ΕΛΛΗΝΟΓΕΡMΑΝΙΚΟ ΚΛΗΡΙΝΓΚ 1932 -1939
Το σύστημα κλήρινγκ (clearing) στις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές είναι διακρατικό σύστημα περιορισμού των συναλλαγματικών εκροών δια μέσου της συμψηφιστικής λειτουργίας. Το clearing συνίσταται στον συμψηφισμό των απαιτήσεων και υποχρεώσεων, που προκύπτουν στη διάρκεια της συναλλαγής.
Σ' αυτές τις περιπτώσεις του, αποφεύγεται η αγορά ή η πώληση μέσω χρήματος, αλλά το χρέος κάποιας χώρας καλύπτεται από μια άλφα διευκόλυνση που θα κάνει στην πιστώτρια χώρα ή γίνεται με ανταλλαγή προϊόντων. Η Ελλάδα πωλούσε επί δεκαετίες , μετά το Β΄ΠΠ , με τον τρόπο αυτό πορτοκάλια στα Ανατολικά Κράτη , εισάγοντας αγροτικά μηχανήματα και φθηνά αυτοκίνητα . Δεν πωλούσε όμως πάντα μόνο πορτοκάλια , ούτε ο εμπορικός της εταίρος στο κληρινγκ ήταν μόνο η COMECON .
Στη δεκαετία 1930 – 1940 το κύριο εξαγωγικό προϊόν της Ελλάδας δεν ήταν το πορτοκάλι . Ήταν τα καπνά . Η Ελλάδα μάλιστα μετά την προσάρτηση των εδαφών της Μακεδονίας και της Θράκης , με την παραδοσιακή καλλιέργεια καπνού , μετά από τους Βαλκανικούς Πολέμους είχε γίνει μία από τις σημαντικότερες καπνοπαραγωγούς Χώρες .
Η εγκατάσταση μάλιστα του φιλοπρόοδου και εργατικού προσφυγικού στοιχείου , μετά τις
ανταλλαγές των πληθυσμών που ακολούθησαν τη Μικρασιατική Καταστροφή , συνετέλεσε ώστε η αύξηση της παραγωγής καπνών να γίνει αλματώδης και θεαματική .
ανταλλαγές των πληθυσμών που ακολούθησαν τη Μικρασιατική Καταστροφή , συνετέλεσε ώστε η αύξηση της παραγωγής καπνών να γίνει αλματώδης και θεαματική .
Τα καπνά , όχι μονο πήραν τη θέση τους δίπλα στα παραδοσιακά ελληνικά αγροτικά και ημιαγροτικά προϊόντα ( σταφίδα , βαμβάκι, βαμβακονήματα, λάδι, το 20 %της παραγωγής , κρασί , μούστος κ.λπ. ) , αλλά αναδείχτηκαν στην εξαγωγική ατμομηχανή της Ελλάδος φθάνοντας να καταλαμβάνουν το 40% έως 45 % των ελληνικών εξαγωγών .
Στη δεκαετία του 1930 η Ελλάδα , εισπράττοντας τα επίχειρα της διεθνούς οικονομικής κρίσης του 1929 , την εμμονή της Βενιζελικής ηγεσίας στο σκληρό νόμισμα ( κανόνας ισοτιμίας χρυσού – δραχμής ), κήρυξε χρεωστάσιο το 1932 . Στα πλαίσια αυτά προσπάθησε να ελέγξει το εμπορικό της ισοζύγιο εισάγοντας προστατευτικά μέτρα για τον περιορισμό των εισαγωγών και την αύξηση των εξαγωγών . Ο χαλαρός έως ασθενής έλεγχος της ροής του συναλλάγματος συνέβαλε στη μείωση των εισαγωγών κατά 17% , αλλά ταυτόχρονα οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 41% .
Η μείωση των εξαγωγών , επηρέασε ιδιαίτερα την παραγωγή και εμπορία καπνών . Καπνοπαραγωγούς , καπνεμπόρους και καπνεργάτες . Δημιούργησε τη δεύτερη μεγάλη , μετά τη σταφιδική στα τέλη 19ου – αρχές 20ου αιώνα , εμπορική εξαγωγική κρίση . Ανεφύη έτσι το «καπνικόν ζήτημα » , που χτύπησε ιδιαίτερα τις παραδοσιακές βενιζελικές περιοχές της Βορείου Ελλάδος που πλέον είχαν ενδυναμωθεί από το συμπαγές βενιζελικό προσφυγικό στοιχείο .
Ταυτόχρονα οι έλληνες έμποροι καταλάμβαναν τεράστιο ποσοστό της διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας και ήλεγχαν σε διεθνικό επίπεδο το εμπόριο καπνού , σταφίδας και βαμβακιού .
Το σχέδιο για την αντιμετώπιση της κρίσης ήταν το εξής μείωση των εισαγωγών με ποσοστώσεις και με τους νόμους 5422 αρχικά και 5426 του 1936 επιβλήθηκαν σαρωτικοί εισαγωγικοί και συναλλαγματικοί περιορισμοί , ενώ το άρθρο 3 του ν. 5426 ενίσχυε την προσπάθεια να αυξηθεί το εμπόριο μέσω του συμψηφισμού .
Οι περιορισμοί και το συμψηφιστικό μοντέλο εν τέλει απέδωσαν αλματωδώς μετά το 1934 . Η βιομηχανία κινήθηκε σε προσπάθεια αναπλήρωσης των μη εισαγομένων προϊόντων και σημείωσε αλματώδη αύξηση , ενώ σε πολύ μεγάλη άνθηση κινήθηκε και η γεωργία . Η Ελλάδα συνήψε συμβάσεις κλήριγκ με πάρα πολλές χώρες . Πολλές από αυτές τις συμβάσεις ήταν εντελώς απροσδόκητες όπως π.χ. η σύμβαση κλήριγκ για εξαγωγή ελληνικών κρασιών στη Γαλλία , για να συμψηφισθούν χρέη προς τους Γάλλους εμπόρους που προέκυψαν από το χρεωστάσιο .
O Hjalmar Schaht |
Με τη Γερμανία υπήρχε ένα χρόνιο εμπορικό περίσσευμα ( ελληνική ζημία ) που κυμαινόταν στο 3-5% περίπου του ισοζυγίου με χρεώστη τη Γερμανία . Η ανισορροπία αρχίζει να μεγεθύνεται το μετά το 1934 , όπου τίθεται σε εφαρμογή το Νέο Σχέδιο του Γιάλμαρ Σαχτ, προέδρου της Reichsbank , και το 1935 σε σύνολο γερμανικών εισαγωγών 10, 7 δισεκατομμυρίων δραχμών , η ελληνική ζημία , γερμανικό παθητικό να εμφανίζεται σε ένα ποσοστό 5% , δηλ. περίπου 550 εκ. δραχμές .
O Εμμ. Τσουδερός |
Η Ελλάδα όμως είχε παγιδευθεί στον εξαγωγικό εγκλωβισμό του καπνού προς τη Γερμανία . Η προσπάθεια να περισταλεί η ζημία έγινε με υπερτιμολογήσεις των γερμανικών προϊόντων και υποτιμολογήσεις των ελληνικών , με την αύξηση των Γερμανικών Εξαγωγών . Και αργότερα με προσπάθεια να αγορασθεί γερμανικής προέλευσης οπλισμός.
Το 1937 το φιλόδοξο πρόγραμμα του Μεταξά για την ανοικοδόμηση τη γραμμής Οχυρών (που κόστισε περί το 1,5 δις δραχμών της εποχής και πάνω από 65 σημερινά δις ευρώ ) είναι σε πλήρη εξέλιξη , όπως και η στρεβλή καταιγιστική ανάπτυξη , πιο σωστά μεγέθυνση, της Ελληνικής Οικονομίας ,συμπληρώνεται ανισομερώς με παραγγελίες γερμανικού οπλισμού 72.000.000 μάρκων, από τα οποία , όπλα 56.000.000 μάρκων παραδόθηκαν στην Ελλάδα .
Για την ιστορία , το καλοκαίρι του 1940 ματαιώνεται η παράδοση 72 αεροπλάνων και πολλών χιλιάδων τυφεκίων από τη Γερμανία προς την Ελλάδα . Και για αυτό τον λογαριασμό υπάρχουν ερωτηματικά .
Άλλοι όμως μελετητές υποστηρίζουν ότι οι συνολικές γερμανικές εξαγωγές την περίοδο αυτή ήταν περίπου 117.000.000 ( σε όπλα 72.000.000 μάρκα και 45.000.000 μάρκα σε βιομηχανικό εξοπλισμό), και άλλοι 127.000.000 μάρκα ( 72.000.000 για όπλα και 55.000.000 για βιομηχανικό εξοπλισμό ) τα οποία ισοσκελίζουν τη διαφορά κλήρινγκ μεταξύ των ετών 1936-1940 , αφού το επίπεδο των ελληνικών εξαγωγών για το ίδιο διάστημα , κινήθηκε στο επίπεδο των 116.000.000 μάρκων.
Για την ιστορία , το καλοκαίρι του 1940 ματαιώνεται η παράδοση 72 αεροπλάνων και πολλών χιλιάδων τυφεκίων από τη Γερμανία προς την Ελλάδα . Και για αυτό τον λογαριασμό υπάρχουν ερωτηματικά .
Άλλοι όμως μελετητές υποστηρίζουν ότι οι συνολικές γερμανικές εξαγωγές την περίοδο αυτή ήταν περίπου 117.000.000 ( σε όπλα 72.000.000 μάρκα και 45.000.000 μάρκα σε βιομηχανικό εξοπλισμό), και άλλοι 127.000.000 μάρκα ( 72.000.000 για όπλα και 55.000.000 για βιομηχανικό εξοπλισμό ) τα οποία ισοσκελίζουν τη διαφορά κλήρινγκ μεταξύ των ετών 1936-1940 , αφού το επίπεδο των ελληνικών εξαγωγών για το ίδιο διάστημα , κινήθηκε στο επίπεδο των 116.000.000 μάρκων.
Ο Ελληνογερμανικός λογαριασμός κλήρινγκ1932-1940 δεν είναι είναι επομένως ισοσκελισμένος , αφού η διαφορά των 94.000.000 μάρκων 1935 συνεχίζει να υφίσταται . Ακόμη υιοθετήσουμε την πλέον αισιόδοξη εκτίμηση ότι η διαφορά κλήρινγκ ήταν υπερ της Ελλάδος 116.000.000 μάρκα για την περίοδο 1936-1940 και η γερμανικές εξαγωγές 127.000.000 μάρκα , και αφαιρέσουμε από αυτή τη διαφορά των 11.000.000 μάρκων από τα 94.000.000 μάρκα στα οποία αντιστοιχεί η σύμβαση του 1935 , απομένουν 83.000.000 μάρκα 1935 , που οφείλει βάσει διακρατικών συμφωνιών η Γερμανία , για τη διαφορά κλήρινγκ 1932 -1940
O Γκαίμπελς με το Μεταξά στην Αθήνα |
Το χρέος αυτό ως χρέος μεταξύ κυριαρχιών δεν παραγράφεται και η Γερμανία είναι υπερήμερη από το 1941 .
Παρά το μικρό της ύψος , η διαφορά από το προπολεμικό κλήρινγκ ίσως είναι η μόνη πτυχή των Ελληνικών αξιώσεων κατά της Γερμανίας που δεν συζητείται . Γιατί άραγε ; Μήπως γιατί λόγω της βασιμότητάς του ο Γερμανικός παράγοντας αποφεύγει εντελώς την ανακίνησή του ;
Το χρέος αυτό δεν είναι του μεγέθους του κατοχικού δανείου , ή των επανορθώσεων. Είναι όμως το χρέος που παραδεκτά τοκίζεται και ανατοκίζεται από 1.1.1941 και εντεύθεν . Δεν είναι ένα χρέος της τάξεως μεγέθους που δυνητικά θα επέλυε το πρόβλημα χρέους τη Χώρας . Είναι όμως το μόνο χρέος , ως διακρατική εμπορική οφειλή εν καιρώ ειρήνης , για την οποία αν οχληθεί η Bundesbank από την Τράπεζα της Ελλάδος, δεν νομίζω ότι θα μπορέσει να αντείπει και θα αναγκασθεί να διαπραγματευθεί .
Και φυσικά επάνω στις διαπραγματεύσεις το Ελληνογερμανικό κλήρινγκ μπορεί να αναδειχθεί στον πολιορκητικό κριό για τη διεκδίκηση και του κατοχικού δανείου , και των επανορθώσεων και των ατομικών αξιώσεων , κυρίως όμως για να γίνει η σύνδεση με τη μεγάλη λεηλασία που έγινε στη χώρα με τις συμβάσεις του κατοχικού κλήρινγκ 1941-1944 , που ούτε αυτές έχουν ρυθμισθεί .
Σαράντος Θ. Θεοδωρόπουλος
www.fotavgeia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου