Τρίτη 7 Μαρτίου 2017

Βόρεια Ελλάδα: Έτος δοκιμασίας για τους μικρομεσαίους το 2017

Αrt2619 Tριτη 7 Μαρτίου 2017
Βόρεια Ελλάδα: Έτος δοκιμασίας για τους μικρομεσαίους το 2017
 Δημήτρης Διαμαντίδης

Ένα δύσκολο και απαιτητικό 2017 προμηνύεται για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ των μικρομεσαίων της Βόρειας Ελλάδας, οι διοικήσεις των οποίων βλέπουν το καλάθι των πελατών τους να μικραίνει ακόμα περισσότερο. Πάντως, η υπόθεση Μαρινόπουλος είχε θετικό αντίκτυπο γι’ αυτούς, καθώς επωφελήθηκαν αντλώντας τζίρο και πελατεία, επομένως ενίσχυσαν τα αποτελέσματά τους ή τα συντήρησαν σταθερά. Το ερώτημα είναι αν και κατά πόσο θα μπορέσουν να διατηρήσουν φέτος τα ωφελήματά τους…

Η κατάσταση που διαμορφώθηκε όλο το 2016 στα καταστήματα της Μαρινόπουλος δημιούργησε νέα δεδομένα σε πολλές περιοχές της Βόρειας Ελλάδα, καθώς μετακινήθηκαν μαζικά οι πελάτες του μέχρι πρότινος κραταιού ομίλου σε καταστήματα του ανταγωνισμού του. Ένα αρκετά σημαντικό μέρος του εν λόγω κοινού εξυπηρετήθηκε από τα μικρομεσαία βορειολλαδικά σούπερ μάρκετ, τα οποία φέτος αγωνιούν να συγκρατήσουν τη νέα τους πελατεία, γνωρίζοντας ότι τέτοιες ευκαιρίες δεν παρουσιάζονται κάθε χρόνο.

Οι μικρές αλυσίδες που εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται αυτόνομα στη Βόρεια Ελλάδα, σημασία έχει ότι ανακοινώνουν πλάνα επέκτασης με νέα καταστήματα. Ο στόχος όλων είναι κοινός: να μη χαθεί η καθημερινή επαφή τους με τους νέους πελάτες, είτε πρόκειται να τους επισκεφτούν για μια φρατζόλα ψωμί είτε για περισσότερα είδη είτε, έστω, για την πληρωμή λογαριασμών κοινής ωφέλειας, καθώς αρκετές αλυσίδες προσφέρουν τέτοιου είδους υπηρεσίες.

Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες: 290 καταστήματα το 2016
Σε πορεία συνεχούς ανάπτυξης βρίσκεται η Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ, η οποία προχώρησε σε εξαγορές και σε πύκνωση του δικτύου καταστημάτων που ελέγχει. Την ίδια στιγμή διεύρυνε το μερίδιό της στην αγορά, αξιοποιώντας τις συγκυρίες.

Στο τέλος του Δεκεμβρίου του 2016 η επιχείρηση, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Πηλίδη, γενικό διευθυντή της και κάτοχο του πλειοψηφικού μετοχικού μεριδίου σε αυτήν, ολοκλήρωσε την εξαγορά και τη συγχώνευση δια απορροφήσεως της εταιρείας Ήλιος, δικτύου 95 καταστημάτων, συνεργατών franchise ή συνεργαζόμενων στον τομέα της τροφοδοσίας. «Ουσιαστικά από την 1η Ιανουαρίου τα τρία δίκτυά μας –Ελληνικά Μarket, Πρόοδος και Ήλιος– λειτουργούν ενιαία, διατηρώντας, πάντως, τα σήματά τους. Η Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ελέγχει τις μοναδικές αλυσίδες που δραστηριοποιούνται και επεκτείνονται αποκλειστικά με το franchise στη Θεσσαλονίκη», λέει ο κ. Πηλίδης.

Συνολικά το δίκτυο που ελέγχει η εταιρεία στο τέλος του Δεκεμβρίου αριθμούσε 290 καταστήματα. Ωστόσο, συνδέεται και μ’ ένα δίκτυο 300 σούπερ μάρκετ, με τα οποία διατηρεί συνεργασία στον τομέα της τροφοδοσίας. Ουσιαστικά, 580 καταστήματα που εδρεύουν σε περιοχές από τον Βόλο και πάνω, όπως και μερικά στην Κρήτη, συνδέονται είτε μέσω franchise είτε στον τομέα των προμηθειών με τη Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες.

Η Ήλιος έχει 60 καταστήματα επωνυμίας Ήλιος και 35 συνεργαζόμενα. Aντίστοιχα, με την επωνυμία Ελληνικά Market δραστηριοποιούνται 130 καταστήματα εκ των οποίων τα 20 είναι εταιρικά, ενώ το σήμα Πρόοδος φέρουν 100 καταστήματα. Όλα τα υπόλοιπα είναι συνεργαζόμενα αυτόνομων μικρών επιχειρηματιών.

Η εταιρεία, όπως τονίζει ο κ. Πηλίδης, σχεδιάζει να επεκτείνει φέτος το δίκτυό της με 30 νέα καταστήματα. Εξάλλου, η ολοκλήρωση της εξαγοράς της Ήλιος σήμανε την αναδιάρθρωση των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων, καθώς το ιδιόκτητο αποθηκευτικό συγκρότημα της Ήλιος στον Δρυμό Θεσσαλονίκης γίνεται η νέα κεντρική αποθήκη της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, ενώ η υπάρχουσα αποθήκη της στην Ιωνία της Θεσσαλονίκης, εύρους 2.000τμ, θα μετατραπεί σε κατάστημα χονδρικής cash & carry.

Ο κ. Πηλίδης σχολιάζει πως η χρονιά φέτος ξεκίνησε πολύ δύσκολα, καθώς ο Ιανουάριος εξελίχθηκε με αντιξοότητες για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά εξαιτίας της επίμονης κακοκαιρίας και των βεβαρημένων δαπανών για τη θέρμανση. «Η αγοραστική συμπεριφορά δείχνει ότι ο κόσμος γίνεται ολοένα και πιο επιλεκτικός στις αγορές του. Ο προβληματισμός των καταναλωτών για την κατάσταση είναι έκδηλος και δεν βλέπω τι θα τον μετριάσει στη διάρκεια της χρονιάς», λέει ο κ. Πηλίδης, προσθέτοντας: «Είναι βέβαιο ότι η δραστηριοποίηση της Σκλαβενίτης μέσω του δικτύου της Μαρινόπουλος θα οξύνει τον ανταγωνισμό. Εμείς κερδίσαμε μερίδιο στη Βόρεια Ελλάδα εξαιτίας τόσο της κατάρρευσης της Μαρινόπουλος όσο και της αναστολής λειτουργίας των καταστημάτων της Αφοί Καρυπίδη. Είναι φυσικό να ανησυχούν οι μικρομεσαίοι από την επαναδραστηριοποίηση των Μαρινόπουλος υπό το σήμα Σκλαβενίτης. Όσο επεκτείνουμε το δίκτυό μας, τόσο μεγαλύτερα πλεονεκτήματα και καλύτερες τιμές θα προσφέρουμε στα μέλη μας, είτε franchee είτε συνεργαζόμενους. Αλυσίδες όπως οι δικές μας, αποτελούν τη μοναδική αξιόπιστη προτάση στο μικρομεσαίο και μικρό λιανέμπορο για επιβίωση με συμφέροντες όρους. Από την άλλη πλευρά, είμαστε «καταδικασμένοι» να διευρύνουμε συνεχώς το δίκτυο και τις δραστηριότητές μας».

Νέα καταστήματα από την «Αφροδίτη»
Την δύσκολη κατάσταση της αγοράς φέτος επισημαίνει και η κ. Κυριακή Σεμερτζίδου, διευθύνουσα σύμβουλος των σούπερ μάρκετ Αφροδίτη. «Η αγορά συρρικνώνεται συνέχεια. Ο καταναλωτής γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικός, πιο επιλεκτικός και πιο προσεκτικός στις αγορές του. Για να μπορέσει μία μικρή αλυσίδα σούπερ μάρκετ να επιβιώσει και να αναπτυχθεί χρειάζεται να είναι βρίσκεται καθημερινά στις προτεραιότητες του καταναλωτή, για το οτιδήποτε θέλει ν’ αγοράσει», λέει η κ. Σεμερτζίδου, προσθέτοντας ότι «είναι στο χέρι μας να κρατήσουμε και να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς που επωφεληθήκαμε από την κατάσταση της Μαρινόπουλος». Στο πλαίσιο αυτό, στόχος της αλυσίδας είναι, «σε ένα αγοραστικό περιβάλλον που ο καταναλωτής επωφελείται από όλους, καθώς οι πάντες ρίχνουν τις τιμές τους, να κάνει πιο διακριτή και αναγνωρίσιμη την εταιρική της ταυτότητα και να κερδίσει μεγαλύτερα μερίδια μέσα στις γειτονιές».

Στα τέλη του 2016 η αλυσίδα διέθετε 19 καταστήματα και φέτος αναμένεται ότι θα εγκαινιάσει δύο ακόμη στις κεντροανατολικές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Συνολικά απασχολεί, μαζί με το προσωπικό της διοίκησης και των κεντρικών αποθηκών της, περίπου 200 άτομα.

«Στα δικά μας καταστήματα είναι πολύ σημαντική για την αποτελεσματικότητά μας η χρήση του εργαλείου των προσωπικών σχέσεων, έναντι των συστημάτων του μάρκετινγκ και της σύγχρονης τεχνολογίας που εφαρμόζουν οι μεγάλοι ανταγωνιστές μας. Η πιστότητα των πελατών μας είναι μεγάλη και την ανταποδίδουμε με προσφορές κι εκπτώσεις, οι οποίες πλέον είναι ορατές στον πελάτη πριν ακόμα μπει στον χώρο πωλήσεων του καταστήματος. Ιδιαίτερη σημασία έχει η αμεσότητα της έκπτωσης στον πελάτη, δηλαδή απευθείας στην τιμή, έτσι ώστε να αντιλαμβάνεται άμεσα το όφελός του, χωρίς να χρειάζεται να κάνει τον υπολογισμό», καταλήγει η κ. Σεμερτζίδου.

www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: