα καταφανεῖς γιγνομένους, καὶ τοῦτο σύμβολον τῆς παιδεύσεως ἡμῶν ἑκάστου πιστότατον ἀποδεδειγμένον, καὶ τοὺς λόγῳ καλῶς χρωμένους οὐ μόνον ἐν ταῖς αὑτῶν δυναμένους, ἀλλὰ καὶ παρὰ τοῖς ἄλλοις ἐντίμους ὄντας.
Έτσι λοιπόν, μετά απο όλα αυτά, φθάνουμε στο επίμαχο σημείο, το οποίο επικαλούνται όλοι οι αμόρφωτοι και αστοιχείωτοι που έχουν άποψη για όλα.
"Τόσο πολύ ξεπέρασε η πόλη μας (Αθήνα) όλους τους άλλους (άλλες ελληνικές πόλεις) στην πνευματική ανάπτυξη και στην τέχνη του λόγου, ώστε οι δικοί της μαθητές έγιναν δάσκαλοι στους άλλους· το όνομα πάλι Έλληνες κατόρθωσε να μη συμβολίζει πια την καταγωγή, αλλά την καλλιέργεια του πνεύματος, και Έλληνες να ονομάζονται πιο πολύ όσοι δέχτηκαν τον τρόπο της δικιάς μας αγωγής και μόρφωσης (της Αθηναϊκής) παρά αυτοί που έχουν την ίδια με εμάς καταγωγή (κοινής φυλετικής καταγωγής)."
[50] τοσοῦτον δ᾽ ἀπολέλοιπεν ἡ πόλις ἡμῶν περὶ τὸ φρονεῖν καὶ λέγειν τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους, ὥσθ᾽ οἱ ταύτης μαθηταὶ τῶν ἄλλων διδάσκαλοι γεγόνασιν, καὶ τὸ τῶν Ἑλλήνων ὄνομα πεποίηκεν μηκέτι τοῦ γένους, ἀλλὰ τῆς διανοίας δοκεῖν εἶναι, καὶ μᾶλλον Ἕλληνας καλεῖσθαι τοὺς τῆς παιδεύσεως τῆς ἡμετέρας ἢ τοὺς τῆς κοινῆς φύσεως μετέχοντας.
Είναι ξεκάθαρο τώρα που γνωρίζουμε περί τίνος πρόκειται το αρχαίο κείμενο, ότι ο Ισοκράτης, δεν απευθύνεται σε βάρβαρους, ούτε προσπαθεί να πείσει τους Αθηναίους ή τους Έλληνες πως οι αλλοδαποί μπορούν να γίνουν Έλληνες αν τους διδάξουν την ελληνική παιδεία, αλλά καταλαβαίνουμε πως απευθύνεται σε Έλληνες τους οποίους προσπαθεί να ενώσει κάτω απο το κοινό ελληνικό συμφέρον με μια πολύ υψηλή ρητορική που οι ψεύτες και παραποιητές της ιστορίας σήμερα δεν θα νιώσουν και δεν θα κατανοήσουν ποτέ μέσα στην καταθλιπτική και μίζερη ψυχή τους. Μισούν τόσο πολύ το έθνος. Ε λοιπόν σας ενημερώνω πως οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν σε ακραίο βαθμό τοπικιστές και φυλετιστές. Αυτός είναι και ο λόγος που αργότερα ο Αλέξανδρος στην Ανατολή, απαγόρευε σε Ελληνίδες να συνευρίσκονται ερωτικά και να παντρεύονται Πέρσες αλλά έβαζε μόνο υψηλούς αξιωματικούς να παντρεύονται Περσίδες ώστε τα παιδιά τους να κυβερνήσουν την Περσία βάσει της ελληνικής κοσμοθέασης και αντίληψης κάτι που θα αποτελούσε την την λύση του ανατολικού ζητήματος εφόσον θα αφάνιζε την βαρβαρότητα. Αν θέλετε ακούτε κάποιον ο οποίος έχει αφιερώσει όλη του τη ζωή στην μελέτη και την έρευνα πάνω στα θέματα "περί Αλεξάνδρου" ή αλλιώς ακούστε όσους σας κοροϊδεύουν χωρίς να παραθέτουν τα αρχαία κείμενα όταν σας κάνουν μαθήματα ιστορίας.
Έτσι λοιπόν, ο Ισοκράτης, δεν μιλάει γενικά για την ελληνική παιδεία όπως κάποιοι λανθασμένα αντιλαμβάνονται αλλά για την ΑΘΗΝΑΪΚΗ παιδεία και πως αυτή υπερέχει των άλλων πόλεων λόγω των πνευματικών επιτευγμάτων των Αθηναίων που έγιναν κτήμα και των υπόλοιπων ελληνικών πόλεων.
Ο Ισοκράτης απευθύνεται στους ομόφυλούς του Έλληνες, και τους λέει ότι τώρα πια, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μη είναι ενωμένοι, κάτω από την ηγεμονία των Αθηνών. Έχουν κοινή φυλετική καταγωγή και θρησκεύεσθαι, κοινές εορτές και εκδηλώσεις, κοινά ήθη και έθιμα, κοινούς αγώνες, και εν τέλει κοινή παιδεία, την αθηναϊκή.
Η Αθηναϊκή παιδεία και προφανώς ο Αθηναϊκός τρόπος σκέψης έχουν κυριαρχήσει στον ελλαδικό χώρο με αυτή την πνευματική εξέλιξη και άρα η Αθήνα είναι η σύγχρονη μήτρα του ελληνισμού και οι υπόλοιπες πόλεις πνευματικά τέκνα της. Για αυτούς τους λόγους την θεωρεί μητρόπολη του Ελληνισμού και την προτείνει για την ηγεμονία σε όλο το έργο. Ακόμη και μετά απο αυτό το επίμαχο σημείο ο Ισοκράτης συνεχίζει να υμνεί την πόλη του την Αθήνα καθώς γίνεται αναφορά και στα Ελευσίνια Μυστήρια στα οποία είχαν πάλι συμμετοχή ΑΥΣΤΗΡΑ μόνο όσοι ήταν Έλληνες και γνώριζαν Ελληνικά. Αρκετά αργότερα ξεκίνησαν να μυούνται και Ρωμαίοι (μόνο) οι οποίοι έπρεπε τουλάχιστον να γνωρίζουν Ελληνικά.
👉Ο Ισοκράτης προσπαθεί να παρουσιάσει την Αθήνα ως μια αρχαία πόλη της τότε εποχής, η οποία ήταν παρούσα σε κάθε πολεμικό κάλεσμα όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε μια βαρβαρική απειλή ήδη απο τα πανάρχαια μυθολογικά χρόνια όπως τα αποκαλεί (π.χ. πόλεμος με Άτλαντες).
👉100 χρόνια μετά , μνημονεύει τον Μαραθώνα, το Αρτεμίσιο, την Σαλαμίνα και θυμίζει στους ακροατές του , ότι άνευ του στόλου των Αθηνών δεν θα είχαν νικήσει τους Πέρσες.
👉Δεν κάνει ΠΟΤΕ αναφορά σε βάρβαρους λαούς που επαίδευσε η Αθήνα.
Αντιθέτως μας εξιστορεί ότι όταν το βαρβαρικό γένος ήταν πιο κυριάρχο από το ελληνικό, αυτοί ήταν οι οποίοι με πολεμικές επιχειρήσεις τους εκτόπισαν και δημιούργησαν εκείνες τις προϋποθέσεις ώστε να επεκταθεί ο ελληνισμός σε όλο το Αιγαίο και στην Ασία και στην Ευρώπη και να αποκτήσει ζωτικό χώρο :
"Τα ίδια πάλι χρόνια η πόλη μας έβλεπε τους βαρβάρους να κατέχουν το πιο μεγάλο μέρος όλου του κόσμου τότε, την ώρα που οι Έλληνες, ασφυκτικά κλεισμένοι σ᾽ έναν τόπο στενό, από έλλειψη ακριβώς ζωτικού χώρου, αλληλοεπιβουλεύονταν και ο ένας εξεστράτευε κατά του άλλου, με αποτέλεσμα άλλοι να χάνονται από την πείνα και άλλοι από τον πόλεμο. Μπροστά σε μια τέτοια κατάσταση δεν ήταν βέβαια δυνατό να αδιαφορήσει: Έστειλε στις διάφορες πόλεις αρχηγούς, παράλαβαν τους πιο φτωχούς, έγιναν στρατηγοί τους και νίκησαν με τα όπλα τους βαρβάρους· ίδρυσαν ύστερα πόλεις πολλές στις δυο ηπείρους, αποίκησαν όλα τα νησιά και έσωσαν έτσι τους συντρόφους τους, μα και όσους είχαν μείνει πίσω στην πατρίδα: Στους τελευταίους, βλέπετε, άφησαν αρκετή γη, για να εργάζονται, ενώ στους συντρόφους τους έδωσαν περισσότερη από όση είχαν πριν, τώρα μάλιστα που είχαν δικές τους όλες τις χώρες που κατέχουμε και σήμερα. Έτσι διευκόλυναν πολύ και όσους ύστερα θέλησαν να μιμηθούν την πόλη μας και να ιδρύσουν αποικίες· δεν είχαν πια ανάγκη να αντιμετωπίσουν ένα σωρό κινδύνους για την κατάχτηση μιας νέας χώρας, αφού μπορούσαν να παν και να εγκατασταθούν εύκολα σ᾽ αυτές που ήδη είχαμε κατακτήσει εμείς." ~ [34-36]
Ο Ισοκράτης ομιλούσε, όχι για την ελληνική παιδεία που διδάσκονται αλλοεθνείς, αλλά για την αθηναϊκή παιδεία που "επιβλήθηκε" λόγω της ανωτερότητάς της στους υπόλοιπους Έλληνες. Η στρεβλωμένη αυτή φράση αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στους Έλληνες και σε κανέναν άλλον. Και αν ακόμη δεν καταλαβαίνετε τι σημαίνει Έλληνας και γιατί δεν θα μπορούσε ποτέ να ειπωθεί αυτό, ορίστε και το κερασάκι απο το ίδιο κείμενο:
"Και πολλούς οι πατέρες μας καταδίκασαν σε θάνατο λόγω του ότι μήδισαν. Και στις συνελεύσεις ακόμη και σήμερα καταριούνται, προτού ξεκινήσει η συζήτηση, όποιον προτείνει αποστολή πρεσβευτών στους Πέρσες. Ακόμη και οι Ευμολπίδες και οι Κήρυκες στην τελετή των Ελευσινίων Μυστηρίων, προαναγγέλλουν, ότι εξαιτίας του μίσους τους προς τους Πέρσες, απαγορεύεται η είσοδος στα ιερά και σε όλους τους υπολοίπους βαρβάρους, όπως γίνεται με τους δολοφόνους"
Αυτός ήταν ο Ισοκράτης, αυτός ήταν ο Έλληνας. Αν πονάτε, ξύδι διεθνιστές. Οι Έλληνες θα συνεχίσουν να είναι συνεχιστές της ελληνικής παράδοσης που επιβιώνει χιλιάδες χρόνια. Όσο μας πολεμάτε με ψέματα και υποκρισία, τόσο θα αντιστεκόμαστε με το ίδιο μένος απέναντι στον ανθελληνισμό σας που θέλει να μας εξαφανίσει.
Μαχόμαστε περί αρετής.
Εσείς, οι εχθροί της ιστορίας, εχθροί των Ελλήνων, αρνείστε το παρελθόν σας, άρα δεν έχετε και μέλλον. Μέλλον έχουν μόνο όσοι δεν χάνουν την ταυτότητα τους. Καλό αφανισμό στην άβυσσο της ανυπαρξίας όπου ανήκει ο διεθνισμός σας και το μίσος σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου