«ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ» - ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Επιστημονικός Υπεύθυνος: Δρ. Α. Μεταξϊς, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ενεργειακής Ρύθμισης
Επιστημονικός Υπεύθυνος: Δρ. Α. Μεταξϊς, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ενεργειακής Ρύθμισης
Ερωτηματολόγιο
Αξιότιμοι κ. Εισηγητές η δεύτερη εκδήλωση των «Ενεργειακών Διαλόγων», η οποία θα λάβει χώρα στις 14.12.2015, θέτει στο επίκεντρο του επιστημονικού της ενδιαφέροντος τις εξής θεματικές ενότητες:
Αξιότιμοι κ. Εισηγητές η δεύτερη εκδήλωση των «Ενεργειακών Διαλόγων», η οποία θα λάβει χώρα στις 14.12.2015, θέτει στο επίκεντρο του επιστημονικού της ενδιαφέροντος τις εξής θεματικές ενότητες:
1. Στη διαδικασία συνολικής δομικής αναδιάρθρωσης της Ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας υπό το πρίσμα των πρόσφατων μνημονιακών προβλέψεων καθώς και τις προυποθέσεις και το πλαίσιο για τη συγκρότηση μιας ανταγωνιστικής λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
2. Τις προτάσεις σε σχέση με τη διαμόρφωση του νέου πλαισίου στήριξης των ΑΠΕ της χώρα μας. Κάτωθι παρατίθενται συνοπτικά ερωτήματα ανά θεματικό ενότητα επί των οποίων παρακαλούνται να τοποθετηθούν οι ομιλητής έστω και συνοπτικά.
2 1. Δομικό αναδιάρθρωσης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας υπό το πρίσμα των πρόσφατων μνημονιακών προβλέψεων, οι προυποθέσεις και το πλαίσιο για τη συγκρότηση μιας ανταγωνιστικής λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Ι. Σχεδιασμός του συστήματος δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ ως μηχανισμού ανοίγματος της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ στην αγορά προμήθειας Δυνάμει της κατ’ αποκλειστικότητα πρόσβασης της σε ηλεκτροπαραγωγικές πηγές χαμηλού κόστους και της ιδιοκτησίας λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων, η ΔΕΗ διαθέτει ένα ισχυρό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της προμηθευτών.
2. Τις προτάσεις σε σχέση με τη διαμόρφωση του νέου πλαισίου στήριξης των ΑΠΕ της χώρα μας. Κάτωθι παρατίθενται συνοπτικά ερωτήματα ανά θεματικό ενότητα επί των οποίων παρακαλούνται να τοποθετηθούν οι ομιλητής έστω και συνοπτικά.
2 1. Δομικό αναδιάρθρωσης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας υπό το πρίσμα των πρόσφατων μνημονιακών προβλέψεων, οι προυποθέσεις και το πλαίσιο για τη συγκρότηση μιας ανταγωνιστικής λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Ι. Σχεδιασμός του συστήματος δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ ως μηχανισμού ανοίγματος της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ στην αγορά προμήθειας Δυνάμει της κατ’ αποκλειστικότητα πρόσβασης της σε ηλεκτροπαραγωγικές πηγές χαμηλού κόστους και της ιδιοκτησίας λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων, η ΔΕΗ διαθέτει ένα ισχυρό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της προμηθευτών.
(Ο σχεδιασμός που προτείνεται από την ΡΑΕ εφαρμόζεται ήδη στη Γαλλική ενεργειακή αγορά κατόπιν
της αναδιοργάνωσης της το Δεκέμβριο του 2010 με το Νόμο ΝΟΜΕ. Ο γαλλικός νόμος ΝΟΜΕ
προβλέπει μηχανισμό ρυθμιζόμενης πρόσβασης τρίτων στην πυρηνική ηλεκτροπαραγωγή της
δεσπόζουσας EDF.)
Βάσει των ρυθμίσεων του νέου Μνημονίου και με απώτερο στόχο τη σταδιακή μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ τόσο στό λιανικό όσο και στη χονδρεμπoρική αγορά έως το 2020 κάτω από το 50%, οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευθεί να σχεδιάσουν ένα νέο σύστημα δημοπρασιών ΝΟΜΕ.
Η ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος πιθανολογείται ότι θα διαπιστευθεί επί τη βάσει μιας «πιλοτικής» δημοπρασίας, μέσω της οποίας θα δύνεται η δυνατότητα σε προμηθευτές να αποκτήσουν πρόσβαση σε συγκεκριμένη ποσότητα ενέργειας από λιγνητικό και υδροηλεκτρικό παραγωγό.
Βάσει των ρυθμίσεων του νέου Μνημονίου και με απώτερο στόχο τη σταδιακή μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ τόσο στό λιανικό όσο και στη χονδρεμπoρική αγορά έως το 2020 κάτω από το 50%, οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευθεί να σχεδιάσουν ένα νέο σύστημα δημοπρασιών ΝΟΜΕ.
Η ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος πιθανολογείται ότι θα διαπιστευθεί επί τη βάσει μιας «πιλοτικής» δημοπρασίας, μέσω της οποίας θα δύνεται η δυνατότητα σε προμηθευτές να αποκτήσουν πρόσβαση σε συγκεκριμένη ποσότητα ενέργειας από λιγνητικό και υδροηλεκτρικό παραγωγό.
Αναμένεται, επίσης, ότι οι συμμετέχοντες στις δημοπρασίες θα υποχρεούνται να διοχετεύουν την ισχύ που θα αγοράζουν στο πλαίσιο αυτών σε όλη την γκάμα των τιμολογίων.
α. Θα πρέπει το υπό εκπόνηση σχέδιο να επιτρέπει την πρόσβαση στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ μόνο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές.
Θα πρέπει να έχουν σε περίπτωση συμμετοχής τούς οι τελευταίοι και δικαίωμα μεταπώλησης της τυχόν πλεονάζουσας ενέργειας και αν ναι, με ποιο τρόπο θα δομηθεί η δυνατότητα εξάσκησης του εν λόγω δικαιώματος;
β. Δεδομένης της πρόσφατης μείωσης τής τιμής του φυτικού αερίου, ποια μεθοδολογία θεωρείτε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί αναφορικά με τη διαμόρφωσης της τιμής εκκίνησης των δημοπρασιών ΝΟΜΕ προκειμένου να προσελκύουν το ενδιαφέρον της αγοράς;
Θεωρείτε ότι οι ρύποι θα πρέπει να αποτελούν παράμετρο διαμόρφωσης της τιμής εκκίνησης.
3 II. Ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ και τα διάφορα εναλλακτικά μοντέλα σύμφωνα με τις μνημονιακές διατάξεις, οι ελληνικές αρχές υποχρεούνται να εκκινήσουν τη διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ, άλλως, δύνανται να αναπτύξουν ένα σχέδιο, το οποίο θα επιφέρει ισοδύναμα αποτελέσματα όσον αφορά τον ανταγωνισμό και τις προοπτικές επενδύσεων και θα επιτυγχάνει τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ.
Ως εναλλακτικό σχέδιο έχει διατυπωθεί η προοπτική να μεταφερθούν τα πάγια του ΑΔΜΗΕ σε μια τρίτη εταιρεία την οποία το Δημόσιο θα αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών (51%) και η όπου δεν θα εποπτεύεται από το κατ’ αρχήν αρμόδιο για την επόπτεια του κλάδου Του υπουργείου
Περιβάλλοντος Ενέργειας αλλά από ένα τρίτο Υπουργείο για την διασφάλιση ισότιμης μεταχείρησης όλων των συμμετεχόντων στην αγορά.
Για την υλοποίηση του ως άνω σχεδίου, θα πρέπει να προσδιορισθεί ο τρόπος αποπληρωμής της ΔΕΗ για τη μεταφορά των παγίων του ΑΔΜΗΕ από τον όμιλό της στη νέα εταιρεία.
α. Πώς θεωρείτε ότι θα πρέπει να υλοποιηθεί ο αποτελεσματικός ιδιοκτησιακός και λειτουργικός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ;
β. Πως θεωρεύτε ότι πρέπει να χρηματοδοτηθεί η μεταβίβαση από την ΔΕΗ στη νέα εταιρεία των παγίων του ΑΔΜΗΕ;
γ. Βάσει της ευρωπαικής εμπειρίας, o διαχωρισμός του ιδιοκτήτη του δικτύου από τον Διαχειριστή του συστήματος ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα αναφορικά τόσο με την υλοποίηση των επενδύσεων όσο και με τη συντήρηση και λειτουργία του δικτύου, γεγονός που ώθησε πολλές ευρωπαικές χώρες να μεταβούν από το μοντέλο ISO, στο μοντέλο ΟU.
Ποια είναι η τοποθέτηση σας;
III. Σχεδιασμός του μόνιμου Μηχανισμού Διασφάλισης Επάρκειας Ισχύος:
Ευρωπαικά πρότυπα και ιδιαιτερότητες ελληνικής ενεργειακής αγοράς
Στο πλαίσιο επανασχεδιασμού του Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος (ΜΔΕΙ), η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούλιο του 2014 ένα αρχικό σχέδιο αναδιοργ'ανωσης του ΜΔΕΙ στο Διασυνδεδεμένο Ηλεκτρικό Σύστημα.
Κατόπιν επεξεργασίας των απαντήσεων που δόθηκαν στο πλαίσιο της πρώτης αυτής διαβούλευσης καθώς και της Μελέτης Επάρκειας Ισχύος για το Διασυνδεδεμένο Σύστημα κατά την περίοδο 2015-2024, η ΡΑΕ διενήργησε μια δεύτερη διαβούλευση τον Ιανουάριο του 2015 αναφορικά με την τελικό της πρόταση για την αναμόρφωση του ΜΔΕΙ.
Η εν λόγω πρόταση περιλαμβάνει:
Τη Συγκρότηση ενός μόνιμου μηχανισμού (Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας- ΜΑΕ) που θα βασίζεται στη διενέργεια δημοπρασιών για την αγορά των υπηρεσιών ευελιξίας, ήτοι υπηρεσιών του Συστήματος, οι οποίες κρίνονται αναγκαίες λόγω της σημαντικής διείσδυσης των ΑΠΕ και οι οποίες, στο ισχύον καθεστώς, παρέχονται από τους παραγωγούς και, την ανάπτυξη ενός μεταβατικού μηχανισμού με διοικητικό καθορισμό των αμοιβών καθώς απαιτείται ένα εύλογο μεταβατικό διάστημα, στο οποίο θα καθορισθούν οι πολυσύνθετες τεχνικές, νομικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες των δημοπρασιών.
α. Θα πρέπει το υπό εκπόνηση σχέδιο να επιτρέπει την πρόσβαση στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ μόνο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές.
Θα πρέπει να έχουν σε περίπτωση συμμετοχής τούς οι τελευταίοι και δικαίωμα μεταπώλησης της τυχόν πλεονάζουσας ενέργειας και αν ναι, με ποιο τρόπο θα δομηθεί η δυνατότητα εξάσκησης του εν λόγω δικαιώματος;
β. Δεδομένης της πρόσφατης μείωσης τής τιμής του φυτικού αερίου, ποια μεθοδολογία θεωρείτε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί αναφορικά με τη διαμόρφωσης της τιμής εκκίνησης των δημοπρασιών ΝΟΜΕ προκειμένου να προσελκύουν το ενδιαφέρον της αγοράς;
Θεωρείτε ότι οι ρύποι θα πρέπει να αποτελούν παράμετρο διαμόρφωσης της τιμής εκκίνησης.
3 II. Ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ και τα διάφορα εναλλακτικά μοντέλα σύμφωνα με τις μνημονιακές διατάξεις, οι ελληνικές αρχές υποχρεούνται να εκκινήσουν τη διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ, άλλως, δύνανται να αναπτύξουν ένα σχέδιο, το οποίο θα επιφέρει ισοδύναμα αποτελέσματα όσον αφορά τον ανταγωνισμό και τις προοπτικές επενδύσεων και θα επιτυγχάνει τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ.
Ως εναλλακτικό σχέδιο έχει διατυπωθεί η προοπτική να μεταφερθούν τα πάγια του ΑΔΜΗΕ σε μια τρίτη εταιρεία την οποία το Δημόσιο θα αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών (51%) και η όπου δεν θα εποπτεύεται από το κατ’ αρχήν αρμόδιο για την επόπτεια του κλάδου Του υπουργείου
Περιβάλλοντος Ενέργειας αλλά από ένα τρίτο Υπουργείο για την διασφάλιση ισότιμης μεταχείρησης όλων των συμμετεχόντων στην αγορά.
Για την υλοποίηση του ως άνω σχεδίου, θα πρέπει να προσδιορισθεί ο τρόπος αποπληρωμής της ΔΕΗ για τη μεταφορά των παγίων του ΑΔΜΗΕ από τον όμιλό της στη νέα εταιρεία.
α. Πώς θεωρείτε ότι θα πρέπει να υλοποιηθεί ο αποτελεσματικός ιδιοκτησιακός και λειτουργικός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ;
β. Πως θεωρεύτε ότι πρέπει να χρηματοδοτηθεί η μεταβίβαση από την ΔΕΗ στη νέα εταιρεία των παγίων του ΑΔΜΗΕ;
γ. Βάσει της ευρωπαικής εμπειρίας, o διαχωρισμός του ιδιοκτήτη του δικτύου από τον Διαχειριστή του συστήματος ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα αναφορικά τόσο με την υλοποίηση των επενδύσεων όσο και με τη συντήρηση και λειτουργία του δικτύου, γεγονός που ώθησε πολλές ευρωπαικές χώρες να μεταβούν από το μοντέλο ISO, στο μοντέλο ΟU.
Ποια είναι η τοποθέτηση σας;
III. Σχεδιασμός του μόνιμου Μηχανισμού Διασφάλισης Επάρκειας Ισχύος:
Ευρωπαικά πρότυπα και ιδιαιτερότητες ελληνικής ενεργειακής αγοράς
Στο πλαίσιο επανασχεδιασμού του Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος (ΜΔΕΙ), η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούλιο του 2014 ένα αρχικό σχέδιο αναδιοργ'ανωσης του ΜΔΕΙ στο Διασυνδεδεμένο Ηλεκτρικό Σύστημα.
Κατόπιν επεξεργασίας των απαντήσεων που δόθηκαν στο πλαίσιο της πρώτης αυτής διαβούλευσης καθώς και της Μελέτης Επάρκειας Ισχύος για το Διασυνδεδεμένο Σύστημα κατά την περίοδο 2015-2024, η ΡΑΕ διενήργησε μια δεύτερη διαβούλευση τον Ιανουάριο του 2015 αναφορικά με την τελικό της πρόταση για την αναμόρφωση του ΜΔΕΙ.
Η εν λόγω πρόταση περιλαμβάνει:
Τη Συγκρότηση ενός μόνιμου μηχανισμού (Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας- ΜΑΕ) που θα βασίζεται στη διενέργεια δημοπρασιών για την αγορά των υπηρεσιών ευελιξίας, ήτοι υπηρεσιών του Συστήματος, οι οποίες κρίνονται αναγκαίες λόγω της σημαντικής διείσδυσης των ΑΠΕ και οι οποίες, στο ισχύον καθεστώς, παρέχονται από τους παραγωγούς και, την ανάπτυξη ενός μεταβατικού μηχανισμού με διοικητικό καθορισμό των αμοιβών καθώς απαιτείται ένα εύλογο μεταβατικό διάστημα, στο οποίο θα καθορισθούν οι πολυσύνθετες τεχνικές, νομικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες των δημοπρασιών.
Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευελιξίας (ΜΑΕ)
Οι Προμηθευτές θα πρέπει μέσω των ΑΔΙ να αγοράζουν και την ευελιξία
που θα τους επιβάλει ο Διαχειριστής αναλόγως των αναγκών του
συστήματος.
Για όλα τα ανωτέρω πρέπει να υπάρχει και η χρονική διάσταση της
διαθεσιμότητας τους όλο το έτος.
Οποτεδήποτε συμμετάσχει και η Ζήτηση στον ΜΔΕΙ και την ΜΑΕ, η αξία
της προσφοράς της θα αποτιμάται επί της πραγματικής χρονικής
διαθεσιμότητας της για συμμετοχή συγκριτικά με τα ΑΔΙ.
Αν δηλαδή η Ζήτηση ορίζεται να συμμετάσχει χρονικά έστω και
θεωρητικά στο 1/50 του έτους στον ΜΔΕΙ (π.χ. Διακοψιμότητα), θα πρέπει
να αποζημιώνεται με το 1/50 των ΑΔΙ με τα οποία αποζημιώνεται η
παραγωγή για την καθ’ όλο το χρόνο ενεργό συμμετοχή της στον ΜΔΕΙ.
α. Πως κρίνετε ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί ο μόνιμος ΜΔΕΙ προκειμένου να συμβαδίζει με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας;
β. Πώς θεωρείτε ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί ο ΜΑΕ; Ποιοι θα πρέπει να οριστούν ως δικαιούχοι και με βάση ποια κριτήρια;
IV. Σχεδιασμός νέου Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους
Στις 23.10.2015, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση την πρόταση της για την τροποποίηση του Άρθρου 159 του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας με σκοπό την εισαγωγή ενός μηχανισμού μεταβατικού χαρακτήρα για την ανάκτηση του μεταβλητού κόστους των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (νέος ΜΑΜΚ), σύμφωνα και με τις διατάξεις του τρίτου Μνημονίου.
α. Πως κρίνετε ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί ο μόνιμος ΜΔΕΙ προκειμένου να συμβαδίζει με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας;
β. Πώς θεωρείτε ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί ο ΜΑΕ; Ποιοι θα πρέπει να οριστούν ως δικαιούχοι και με βάση ποια κριτήρια;
IV. Σχεδιασμός νέου Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους
Στις 23.10.2015, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση την πρόταση της για την τροποποίηση του Άρθρου 159 του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας με σκοπό την εισαγωγή ενός μηχανισμού μεταβατικού χαρακτήρα για την ανάκτηση του μεταβλητού κόστους των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (νέος ΜΑΜΚ), σύμφωνα και με τις διατάξεις του τρίτου Μνημονίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο παλαιός ΜΑΜΚ σε συνδυασμό με τον «κανόνα του 30%» είχε κατηγορηθεί ότι αποτελούσε μια μείζονα στρέβλωση και μορφή επιδότησης των ιδιωτικών μονάδων (εισαγόμενου) φυσικού αερίου. Σε σχετικό πόσο συμπεριλαμβάνονταν στο κόστος προμήθειας και εν συνεχεία μετακυλίονταν σε όλους τους καταναλωτές.
Στον έντονο προβληματισμό τους σε σχέση με την προσπάθεια επαναφοράς του έχουν εκφράσει μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές καθώς και παραγωγοί ενέργειας από ΑΠΕ κάνοντας λόγο για σοβαρή στρέβλωση της αγοράς, η οποία προκαλεί αύξηση τιμών.
5 α. Θεωρείτε πως ο νέος αυτός μηχανισμός θα είναι σε θέση να διορθώσει τις στρεβλώσεις του προγενέστερου και να αποδειχθεί περισσότερο αποτελεσματικός;
V. Αναβάθμιση του ΛΑΓΗΕ της ΝΕΜΟ και εναρμόνιση με τα Ευρωπαικά ενεργειακά πρότυπα
Στο πλαίσιο της συνολικής αναδιάρθρωσης της ελληνικής ενεργειακής αγοράς σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές, εντείνεται η προετοιμασία για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρισμού και ειδικότερα την αναβάθμιση του ΛΑΓΗΕ σε ΝΕΜΟ(Nominated Electricity Market Operator).
Στον έντονο προβληματισμό τους σε σχέση με την προσπάθεια επαναφοράς του έχουν εκφράσει μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές καθώς και παραγωγοί ενέργειας από ΑΠΕ κάνοντας λόγο για σοβαρή στρέβλωση της αγοράς, η οποία προκαλεί αύξηση τιμών.
5 α. Θεωρείτε πως ο νέος αυτός μηχανισμός θα είναι σε θέση να διορθώσει τις στρεβλώσεις του προγενέστερου και να αποδειχθεί περισσότερο αποτελεσματικός;
V. Αναβάθμιση του ΛΑΓΗΕ της ΝΕΜΟ και εναρμόνιση με τα Ευρωπαικά ενεργειακά πρότυπα
Στο πλαίσιο της συνολικής αναδιάρθρωσης της ελληνικής ενεργειακής αγοράς σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές, εντείνεται η προετοιμασία για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρισμού και ειδικότερα την αναβάθμιση του ΛΑΓΗΕ σε ΝΕΜΟ(Nominated Electricity Market Operator).
Ο ΛΑΓΗΕ καλείτε να πιστοποιηθεί, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντηρίων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείρισης της συμφόρησης, που προβλέπει τα καθήκοντα των ΝΕΜΟ σε πανευρωπαικό επίπεδο.
Μεταξύ άλλων, ο ΝΕΜΟ θα δρα ως λειτουργός της αγοράς σε εθνικό περιφερειακό επίπεδο ως κεντρικός αντισυμβαλλόμενος για την εκκαθάριση και τον διακανονισμό των συναλλαγών ενέργειας, που προκύπτουν τόσο από τη λειτουργία της ημερήσιας αγοράς όσο και στο πλαίσιο της σύζευξης.
α. Θεωρείτε την ελληνικό ενεργειακή αγορά ώριμη για την ως άνω αναπροσαρμογή; Πού εντοπίζετε τα τυχόν προβλήματα/δυσλειτουργίας που πιθανόν θα παρουσιαστούν;
VI. Τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ και άνοιγμα της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας - Η κρίσιμη για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας περίπτωση της τιμολόγησης των βιομηχανικών καταναλωτών
Οι μνημονιακές διατάξεις προβλέπουν τον εξορθολογισμό των τιμολογίων της ΔΕΗ βάσει του κόστους, μεταξύ άλλων αντικαθιστώντας την παροχή «έκπτωσης» για τους χρεώστες υψηλής τάσης με τιμολόγια βάσει του οριακού κόστους παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά των πελατών που επηρεάζουν το κόστος.
Η προσαρμογή εκάστου μοντέλου και μεθοδολογίας τιμολόγησης στα εξατομικευμένα χαρακτηριστικά των βιομηχανικών καταναλωτών/πελατών της ΔΕΗ, είναι και το νομικά ορθό ζητούμενο για την προσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής του κυρίαρχου προμηθευτή στις απαιτήσεις του ενιάιου δικαίου ανταγωνισμού.
6 α. Πώς επηρεάζεται η τιμολογιακή μεταχείρηση των βιομηχανικών καταναλωτών από την απελευθέρωσης της λιανικής αγορές με την είσοδο νέων Προμηθευτών στη μέση και υψηλό τάση;
β. Αναγνωρίζοντας την ανάγκη αμεσότητας, λόγω και της τρέχουσας δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, διευθέτησης του ζητήματος της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των εν γένει καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας από τα τιμολόγια λιανικής, η ΡΑΕ έθεσε στις 21.10.2015 σε δημόσια διαβούλευση μιας περί προτάσεων αναφορικά με την τροποποίηση του υφιστάμενου νομικορυθμιστικού πλαισίου.
Θεωρείτε ότι οι περιορισμοί που εισάγονται, είναι δικαιολογημένοι στα πλαίσια της ρητρας αρχής της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας;
γ. Μετά τη θέση σε ισχύ του Κώδικα Διαχείρησης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών καθίσταται πλέον δυνατό το άνοιγμα της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών καθώς προβλέπεται συγκεκριμένη διαδικασία για τη συμμετοχή στην αγορά ΜΔΝ νέων Εκπροσώπων φορτίου (Προμηθευτών) σύμφωνα με τα άρθρα 47 και 48 Κώδικα ΜΔΝ.
Μεταξύ άλλων, ο ΝΕΜΟ θα δρα ως λειτουργός της αγοράς σε εθνικό περιφερειακό επίπεδο ως κεντρικός αντισυμβαλλόμενος για την εκκαθάριση και τον διακανονισμό των συναλλαγών ενέργειας, που προκύπτουν τόσο από τη λειτουργία της ημερήσιας αγοράς όσο και στο πλαίσιο της σύζευξης.
α. Θεωρείτε την ελληνικό ενεργειακή αγορά ώριμη για την ως άνω αναπροσαρμογή; Πού εντοπίζετε τα τυχόν προβλήματα/δυσλειτουργίας που πιθανόν θα παρουσιαστούν;
VI. Τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ και άνοιγμα της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας - Η κρίσιμη για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας περίπτωση της τιμολόγησης των βιομηχανικών καταναλωτών
Οι μνημονιακές διατάξεις προβλέπουν τον εξορθολογισμό των τιμολογίων της ΔΕΗ βάσει του κόστους, μεταξύ άλλων αντικαθιστώντας την παροχή «έκπτωσης» για τους χρεώστες υψηλής τάσης με τιμολόγια βάσει του οριακού κόστους παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά των πελατών που επηρεάζουν το κόστος.
Η προσαρμογή εκάστου μοντέλου και μεθοδολογίας τιμολόγησης στα εξατομικευμένα χαρακτηριστικά των βιομηχανικών καταναλωτών/πελατών της ΔΕΗ, είναι και το νομικά ορθό ζητούμενο για την προσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής του κυρίαρχου προμηθευτή στις απαιτήσεις του ενιάιου δικαίου ανταγωνισμού.
6 α. Πώς επηρεάζεται η τιμολογιακή μεταχείρηση των βιομηχανικών καταναλωτών από την απελευθέρωσης της λιανικής αγορές με την είσοδο νέων Προμηθευτών στη μέση και υψηλό τάση;
β. Αναγνωρίζοντας την ανάγκη αμεσότητας, λόγω και της τρέχουσας δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, διευθέτησης του ζητήματος της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των εν γένει καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας από τα τιμολόγια λιανικής, η ΡΑΕ έθεσε στις 21.10.2015 σε δημόσια διαβούλευση μιας περί προτάσεων αναφορικά με την τροποποίηση του υφιστάμενου νομικορυθμιστικού πλαισίου.
Θεωρείτε ότι οι περιορισμοί που εισάγονται, είναι δικαιολογημένοι στα πλαίσια της ρητρας αρχής της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας;
γ. Μετά τη θέση σε ισχύ του Κώδικα Διαχείρησης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών καθίσταται πλέον δυνατό το άνοιγμα της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών καθώς προβλέπεται συγκεκριμένη διαδικασία για τη συμμετοχή στην αγορά ΜΔΝ νέων Εκπροσώπων φορτίου (Προμηθευτών) σύμφωνα με τα άρθρα 47 και 48 Κώδικα ΜΔΝ.
Με βάση το άνοιγμα της αγοράς στα ΜΔΝ, αξιολογήστε τις ουσιαστικές δυνατότητες ανάπτυξης συνθηκών ανταγωνισμού με την είσοδο νέων Προμηθευτών στις Μη Διασυνδεδεμένης Νήσους.
2. Συγκρότησης νέου πλαισίου στήριξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)
2. Συγκρότησης νέου πλαισίου στήριξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)
Σύμφωνα με το Μνημόνιο, οι ελληνικές αρχές υποχρεούνται να συγκροτήσουν, έως τον Δεκέμβριο του 2015, ένα νέο πλαίσιο για τη στήριξη των ΑΠΕ το οποίο θα εξασφαλήσει την οικονομική βιωσιμότητα τους, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την αξιοποίηση της σε βέλτιστο βαθμό της ευρωπαικής, διεθνούς και ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Στο εν λόγω σχέδιο θα πρέπει να είναι συμβατό με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας που εξέδωσε τον Απρίλιο του 2014 η Ευρωπαική Επίτροπή ενώ βασικός άξονας του θα αποτελέσει η θέσπιση ευλόγων αποζημιώσεων οι οποίες θα προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον και θα διασφαλήσουν την μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα των ΑΠΕ.
Στο υπό συζήτηση πλαίσιο για τις ΑΠΕ πρόκειται να στηριχτεί με στο σύστημα των εγγυημένων διαφορικών τιμών (Feed-in-Premium). Στο ύψος του premium θα πρέπει να καθορίζεται μέσω διαγωνισμών εκτός εαν το κράτος μέλος τεκμηριώνει ότι συντρέχουν τα κριτήρια που θέτουν Κατευθυντήριες Γραμμές για εξέυρεση του.
Στο εν λόγω σχέδιο θα πρέπει να είναι συμβατό με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας που εξέδωσε τον Απρίλιο του 2014 η Ευρωπαική Επίτροπή ενώ βασικός άξονας του θα αποτελέσει η θέσπιση ευλόγων αποζημιώσεων οι οποίες θα προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον και θα διασφαλήσουν την μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα των ΑΠΕ.
Στο υπό συζήτηση πλαίσιο για τις ΑΠΕ πρόκειται να στηριχτεί με στο σύστημα των εγγυημένων διαφορικών τιμών (Feed-in-Premium). Στο ύψος του premium θα πρέπει να καθορίζεται μέσω διαγωνισμών εκτός εαν το κράτος μέλος τεκμηριώνει ότι συντρέχουν τα κριτήρια που θέτουν Κατευθυντήριες Γραμμές για εξέυρεση του.
Τέλος υπό προυποθέσεις, οι Κατευθυντήριες Γραμμές θεωρούν ως συμβατό και ένα σύστημα πράσινων πιστοποιητικών.
α. Ποιές θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι βασικές παράμετροι σχεδιασμού και εφαρμογής του νέου συστήματος στήριξης των ΑΠΕ;
β. Πώς θα πρέπει να ενταχθεί το νέο σύστημα αποζημίωσης των ΑΠΕ στην υπό διαμόρφωση νέα αγορά ηλεκτρισμού στο πλαίσιο της εναρμόνισης με το Target Model;
α. Ποιές θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι βασικές παράμετροι σχεδιασμού και εφαρμογής του νέου συστήματος στήριξης των ΑΠΕ;
β. Πώς θα πρέπει να ενταχθεί το νέο σύστημα αποζημίωσης των ΑΠΕ στην υπό διαμόρφωση νέα αγορά ηλεκτρισμού στο πλαίσιο της εναρμόνισης με το Target Model;
Υπάρχουν ιδιαιτερότητες ή προβλήματα εκ του γεγονότος ότι αυτό η νέα αγορά δεν είναι ακόμα έτοιμη και εάν ναι, πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν;
γ. Πώς και υπό ποιές προυποθέσεις θεωρείται ότι πρέπει να υλοποιηθούν οι πρόνοιες των Κατευθυντήριων Γραμμών για απευθείας πώληση της ενέργειας ΑΠΕ στις αγορές και για την ανάληψη εκ μέρους των ΑΠΕ υποχρεώσεων αγοράς;
δ. Πώς θα προστατεύθουν οι υφιστάμενες και οι ώριμες επενδύσεις;
ε. Πώς θεωρείτε ότι πρέπει να χειριστή η Ελλάδα το θέμα των προβλεπόμενων στις Κατευθυντήριες Γραμμές διαγωνισμών για τον καθορισμό του premium;
γ. Πώς και υπό ποιές προυποθέσεις θεωρείται ότι πρέπει να υλοποιηθούν οι πρόνοιες των Κατευθυντήριων Γραμμών για απευθείας πώληση της ενέργειας ΑΠΕ στις αγορές και για την ανάληψη εκ μέρους των ΑΠΕ υποχρεώσεων αγοράς;
δ. Πώς θα προστατεύθουν οι υφιστάμενες και οι ώριμες επενδύσεις;
ε. Πώς θεωρείτε ότι πρέπει να χειριστή η Ελλάδα το θέμα των προβλεπόμενων στις Κατευθυντήριες Γραμμές διαγωνισμών για τον καθορισμό του premium;
Αν τελικά επιλεγή το σύστημα των διαγωνισμών, ποια τα κριτήρια σχεδιασμού και διεξαγωγής τους;
στ. Έχει δρομολογηθεί και αναμένεται η θέσπιση του μέτρου της διακοψιμότητας.
Στο εν λόγω μέτρο θα χρηματοδοτείται από εισφορές επί του τζίρου των υφισταμένων σταθμών ΑΠΕ ως μηχανισμού για τη μείωση του ενεργειακού κόστους των βιομηχανικών καταναλωτών.
Πώς τοποθετείστε από νομικορυθμιστικό σκοπιά έναντι αυτού του μέτρου και του επιλεγέντος τρόπου χρηματοδότησης;
στ. Έχει δρομολογηθεί και αναμένεται η θέσπιση του μέτρου της διακοψιμότητας.
Στο εν λόγω μέτρο θα χρηματοδοτείται από εισφορές επί του τζίρου των υφισταμένων σταθμών ΑΠΕ ως μηχανισμού για τη μείωση του ενεργειακού κόστους των βιομηχανικών καταναλωτών.
Πώς τοποθετείστε από νομικορυθμιστικό σκοπιά έναντι αυτού του μέτρου και του επιλεγέντος τρόπου χρηματοδότησης;
www.fotavgeia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου