Αrt1720 Κυριακη 24 Απρίλη 2016 Τι ακριβώς εννοούμε όταν μιλάμε για κλείσιμο της αξιολόγησης.
Του Γ. ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ
Το παιχνίδι των αριθμών, οι πολιτικές σκοπιμότητες και τα προσχήματα.
Η αξιολόγηση, αφορά τον έλεγχο της απόδοσης των μέτρων που εφαρμόζονται, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του Μνημονίου. Πρόκειται δηλαδή για έλεγχο της πορείας αφαίρεσης εισοδήματος από την ελληνική οικονομία, προκειμένου να πληρώνεται το χρέος. Η φιλοσοφία των μνημονίων, αποβλέπει στην μείωση της αμοιβής της εργασίας και την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας και το ασφαλιστικό, στην προώθηση ιδιωτικοποιήσεων, την πώληση των κόκκινων δανείων. Οι δανειστες ισχυρίζονται, ότι η η μείωση του κόστους εργασίας θα προωθήσει την ανάκαμψη, ενώ στην
πραγματικότητα προκαλεί μεγαλύτερη ύφεση, αφού μειώνει την αγοραστική δύναμη και καταστρέφει παραγωγικό δυναμικό. Μέτρα 8,5 δις, εκτιμάται ότι θα έχουν πρόσθετο υφεσιακό αποτέλεσμα της τάξεως του 5% του ΑΕΠ.
«Η διαπραγμάτευση πρέπει να κλείσει με όσα έχουν συμφωνηθεί μέχρι τώρα και με βάση όσα προβλέπονται από τη συμφωνία του Ιουλίου, τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο», δηλώνει η κυβέρνηση, καθώς για τον συμβιβασμό ανάμεσα στην ΕΕ και το ΔΝΤ, στο τραπέζι βρίσκονται πλέον, εκτός των 5,4 δισ. πρόσθετα μέτρα 3,0 δισ. Το ΔΝΤ απαιτεί ελάφρυνση του χρέους τώρα ή λήψη περισσότερων μέτρων, γιατί σύμφωνα με τις προβλέψεις του, το ΑΕΠ θα μειωθει 0,5%. Η Κομμισιόν προβλέπει αύξηση 0,5% και η κρίσιμη αυτή διαφορά επηρρεάζει το ύψος των μέτρων που θα «κλείσουν» την αξιολόγηση.
Η κυβέρνηση θεωρεί σημαντική για τον τρόπο που θα γίνει το «κλείσιμο» της αξιολόγησης, την ανακοίνωση των δημοσιονομικών επιδόσεων της χώρας το 2015 από την Eurostat. Το Ταμείο δεν αποδέχεται τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για πρωτογενές πλεόνασμα έως 0,4% του ΑΕΠ το 2015 και το υπολογίζει σε -0,7%. Βέβαια η διαφορά οφείλεται στον μη υπολογισμό στο έλλειμμα από την Eurostat, της στήριξης των τραπεζών στην τελευταία ανακεφαλαιοποίηση με 7 δις. Η ελληνική πλευρά ευελπιστεί ότι η απόφαση της Eurostat, θα βοηθήσει στην αποφυγή πρόσθετων μέτρων τώρα.
Η χρυσή τομή που προωθείται από τους δανειστές, είναι η ψήφηση από τώρα των 3 δις ‘εν αναμονή’, ώστε να είναι όλοι ικανοποιημένοι. Η κυβέρνηση γιατί τα μ΄ετρα θα είναι λιγότερα, οι ευρωπαίοι γιατί δεν θα διευθετηθεί ακόμη το χρέος και το ΔΝΤ γιατί θα μπει στην χρηματοδότηση, αφού το χρέος θα θεωρηθει βιώσιμο. Το «παιχνίδι των αριθμών» εξυπηρετεί ως γνωστόν διαφορετικές πολιτικές σκοπιμότητες, καθώς τα’ μαθηματικά είναι μεν ακριβής επιστήμη, αλλά όλα εξαρτώνται από τις υποθέσεις εργασίας.
Η επιβολή νέων αντικοινωνικών μέτρων «εκθέτει» τους ευρωπαιους δανειστές καθώς προσβάλει το ευρωπαικό κοινωνικό κεκτημένο και γιαυτό προτιμούν να «κρύβονται» πίσω από τις συνταγές του ΔΝΤ. Η χρήσιμοποίηση του ΔΝΤ στα ευρωπικά προγράμματα «διάσωσης» είναι γερμανική επιλογή, διότι το ΔΝΤ αγνοεί το κοινοτικό κεκτημένο. Οι τελευταίοι μήνες εντατικών συζητήσεων, ήταν στην πραγματικότητα μια ολική επαναφορά στο σημείο που ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις πριν απο την Συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου 2015, δηλαδή στις απαιτήσεις της 5ης αξιολόγησης.
Η ελληνική πλευρά κατέθεσε πρόταση που αποδέχεται μεγάλο μέρος των απαιτήσεων των δανειστών (5,4 δις), αλλά υιοθετεί μια εσωτερική κατανομή των βαρών, η οποία μοιράζει το κόστος των μέτρων με προστασία των ασθενέστερων. Ενώ αρχικά οι ευρωπαίοι πιστωτές φάνηκε ότι δέχθηκαν τις προτάσεις αυτές, την επομένη επανήλθε στο προσκήνιο το ΔΝΤ που επιδιώκει ανατροπή της κλείδα κατανομής των βαρών.
Διαμηνύοντας ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει από τώρα «μέτρα ΔΝΤ» για το 2018, η κυβέρνηση στρέφεται προς αναζήτηση συμμάχων στις δυνάμεις που θεωρούν ότι δεν είναι η εποχή κατάλληλη για «να παίζει κανείς με τη σταθερότητα». Ετσι ο κ.Γιούνκερ εμφανίσθηκε πεπεισμένος πριν δοθούν στη δημοσιότητα τα στοιχεία της Eurostat, ότι θα δικαιώσουν την Κομισιόν. Δήλωσε επίσης δύο ημέρες πριν το Eurogroup πως "Η Ελλάδα δεν χρειάζεται έκτακτα μέτρα" και ότι: "Δεν είναι αυτοσκοπός να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ". Δεν είναι όμως δεδομένη η βαρύτητα των δηλώσεων αυτών, αφού ο ρόλος της Κομισιόν έχει γίνει υποδεέστερος του κ. Σόυμπλε.
Η «πρόβλεψή» του επιβεβαιώθηκε και το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 υπολογίστηκε στο 0,7%.Το γεγονός αυτό επιτρέπει στην κυβέρνηση να ελπίζει πως η τελική φόρμουλα δεν θα την υποχρεώσει να ψηφίσει τώρα τα εν αναμονή μέτρα. Ομως το πλεόνασμα αυτό δεν παύει να είναι ένα λογιστικό μέγεθος που δεν εκφράζει αναπτυξιακή δυναμική. Η ρητορική των πλεονασμάτων, δεν θίγει τον πυρήνα της υφεσιακής παγίδας της χώρας. Αντίθετα είναι μηχανισμός εξασφάλισης αποπληρωμής του χρέους, ανεξάρτητα από την φτωχοποίηση της κοινωνίας και τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. Η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει ότι με την παράταση της υφεσιακής συνταγής, έστω με δικαιότερη κατανομή των βαρών, θα υπάρξει άλλο αποτέλεσμα από ό,τι προκύπτει τα τελευταία χρόνια.
Για να αποκατασταθούν συνθήκες οικονομικής ανάκαμψης, είναι απαραίτητη ουσιαστική ελάφρυνση χρέους. Ο κ. Σόιμπλε όμως επιμένει ότι πριν από αυτό, νέα μέτρα μπορούν να λαμβάνονται μέχρι το 2025.. Ετσι το παιχνίδι των αριθμών καλά κρατεί, προσφέροντας προσχήματα.
.fotavgeia.blogspot.com
Του Γ. ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ
Το παιχνίδι των αριθμών, οι πολιτικές σκοπιμότητες και τα προσχήματα.
Η αξιολόγηση, αφορά τον έλεγχο της απόδοσης των μέτρων που εφαρμόζονται, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του Μνημονίου. Πρόκειται δηλαδή για έλεγχο της πορείας αφαίρεσης εισοδήματος από την ελληνική οικονομία, προκειμένου να πληρώνεται το χρέος. Η φιλοσοφία των μνημονίων, αποβλέπει στην μείωση της αμοιβής της εργασίας και την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας και το ασφαλιστικό, στην προώθηση ιδιωτικοποιήσεων, την πώληση των κόκκινων δανείων. Οι δανειστες ισχυρίζονται, ότι η η μείωση του κόστους εργασίας θα προωθήσει την ανάκαμψη, ενώ στην
πραγματικότητα προκαλεί μεγαλύτερη ύφεση, αφού μειώνει την αγοραστική δύναμη και καταστρέφει παραγωγικό δυναμικό. Μέτρα 8,5 δις, εκτιμάται ότι θα έχουν πρόσθετο υφεσιακό αποτέλεσμα της τάξεως του 5% του ΑΕΠ.
«Η διαπραγμάτευση πρέπει να κλείσει με όσα έχουν συμφωνηθεί μέχρι τώρα και με βάση όσα προβλέπονται από τη συμφωνία του Ιουλίου, τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο», δηλώνει η κυβέρνηση, καθώς για τον συμβιβασμό ανάμεσα στην ΕΕ και το ΔΝΤ, στο τραπέζι βρίσκονται πλέον, εκτός των 5,4 δισ. πρόσθετα μέτρα 3,0 δισ. Το ΔΝΤ απαιτεί ελάφρυνση του χρέους τώρα ή λήψη περισσότερων μέτρων, γιατί σύμφωνα με τις προβλέψεις του, το ΑΕΠ θα μειωθει 0,5%. Η Κομμισιόν προβλέπει αύξηση 0,5% και η κρίσιμη αυτή διαφορά επηρρεάζει το ύψος των μέτρων που θα «κλείσουν» την αξιολόγηση.
Η κυβέρνηση θεωρεί σημαντική για τον τρόπο που θα γίνει το «κλείσιμο» της αξιολόγησης, την ανακοίνωση των δημοσιονομικών επιδόσεων της χώρας το 2015 από την Eurostat. Το Ταμείο δεν αποδέχεται τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για πρωτογενές πλεόνασμα έως 0,4% του ΑΕΠ το 2015 και το υπολογίζει σε -0,7%. Βέβαια η διαφορά οφείλεται στον μη υπολογισμό στο έλλειμμα από την Eurostat, της στήριξης των τραπεζών στην τελευταία ανακεφαλαιοποίηση με 7 δις. Η ελληνική πλευρά ευελπιστεί ότι η απόφαση της Eurostat, θα βοηθήσει στην αποφυγή πρόσθετων μέτρων τώρα.
Η χρυσή τομή που προωθείται από τους δανειστές, είναι η ψήφηση από τώρα των 3 δις ‘εν αναμονή’, ώστε να είναι όλοι ικανοποιημένοι. Η κυβέρνηση γιατί τα μ΄ετρα θα είναι λιγότερα, οι ευρωπαίοι γιατί δεν θα διευθετηθεί ακόμη το χρέος και το ΔΝΤ γιατί θα μπει στην χρηματοδότηση, αφού το χρέος θα θεωρηθει βιώσιμο. Το «παιχνίδι των αριθμών» εξυπηρετεί ως γνωστόν διαφορετικές πολιτικές σκοπιμότητες, καθώς τα’ μαθηματικά είναι μεν ακριβής επιστήμη, αλλά όλα εξαρτώνται από τις υποθέσεις εργασίας.
Η επιβολή νέων αντικοινωνικών μέτρων «εκθέτει» τους ευρωπαιους δανειστές καθώς προσβάλει το ευρωπαικό κοινωνικό κεκτημένο και γιαυτό προτιμούν να «κρύβονται» πίσω από τις συνταγές του ΔΝΤ. Η χρήσιμοποίηση του ΔΝΤ στα ευρωπικά προγράμματα «διάσωσης» είναι γερμανική επιλογή, διότι το ΔΝΤ αγνοεί το κοινοτικό κεκτημένο. Οι τελευταίοι μήνες εντατικών συζητήσεων, ήταν στην πραγματικότητα μια ολική επαναφορά στο σημείο που ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις πριν απο την Συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου 2015, δηλαδή στις απαιτήσεις της 5ης αξιολόγησης.
Η ελληνική πλευρά κατέθεσε πρόταση που αποδέχεται μεγάλο μέρος των απαιτήσεων των δανειστών (5,4 δις), αλλά υιοθετεί μια εσωτερική κατανομή των βαρών, η οποία μοιράζει το κόστος των μέτρων με προστασία των ασθενέστερων. Ενώ αρχικά οι ευρωπαίοι πιστωτές φάνηκε ότι δέχθηκαν τις προτάσεις αυτές, την επομένη επανήλθε στο προσκήνιο το ΔΝΤ που επιδιώκει ανατροπή της κλείδα κατανομής των βαρών.
Διαμηνύοντας ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει από τώρα «μέτρα ΔΝΤ» για το 2018, η κυβέρνηση στρέφεται προς αναζήτηση συμμάχων στις δυνάμεις που θεωρούν ότι δεν είναι η εποχή κατάλληλη για «να παίζει κανείς με τη σταθερότητα». Ετσι ο κ.Γιούνκερ εμφανίσθηκε πεπεισμένος πριν δοθούν στη δημοσιότητα τα στοιχεία της Eurostat, ότι θα δικαιώσουν την Κομισιόν. Δήλωσε επίσης δύο ημέρες πριν το Eurogroup πως "Η Ελλάδα δεν χρειάζεται έκτακτα μέτρα" και ότι: "Δεν είναι αυτοσκοπός να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ". Δεν είναι όμως δεδομένη η βαρύτητα των δηλώσεων αυτών, αφού ο ρόλος της Κομισιόν έχει γίνει υποδεέστερος του κ. Σόυμπλε.
Η «πρόβλεψή» του επιβεβαιώθηκε και το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 υπολογίστηκε στο 0,7%.Το γεγονός αυτό επιτρέπει στην κυβέρνηση να ελπίζει πως η τελική φόρμουλα δεν θα την υποχρεώσει να ψηφίσει τώρα τα εν αναμονή μέτρα. Ομως το πλεόνασμα αυτό δεν παύει να είναι ένα λογιστικό μέγεθος που δεν εκφράζει αναπτυξιακή δυναμική. Η ρητορική των πλεονασμάτων, δεν θίγει τον πυρήνα της υφεσιακής παγίδας της χώρας. Αντίθετα είναι μηχανισμός εξασφάλισης αποπληρωμής του χρέους, ανεξάρτητα από την φτωχοποίηση της κοινωνίας και τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. Η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει ότι με την παράταση της υφεσιακής συνταγής, έστω με δικαιότερη κατανομή των βαρών, θα υπάρξει άλλο αποτέλεσμα από ό,τι προκύπτει τα τελευταία χρόνια.
Για να αποκατασταθούν συνθήκες οικονομικής ανάκαμψης, είναι απαραίτητη ουσιαστική ελάφρυνση χρέους. Ο κ. Σόιμπλε όμως επιμένει ότι πριν από αυτό, νέα μέτρα μπορούν να λαμβάνονται μέχρι το 2025.. Ετσι το παιχνίδι των αριθμών καλά κρατεί, προσφέροντας προσχήματα.
.fotavgeia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου