Τρίτη 26 Αυγούστου 2014

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ SOS

     Ε. Κεφάλα  Υπαλλήλου ΒΕΑ   Αθήνα 22/08/2014
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ SOS! ΕΝΑΣ ΚΑΤΑΞΙΩΜΕΝΟΣ ΘΕΣΜΟΣ
ΣΤΗ ΔΙΝΗ   ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ

ΝΑ ΑΠΟΤΟΛΜΗΣΟΥΜΕ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΗ 
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΙΚΗ
 ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗ ;

 «Κάθε σχέδιο που καταστρώθηκε σε περίοδο ηρεμίας, θα αποτύχει όταν οι συνθήκες γίνουν ακραίες» (Κλέμενς φον Μέττερνιχ)
Είναι βέβαιο ότι η Ευρωζώνη και τα κράτη μέλη της δεν διέθεταν το δόκιμο σχέδιο αντιμετώπισης κρίσης ακραίων συνθηκών. Το πάθημα δεν μας έγινε μάθημα. Η όποια διαχείριση του επιμελητηριακού ζητήματος επιβάλλεται να διαθέτει πιλότο συγκεκριμένης δόκιμης εθνικής πολιτικής για την πολυπάσχουσα  οικονομία μας και έξοδό μας από την κρίση, ήτοι τον αναγκαίο εθνικό στρατηγικό στόχο που τα «νέα» Επιμελητήρια, ως εκ του θεσμικού ρόλου τους, καλούνται να υπηρετήσουν μέσα στο υφιστάμενο σήμερα οικονομικό γίγνεσθαι.
  
          Από την περασμένη άνοιξη, για άλλη μια φορά, γίναμε μάρτυρες οξείας αντιπαράθεσης  (με πόλεμο δηλώσεων και δημοσιευμάτων αλλά και αποσύρσεις υποψηφιοτήτων για τις επικείμενες τότε εκλογές) μεταξύ της αιρετής Διοίκησης της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, που είναι από το νόμο κυβερνητικά αρμόδιο για τα Επιμελητήρια.
Ο λόγος;
Η  Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τη διευκόλυνση της ίδρυσης επιχειρήσεων, τη μείωση του κόστους λειτουργίας και την ενίσχυση του ανταγωνισμού, ( ΦΕΚ 240/Α/12-12-2012 άρθρο 6, παρ. 1 κύρωση με το άρθρο 48 του Ν. 4111/2013 ΦΕΚ Α/18/25-1-2013),που προβλέπει:
«..Από 1ης Ιανουαρίου του 2015 καταργείται η υποχρεωτική εγγραφή στα Επιμελητήρια. Η εγγραφή καθίσταται προαιρετική..».
Ως εκ τούτου ο κίνδυνος αφανισμού των Επιμελητηρίων, ιδιαίτερα αυτά των Μκροεπιχειρήσεων, είναι άμεσος.
 «Ήθελε, λέει, νάναι λεύτερος. Σκοτώστε τον...»
  (ΑΔΕΡΦΟΦΑΔΕΣ-ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ)
«Ήθελαν, λέει, νάναι λεύτερα ανεξάρτητα αυτόνομα αυτοσυντήρητα αυτοδιοίκητα χρήσιμα στην ελληνική επιχειρηματικότητα Επιμελητήρια, κατά Πρωθυπουργική εξαγγελία  αποτελεσματικά προσεπιβοηθητικά υπομόχλια στην εθνική υπόθεση για την ανάκαμψη της οικονομίας μέσα στην κρίση. Σκοτώστε τα!»

Τα από αιώνος και πλέον λειτουργούντα Επιμελητήρια των Ελληνικών Μεγάλων, Μεσαίων, Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων και των Αυτοαπασχολουμένων Επιτηδευματιών, έγιναν αντικείμενο αβασάνιστης όσο και αδόκιμης αποκεφαλιστικού χαρακτήρα ρύθμισης κυβερνητικής πράξης νομοθετικού περιεχομένου.
Τι εξυπηρετεί άραγε αυτή η άκριτη καρατόμηση;
Τη διευκόλυνση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος που τόσο άτεχνα, όσο και αποσπασματικά, επαγγέλλεται η ρύθμιση; Η συμβολική επιμελητηριακή συνδρομή αντιπαλεύει την ανάκαμψη του επιχειρείν στην πολυδοκιμαζόμενη σήμερα Χώρα μας;
Είναι προαπαιτούμενο των δανειστών; Έτσι ακούγεται. Είναι προϊόν πολιτικής αντιπαράθεσης, ιδιότυπης όζουσας πολιτικής ανθρωποφαγίας, παραγόντων και χώρων; Και αυτό ακούγεται. Τον χειμαζόμενο επιχειρηματικό κόσμο τον ακούει κανείς;
Ένα είναι σίγουρο, ασφαλές και βέβαιο.
Δεν εξυπηρετεί το πολυπόθητο αντικείμενο της λόγω εκτάκτων συνθηκών και αναγκών ρύθμισης.
Τι εννοούσε ο Πρωθυπουργός της Χώρας μας όταν εξήγγειλε την σε μηνιαία βάση άμεση συνεργασία του με τον εκπρόσωπο των Επιμελητηρίων για δόκιμη και ενδεδειγμένη αποτελεσματική ένταξη της επιμελητηριακής λειτουργίας στην υπηρέτηση του κυβερνητικού στόχου εθνικής ανάγκης για την οικονομία;

Πως άραγε εννοείται αυτή η πολυτιμότατη Πρωθυπουργική εξαγγελία;
Με τον εκπρόσωπο των Επιμελητηρίων εντελώς αποδυναμωμένο; Με τον καταξιωμένο επιμελητηριακό θεσμό σε διαλυτική κρίση μέσα στην κρίση;
Τι εννοούσε ο πρώην αρμόδιος Υπουργός ως κομματικός αρμόδιος τότε τομεάρχης;
 «Κ. Χατζηδάκης: Να επανεξεταστεί η πρόταση για εθελοντική συμμετοχή στα Επιμελητήρια
Την επανεξέταση της ιδέας που έχει υποβληθεί από την Τρόικα για εθελοντική συμμετοχή στα Επιμελητήρια ζητεί ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Χατζηδάκης. Όπως επισημαίνει ο βουλευτής της ΝΔ, η εισφορά που καταβάλλεται στα Επιμελητήρια, που είναι και ο λόγος για την προτεινόμενη εθελοντική συμμετοχή, είναι στο 95% των περιπτώσεων μόνο 50-60 ευρώ ετησίως. Ο κ. Χατζηδάκης υπογραμμίζει ότι τα Επιμελητήρια παρέχουν υπηρεσίες προς όλη την επιχειρηματική κοινότητα αδιακρίτως, αναφέροντας ως χαρακτηριστική περίπτωση την ανάληψη του έργου του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) και της υπηρεσίας μίας στάσης για την ίδρυση επιχειρήσεων, «που - στην ουσία - έχουν ρόλο δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς να ενισχύονται από τον κρατικό προϋπολογισμό…» (Οικονομία & Αγορές Τρίτη, 07 Φεβρουαρίου 2012  17:43http://www.naftemporiki.gr/finance/story/394639/k-xatzidakis-na-epaneksetastei-i-protasi-gia-ethelontiki-summetoxi-sta-epimelitiria)

Τι εννοούσε η τότε Κυβέρνηση απαντώντας, και μάλιστα  ρητά και κατηγορηματικά, σε σχετικές ερωτήσεις βουλευτών;
«…σας γνωρίζουμε ότι ισχύουν οι διατάξεις περί υποχρέωσης εγγραφής όπως διατυπώνονται στο άρθρο 1, παρ. 3, περίπτωση γ' του ν.2081/1992, όπως έχει τροποποιηθεί από το ν.3419/2005 και ισχύει.
Επιπλέον σας ενημερώνουμε ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχει αναδείξει στην πράξη την πρόθεσή της, τα επιμελητήρια να παίξουν το ρόλο για τον οποίο έχουν συσταθεί, δηλαδή ενός ουσιαστικού και επίσημου συμβούλου της πολιτείας στο έργο της.


Γι' αυτόν το λόγο, κάναμε κάποιες πολύ σημαντικές κινήσεις για το ρόλο που είναι σε θέση να παίξουν τα Επιμελητήρια, τη δυνατότητα δηλαδή που τους δώσαμε να αδειοδοτούν πλέον τις μεταποιητικές επιχειρήσεις και να είναι ο χώρος που θα φιλοξενήσει το ΓΕΜΗ, όπως επίσης και τις υπηρεσίες μιας στάσης για την ίδρυση των επιχειρήσεων.

Θα ήταν, λοιπόν, εντελώς αντιφατικό από πλευράς της ηγεσίας του Υπουργείου, να εισηγηθεί μία διάταξη που θα οδηγούσε εν τοις πράγμασι στο κλείσιμο των επιμελητηρίων, μια και οικονομικά τα επιμελητήρια, εξακολουθούν να υπάρχουν λόγω ακριβώς της εισφοράς που οι επιχειρήσεις και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται πληρώνουν σ' αυτά τα νομικά πρόσωπα.


Είναι αλήθεια, βέβαια, ότι από πλευράς της τρόικας τέθηκε το ζήτημα της κατάργησης αυτής της εισφοράς.

 Η επιχειρηματολογία, όμως, που έπεισε και για την απόσυρση αυτής της πρότασης, ήταν ότι σε καμμία περίπτωση δεν είναι δυνατόν, βασικοί νόμοι προς τη μεταρρυθμιστική κατεύθυνση αυτής της χώρας, να ακουμπούν πάνω στα επιμελητήρια και τη λειτουργία τους και σήμερα εμείς να ερχόμαστε και να τα καταργούμε. 
Υπάρχει μάλιστα και η σχετική αλληλογραφία μεταξύ του Υπουργείου και της τρόικας γι' αυτό το θέμα. Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΞΥΝΙΔΗΣ…» (16/03/2012 Αριθ. Πρωτ.: Β13-74, Β13-75).
Όλα αυτά τότε, λίγους μήνες πριν την έκδοση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου. Τότε που οχτακόσιοι κοινοβουλευτικοί υπάλληλοι. που εκπροσωπούν ατομικά εαυτούς και τα προκλητικά τους προνόμια, όρθωσαν ανάστημα και Κυβέρνηση και Βουλή «τους έκαναν το χατίρι».
 Αποδείχτηκαν πράγματι ισχυρότεροι από τις οχτακόσιες χιλιάδες έλληνες επιχειρούντες, τους κατά νόμο δημόσιους αιρετούς επιμελητηριακούς εκπροσώπους τους και τους εντεταλμένους δημόσιους επιμελητηριακούς υπαλλήλους τους.
Λίγους μήνες πριν την έναρξη ισχύος της διάταξης:

 «Την απαίτηση της επιμελητηριακής κοινότητας να καταργηθεί άμεσα η διάταξη της πράξης νομοθετικού περιεχομένου με την οποία αίρεται η υποχρεωτικότητα εγγραφής των επιχειρήσεων στα επιμελητήρια από την 1-1-2015 επαναβεβαίωσε ομόφωνα η Γενική Συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος»(ΔΤ ΚΕΕΕ 28/04/2014)


"Η διάταξη είναι μνημονιακή υποχρέωση. Δεν πρόκειται να την πάρει πίσω
η Κυβέρνηση. Τα Επιμελητήρια να τιμολογήσουν τις υπηρεσίες τους αν
θέλουν να επιβιώσουν" (28/04/2014 ΡΑΔΙΟ ΣΚΑΙ  Ο ΥΦΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΘΑΝ. ΣΚΟΡΔΑΣ)

"Τα Επιμελητήρια είναι απολύτως απαραίτητα για τη στήριξη των Επιχειρήσεων. Πρέπει να γίνουν πιο ισχυρά. Η Κυβέρνηση να εφαρμόσει Καλλικράτη. Από 13 μέχρι 16 Επιμελητήρια. Στην Αττική ίσως δύο» (29/04/2014 ΡΑΔΙΟ ΣΚΑΙ Ο ΓΕΝ.  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ.& π. ΠΡΟΕΔΡΟΣ  ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ κος  ΡΕΚΛΕΙΤΗΣ)
Για πρώτη φορά, πρώτος ο κ. Ρεκλείτης, άρθρωσε ευθύ δημόσιο λόγο για το λεπτό ζήτημα της περιφερειακής αναδιάρθρωσης των Επιμελητηρίων, θέμα που εδώ και πάρα πολύ καιρό όλοι οι εμπλεκόμενοι ιδιωτικά το συζητούν αλλά και δεν το θέτουν, βέβαια ευνόητο γιατί.

Στουρνάρας  - «Θα εξετασθούν όλες οι παράμετροι της άρσης της υποχρεωτικότητας για τα Επιμελητήρια. .Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα Επιμελητήρια βεβαίως και θα εξετασθούν όλες οι παράμετροι της άρσης της υποχρεωτικότητας με το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης. Η συζήτηση αυτή για το θέμα θα συνεχιστεί.
 Σήμερα, δεν είναι δυνατόν, όπως εξήγησα χθες, να γίνει δεκτή αυτή η τροπολογία διότι απλώς είχε ψηφιστεί ως προαπαιτούμενο. Καταλαβαίνετε τι κεφάλαιο ανοίγει εάν κάνω σήμερα με ανεύθυνο τρόπο κάτι τέτοιο
. Για παράδειγμα θα αναφέρω τις πολύ σωστές προτάσεις που ο κύριος Κουτσογιαννακόπουλος κατέθεσε πριν λίγη ώρα για ανταποδοτικότητα, για αναμόρφωση του επιμελητηριακού θεσμού. Θα μπορούμε έτσι να μιλήσουμε πιο άνετα για το ζήτημα αυτό. Είμαι βέβαιος ότι πολλοί συνάδελφοι όταν έβαλαν την υπογραφή τους σε αυτή την τροπολογία δεν γνώριζαν ότι είχε ψηφισθεί ως προαπαιτούμενο πριν από ενάμιση χρόνο... Παρέμβαση του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου «Ενσωμάτωση της οδηγίας για την πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και στην προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων» (Δελτίο Τύπου Τετάρτη, 30 Απριλίου 2014)

«…. Από πλευράς του ο κ. Γιακουμάτος……… είναι θετικός στο αίτημα για άρση της μη υποχρεωτικής εγγραφής των επιχειρήσεων στα επιμελητήρια, αλλά ζήτησε πίστωση χρόνου και μια νέα συνάντηση για να ενημερωθεί και να συζητηθούν όλα τα προβλήματα του επιμελητηριακού θεσμού…» (ΔΤ ΕΕΑ 13/06/2014 ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΕΕΑ, ΒΕΑ & ΕΕΠ ΜΕ ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ)

«Σχεδόν το ¼ της ομιλίας του αφιέρωσε χθες ο νέος υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας, μιλώντας στην εκδήλωση απονομής των Βραβείων του ΕΒΕΑ, στο ρόλο των επιμελητηρίων στη διαμόρφωση της επιχειρηματικής κουλτούρας.
 «Ως θεσμικοί εκφραστές της επιχειρηματικότητας, τα επιμελητήρια έχουν σταθεί πραγματικοί αρωγοί στον αγώνα επιβίωσης που δίνουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις τα χρόνια της κρίσης» σημείωσε ο υπουργός, τονίζοντας ότι «αν κάτι πρέπει να σας κάνει περήφανους, κύριοι, είναι ότι τα επιμελητήρια είναι ο μόνος θεσμικός φορέας του Κράτους που στάθηκε απέναντι στη λαίλαπα του ιδεολογήματος του κρατισμού.
 Για δεκαετίες ολόκληρες υπήρξατε μόνοι μαχόμενοι εκφραστές στο δημόσιο τομέα της ανάγκης για ιδιωτική πρωτοβουλία και επιχειρηματικότητα». Ομολογουμένως, τέτοια θερμά λόγια για τον επιμελητηριακό θεσμό δεν έχουν ξανακουστεί από υπουργό Ανάπτυξης. 
Αλλά ο κ. Δένδιας, όπως ο ίδιος ανέφερε χθες, κατάγεται από εμπορική οικογένεια, με τον πατέρα του να έχει διατελέσει επί χρόνια πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κέρκυρας και για ένα διάστημα αντιπρόεδρος της ΚΕΕΕ. 
Αποκάλυψε, μάλιστα, ότι μεγάλωσε «θεωρώντας τα επιμελητήρια ως την ευρύτερη οικογένειά μου». Σε λίγο καιρό όμως, η «ευρύτερη οικογένεια» του υπουργού θα αντιμετωπίσει μεγάλο πρόβλημα καθώς είναι γνωστό ότι από 1/1/2015 η εγγραφή στα Επιμελητήρια καθίσταται προαιρετική. Και τότε αναμένεται μ ενδιαφέρον η στάση του, αφού στα χέρια του θα είναι η διάσωση ή όχι του επιμελητηριακού θεσμού».
( Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ 24/06/2014)
 «…Τέλος, (ο κ. Μίχαλος Πρόεδρος ΚΕΕΕ) αναφέρθηκε στον Επιμελητηριακό Θεσμό, ζητώντας τη διατήρηση της υποχρεωτικής εγγραφής των επιχειρήσεων στα Επιμελητήρια, τονίζοντας ότι θα είναι τραγικό λάθος να προχωρήσει η κυβέρνηση στην εφαρμογή της ρύθμισης η οποία προβλέπει την άρση της υποχρεωτικής εγγραφής από 1/1/2015, η οποία θα σημάνει το «θάνατο» ενός θεσμού που έχει μέχρι σήμερα αποδείξει την αποδοτικότητα και τη χρησιμότητά του.
Ο  υπουργός Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας κ. Νίκος Δένδιας, απευθυνόμενος προς τη Διοικητική Επιτροπή της ΚΕΕ, τόνισε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης θα είναι αρωγός σε κάθε προσπάθεια των Επιμελητηρίων προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων…. Ο υπουργός ανέφερε επίσης ότι χρειάζεται ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο για να βγει η χώρα από την κρίση….

 Ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γεράσιμος Γιακουμάτος από την πλευρά του, υπογράμμισε την εμπιστοσύνη του στον Επιμελητηριακό θεσμό για να γίνει πιο σύγχρονος και αποτελεσματικός για την ελληνική επιχειρηματικότητα…»
 (ΔΤ ΚΕΕΕ  ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ 14/07/2014)

Είναι ολοφάνερη η τροποποίηση της πολιτικής στάσης της κυβέρνησης με τον ανασχηματισμό της πολιτικής ηγεσίας. Δεν περιέχει όμως και συγκεκριμένη κυβερνητική πρόταση για κάποιο νέο επιμελητηριακό μοντέλο. Διαφαίνεται να αναμένει την από μέρους των ίδιων των επιμελητηρίων ολοκληρωμένη μεταρρυθμιστική  πρόταση, πρόταση που δεν έρχεται.

Κατ΄ εκτίμηση η πλέον μεταρρυθμιστική αποτόλμηση περιέχεται στη δημόσια τοποθέτηση του κου Ρεκλείτη.

Στη φιλοσοφική βάση αυτής της  προηγμένου ολικού εκσυγχρονιστικού χαρακτήρα καλλικρατικής θεώρησης, επιχειρούμε να υποβάλουμε ένα δοκίμιο για ανοιχτή διαβούλευση:

Η Επιμελητηριακή διάρθρωση ακολουθεί τη λογική της «Ευρώπης των Περιφερειών» και περιλαμβάνει μικρότερο αριθμό Περιφερειακών Επιμελητηρίων και  τα σημερινά 59 Επιμελητήρια συγχωνεύονται, (δυνατότητα που προβλέπεται και από την κείμενη επιμελητηριακή νομοθεσία), με στόχο μέσα από οικονομίες κλίμακας να δημιουργηθούν νέα ισχυρά βιώσιμα Επιμελητήρια με ενισχυμένο ρόλο εκπροσώπησης, με δυνατότητες προσφοράς σύγχρονων και ουσιαστικών υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στα μέλη τους, αλλά και με ουσιαστική παρέμβαση στα θέματα αρμοδιότητας τους σε περιφερειακό επίπεδο.
 Μια εκδοχή προς αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσε να είναι η ταύτιση της Επιμελητηριακής διάρθρωσης με αυτή της διοικητικής διάρθρωσης της χώρας δηλαδή ύπαρξη 13 Περιφερειακών Επιμελητηρίων ή 14 στη περίπτωση ύπαρξης 2 Επιμελητηρίων στη μητροπολιτική περιοχή της Αττικής.  
Τα σημερινά Νομαρχιακά ή αμιγή Επιμελητήρια διατηρούνται ως σημεία-υπηρεσίες εξυπηρέτησης των μελών (οργανικά εξωστρεφείς υπηρεσίες) ενώ τα διοικητικά τους όργανα και οι υπηρεσίες διοικητικής μέριμνας (οργανικά εσωστρεφείς μονάδες) συγχωνεύονται και μεταφέρονται στην έδρα του νέου Περιφερειακού Επιμελητηρίου.

 Η διοίκηση του Περιφερειακού Επιμελητηρίου προκύπτει από την αντιπροσωπευτική συμμετοχή σε αυτή εκπροσώπων από τους επιμέρους Νομούς της Περιφέρειας.

 Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται σημαντικά και ουσιαστικά η ανταποδοτικότητα των ήδη προσφερόμενων αλλά και των νέων υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις-μέλη τόσο μέσω της εξοικονόμησης όσο και μέσω της ποσοτικής και ποιοτικής αναβάθμισης και ενίσχυσης των υλικών και ανθρώπινων πόρων και το Περιφερειακό Επιμελητήριο αποκτά πραγματικά ισχυρό και ουσιαστικό ρόλο στην οικονομική-επιχειρηματική ζωή της Περιφέρειάς του λειτουργώντας ταυτόχρονα και ως «Περιφερειακό Αναπτυξιακό Παρατηρητήριο.»

Στο κάθε Περιφερειακό Επιμελητήριο εγγράφονται υποχρεωτικά όλες οι νομικές μορφές επιχειρήσεων και οι αυτοαπασχολούμενοι (οι εμπορικές οντότητες με την έννοια του εμπορικού δικαίου και του ΓΕΜΗ) κάθε τύπου δραστηριότητας  της αντίστοιχης Περιφέρειας  αρμοδιότητάς του. 
Καταργείται η καταχώρησή τους σε τμήματα βάσει δραστηριότητας, νομικής μορφής, μεγέθους, κ.λ.π. για μείωση γραφειοκρατικών εμποδίων και διαδικασιών καθόσον οι επιχειρήσεις είναι δυναμικές οντότητες με συχνή αλλαγή αυτών των χαρακτηριστικών τους (επομένως, κατάργηση των σχετικών επιτροπών ταξινόμησης, αμφισβητήσεων, κ.λ.π), διατηρώντας και παρακολουθώντας αρχειακά τις διακρίσεις αυτές για τις εσωτερικές επιμελητηριακές ανάγκες.

Κεντρικός φορέας εκπροσώπησης των Επιμελητηρίων της χώρας παραμένει η Κ.Ε.Ε.Ε. με ισχυρή αντιπροσωπευτική διοίκηση, που να δεσμεύει τα Επιμελητήρια Μέλη της, και με σαφείς και χωρίς επικαλύψεις αρμοδιότητες σε σχέση με τα επιμέρους Επιμελητήρια.

 Η δημοκρατική αναλογική θεσμοθέτηση της όλης λειτουργίας της συνθέτει την αντιπροσωπευτική επιμελητηριακή φωνή και θέση με δέσμια γνώμη και γνωμοδότηση και όχι απλού χαρακτήρα όπως σήμερα. 

Κατ΄ αναγκαστικού χαρακτήρα διάταξη του επιμελητηριακού νόμου, για την ένωση, όσο και για τα περιφερειακά μέλη της,  εκπονείται επιχειρησιακό σχέδιο, και το οποίο πέραν των άλλων τεκμηριώνει τη διασφάλιση βιωσιμότητας, και εγκαθιδρύεται προηγμένο οργανόγραμμα με επαρκή επαγγελματική δομή διαρκούς υποστήριξης.  

Η Κ.Ε.Ε.Ε. αναβαθμίζεται σε ισότιμο κοινωνικό εταίρο, αποτελεί τον φορέα προτεραιότητας εκπροσώπησης της επιχειρηματικότητας στην κεντρική διοίκηση και αυτό κατοχυρώνεται θεσμικά καθιστώντας υποχρεωτικό τον γνωμοδοτικό της ρόλο σε θέματα οικονομίας, ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας σε κεντρικό μακροοικονομικό αλλά και διαπεριφερειακό επίπεδο

. Η Κ.Ε.Ε.Ε. εισηγείται και γνωμοδοτεί προς την κεντρική διοίκηση συγκεντρώνοντας και επεξεργαζόμενη τις σχετικές θέσεις των Περιφερειακών Επιμελητηρίων μέσω συγκεκριμένης, λειτουργικής και αποτελεσματικής διαδικασίας και με τη χρησιμοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών (πχ επιμελητηριακό δίκτυο intranet). Κατ ’αυτό τον τρόπο  μειώνεται ο «θόρυβος» και η συχνά παρατηρούμενη σύγχυση ως προς τις θέσεις των Επιμελητηρίων, οι επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις αποκτούν μεγαλύτερο βάρος και κύρος και κατοχυρώνεται στη πράξη ο ενισχυμένος ρόλος του θεσμού απέναντι στην κοινωνία και την Πολιτεία. 

Κατ’ αντιστοιχία, το ίδιο ισχύει και για τα Περιφερειακά Επιμελητήρια ως προς τις Περιφέρειες, δηλαδή κατοχυρώνεται θεσμικά η υποχρεωτική έκφραση γνώμης για θέματα της αρμοδιότητας τους.

Οι πρόεδροι των επιμελητηρίων (ήδη αιρετοί) καθίστανται εκ του νόμου κανονικά μέλη του περιφερειακού συμβουλίου, συμμετέχουν στον περιφερειακό σχεδιασμό, στην υλοποίηση της περιφερειακής πολιτικής, στα περιφερειακά αποφασιστικά κέντρα σχεδιασμού, κατανομών και χρηματοδότησης. Κατ΄ αναλογία ο πρόεδρος της ένωσης συμμετέχει κανονικά στα ανάλογα εθνικού επιπέδου όργανα. 

Αλλά καιρός να μιλήσουμε και για την ανταποδοτικότητα και την τιμολόγηση των υπηρεσιών, τις προσφιλείς  έννοιες των συναρμόδιων Υπουργών.

Άραγε οι Σεβαστοί Υπουργοί, πριν νομοθετήσουν το ΓΕΜΗ και την ΥΜΣ στα Επιμελητήρια, προέβησαν σε εκπόνηση αναγκαίας ολοκληρωμένης μελέτης, αξιολόγησης, αποτίμησης ενδεδειγμένου επιχειρηματικού σχεδίου, ή απλά εκμεταλλεύτηκαν άμεσα και αποτελεσματικά (και ορθά έπραξαν) τις έτοιμες σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό προηγμένες  επιμελητηριακές υποδομές, προϊόντα επενδύσεων δεκαετιών των Επιμελητηρίων;   

Για την προσέγγιση της ανταποδοτικότητας, σοβαρή πρόβλεψη του επιχειρησιακού σχεδίου που ήδη αναφέραμε,  είναι πράγματι αναγκαίο να εκπονηθεί τεχνοοικονομική μελέτη του πραγματικού λειτουργικού κόστους των αναγκαστικού δικαίου λειτουργιών και υπηρεσιών (ΓΕΜΗ, ΥΜΣ, ΛΟΙΠΑ) και να νομοθετηθεί ανάλογο ανταποδοτικό ετήσιο παράβολο. Στο παράβολο αυτό, και κατά την ίδια μελέτη, προστίθεται ποσοστιαία επιβάρυνση κατ΄ αναλογία της νομικής μορφής, του μεγέθους, του χαρακτήρα και λοιπών παραμέτρων του Μέλους για την κάλυψη των παραπέρα συνήθων και γενικού χαρακτήρα αναγκαίων επιμελητηριακών αναπτυξιακών λειτουργιών.

 Επί μέρους προγραμματισμένες εξειδικευμένες προηγμένες υπηρεσίες τιμολογούνται στα Μέλη που αφορούν, συμμετέχουν και ωφελούνται.

Τα Επιμελητήρια ως Ν.Π.Δ.Δ., εκτός από τους ρόλους που διαδραματίζουν έως τώρα, εκσυγχρονίζονται και καθίστανται μοναδικά σημεία (single points) εξυπηρέτησης της επιχειρηματικότητας προσφέροντας:

 Α. υπηρεσίες δημόσιου διοικητικού χαρακτήρα οριζόντια σε όλες τις επιχειρήσεις, που σχετίζονται με την καταγραφή και πιστοποίηση (μέσω βεβαιώσεων και πιστοποιητικών)  της έναρξης, των μεταβολών και της λήξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας (Υπηρ. Μιας Στάσης για έναρξη, Γ.Ε.ΜΗ. Μητρώα Εξαγωγέων, Ειδικά Μητρώα πχ Αργυροχρυσοχόων, Επιχειρήσεων οπτικοακουστικών μέσων, κ.ά), Υπηρεσίες Αδειοδότησης, υπηρεσίες επαγγελματικής πιστοποίησης και αδειοδότησης, βασικής ενημέρωσης-πληροφόρησης για τις υποχρεώσεις αλλά και τις αναπτυξιακές ευκαιρίες,  διαχείριση αναπτυξιακών δομών (θερμοκοιτίδες, εκθεσιακά κέντρα, ΒΙΟΠΑ, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, κ.λ.π), ανάληψη ρόλου  ενδιάμεσων φορέων διαχείρισης σχετικών προγραμμάτων, κ.ά

Β. υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας σε εξατομικευμένη βάση όπως υπηρεσίες εξειδικευμένης ενημέρωσης-πληροφόρησης-συμβουλευτικές υπηρεσίες (νομικές, ασφαλιστικές, τεχνικές), υπηρεσίες εξειδικευμένης πληροφόρησης και συμβουλευτικής καθοδήγησης στη κατεύθυνση της ανταγωνιστικότητας-καινοτομικότητας-εξωστρέφειας και διεθνοποίησης (εκθέσεις, Β2Β συναντήσεις, εμπορικές αποστολές), υπηρεσίες εκπαίδευσης-κατάρτισης, υπηρεσίες διαμεσολάβησης, υπηρεσίες διευκόλυνσης συμμετοχής σε Ευρωπαϊκά προγράμματα, υπηρεσίες επιχειρησιακής αξιολόγησης και χρηματοδοτικής συμβουλευτικής και διαμεσολάβησης,  κ.ά

. Πέραν των άλλων τα επιμελητήρια μετεξελίσσονται και σε κύριους θεσμικούς εκφραστές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και του Επιχειρηματικού Πολιτισμού για μια Αειφόρο Οικονομική Ανάπτυξη με στόχο την ποιότητα ζωής και τον πολιτισμό του λαού μας.



ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΜΕΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Η Κυβέρνηση προβαίνει με νομοθέτηση σε χρονική παράταση της επίμαχης διάταξης για τρία (3) χρόνια
Τα Επιμελητήρια (αριθμός Επιμελητηρίων)
-       προτείνουν και καλούν την Κυβέρνηση να κινήσει τις διαδικασίες για το άνοιγμα της διαβούλευσης για την αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό της επιμελητηριακής νομοθεσίας και των επιμελητηρίων
-       διαλέγονται για την πραγματοποίηση Ανοιχτού Θεσμικού Επιμελητηριακού Συνεδρίου και του οποίου τα πορίσματα παίρνονται υπόψη για την εξάντληση της δημοκρατικής νομοθέτησης
 Το Υπουργείο Ανάπτυξης συγκροτεί ομάδα εργασίας από στελέχη γνώστες και έμπειρα τόσο στη στήριξη του επιχειρείν όσο και στην επιμελητηριακή απαίτηση, θεσμική λειτουργία και πραγματικότητα, η οποία και εκπονεί με βάση την παραπάνω πρόταση τους άξονες του Ν/Σ και επί του οποίου η διαβούλευση των εμπλεκομένων
 Οι αιματηρές θυσίες του λαού μας μέσα στην κρίση απαιτούν πριν έξω και πάνω απ΄ όλα ιδιαίτερη προσοχή και προσήκοντα σεβασμό στους αυτολειτουργούντες καταξιωμένους αναπτυξιακούς θεσμούς , όπως τα Επιμελητήρια.

Η Κυβέρνηση, και εφόσον τα επιμελητήρια το αποφεύγουν, οφείλει να δρομολογήσει άμεση διευθέτηση, καταθέτοντας  το συντομότερο δυνατό στη διαβούλευση ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του επιμελητηριακού θεσμού και να τον καταστήσει βασικό μοχλό πολυστήριξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας στην έξοδο από την κρίση. 
Αρκετή ζημιά έγινε.

 Τα Επιμελητήρια, από ναπολεοντείου   πρωτοκαθιδρύσεως είναι θεσμικοί φορείς επιχειρηματικής στήριξης πρώτης γραμμής. Δεν είναι συλλεκτικού ενδιαφέροντος-κριτικού σχολιασμού-χρηματιστηριακού παζαρέματος προσφερόμενα έργα μοντέρνας τέχνης για λίγους εκλεκτούς, ούτε κλειστές λέσχες ισχυρών πολυεθνικών κεφαλαίων και ομίλων. Είναι αποκλειστική δημιουργία και καθολική ιδιοκτησία των οχτακοσίων χιλιάδων Μελών τους, που σήμερα χειμάζονται, και έχουν την άμεση ανάγκη των πολύτιμων υπηρεσιών τους όσο ποτέ άλλοτε.-

Ο Ε. Κεφάλας είναι πολιτικός και διοικητικός επιστήμονας, υπάλληλος στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών και συνεργάτης των ανεξάρτητων επισκευαστών αυτοκινήτων. Παρατηρήσεις-προτάσεις στο e-mail: vakefalas@gmail.comsite: www.vakefalas.gr

www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: