Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2017

«ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΤΙΡΙΩΝ»: Το «Colpo Grosso” σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας!

ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΤΑ ΝΕΑ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ", Τεύχος 119
ENA ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ
«ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΤΙΡΙΩΝ»: Το «Colpo Grosso” σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας!
Του Στράτου Ι Παραδιά, Προέδρου ΠΟΜΙΔΑ & UIPI
stratos@paradias.gr

Η φαντασία των κυβερνώντων για κάθε τι που έχει να κάνει με την επιβάρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων πραγματικά δεν γνωρίζει όρια. Τα τελευταία χρόνια μας επιβλήθηκαν ένα σωρό όχι μόνον φόροι, αλλά και διάφορα πιστοποιητικά και βεβαιώσεις τεχνικών για διάφορα θέματα, που αφορούν τα κτίρια, με αμφίβολη ή μηδενική χρησιμότητα. Τώρα όμως έρχεται ένα τεράστιο «κόλπο» ελληνικής έμπνευσης, ένα πραγματικό “colpo grosso” που ξεπερνά κάθε φαντασία: H ηλεκτρονική «ταυτότητα κτιρίου»! Ο νέος θεσμός που θα μεταβάλλει τα εκατομμύρια έλληνες ιδιοκτήτες ακινήτων και κτιρίων σε εσαεί αναγκαστικούς πελάτες των τεχνικών διαφόρων ειδικοτήτων!

Με το νομοσχέδιο για τον «έλεγχο και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος», το υπουργείο θεσπίζει όχι μόνον την αρχική καταγραφή, αποτύπωση και εξωτερική και εσωτερική βιντεοσκόπηση όλων των κτιρίων της χώρας, από ιδιώτες μηχανικούς με δαπάνη των ιδιοκτητών, αλλά και τον υποχρεωτικό επανέλεγχο εκ μέρους τους όλων των κτιρίων ανά πενταετία και των κατοικιών ανά επταετία, καθιστώντας (όπως επεσήμανε η ΠΟΜΙΔΑ σε επιστολή προς τον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα) τους ιδιοκτήτες ακινήτων της χώρας κυριολεκτικά «φόρου υποτελείς» σε ιδιώτες τεχνικούς που θα πραγματοποιούν συνεχείς απρόκλητους και απρόσκλητους ελέγχους επ΄αμοιβή σε όλα τα σπίτια και όλα τα κτίρια, και φυσικά ανοίγοντας νέο λαμπρό πεδίο δόξης στην διαφθορά και τη συναλλαγή.

Προς δόξαν της πάταξης της γραφειοκρατίας, η «ταυτότητα κτιρίων» έρχεται να προστεθεί στα πιστοποιητικά ηλεκτρολόγου, ενεργειακής απόδοσης αλλά και στη βεβαίωση πολεοδομικής νομιμότητας που επίσης επιχειρείται να επεκταθεί τόσο στις επαγγελματικές μισθώσεις όσο και στις αποδοχές κληρονομιάς! Βεβαιώσεις χωρίς καμία πρακτική αξία για τους ιδιοκτήτες, ούτε για το σκοπό υπέρ του οποίου υποτίθεται ότι θεσπίστηκαν. Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κανείς ότι το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης από μόνο του, ουδεμία επίπτωση είχε στην εξοικονόμηση ενέργειας και ότι το μοναδικό πρακτικό αποτέλεσμα ήταν η επιβάρυνση των ιδιοκτητών όπως και η εξυπηρέτηση της «υπέρτατης ανάγκης» να αποκτήσουν οι τεχνικοί αντικείμενο απασχόλησης στο διηνεκές, εις βάρος κυριολεκτικά της κοινωνίας.

Και αν για τον ΕΝΦΙΑ η δικαιολογία που ακούγεται όλα τα προηγούμενα χρόνια είναι η ανάγκη να σωθεί η χώρα (χωρίς κανείς να αισθάνεται την υποχρέωση να απολογηθεί για το γεγονός ότι δεν έχει γίνει τίποτε για την πάταξη της φοροδιαφυγής, ούτε για τη φορολόγηση του πλούτου που διοχετεύθηκε εκτός Ελλάδος, αλλά και για τις προκλητικές απαλλαγές των εχόντων από το συγκεκριμένο φόρο – λαιμητόμο της οικονομίας), η θέσπιση της δήθεν «ταυτότητας κτιρίου» από ένα κράτος που επί δεκαετίες νομιμοποιεί αυθαίρετα, δεν έχει καμιά απολύτως τεχνική, κοινωνική ή ηθική βάση. Προηγούμενες κυβερνήσεις ήδη νομοθέτησαν το μέτρο αυτό, όμως κάτω από την αντίδραση της ΠΟΜΙΔΑ και την κατακραυγή των πολιτών και του Τύπου, δεν τόλμησαν να το υλοποιήσουν.

Καλούμε τη σημερινή κυβέρνηση, που κατά πλειοψηφία αποτελείται από τεχνικούς οι οποίοι ξέρουν τι σημαίνει η εφαρμογή του μέτρου αυτού, να μη συνδέσει το όνομά της με την αθλιότητα αυτή σε βάρος του λαού μας, και να μην επιμείνει σε ένα άχρηστο μέτρο που θα ακυρωθεί από την καθολική αντίδραση και οργή του κόσμου!

Καλούμε τον Υπουργό Περιβάλλοντος να μην πράξει αυτά που δεν τόλμησαν να πράξουν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, παρότι τα νομοθέτησαν, αντιλαμβανόμενες την συντεχνιακή προέλευση των μέτρων αυτών και την τεράστια κοινωνική απαξία τους!

Ζητούμε την απάλειψη των νέων αυτών ρυθμίσεων των άρθρων 22, 64 και 92 του υπό διαβούλευση σ.ν. του ΥΠΕΚΑ, καθόσον δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, αλλά αποκλειστικά και προφανέστατα τα συμφέροντα εκείνων που θα εκδίδουν τα σχετικά πιστοποιητικά και θα εισπράττουν τις σχετικές αμοιβές.

Είναι απαράδεκτο τα εκατομμύρια ιδιοκτητών των καθημαγμένων ακινήτων της χώρας μας, που έχουν στοχοποιηθεί με τρόπο πρωτοφανή από όλες τις τελευταίες κυβερνήσεις, να επιβαρυνθούν και με νέες υποχρεωτικές αμοιβές προς όφελος ορισμένων επαγγελματικών κλάδων, πέραν από όσες ήδη δυστυχώς υφίστανται σήμερα…


Οι προβλέψεις του σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΚΑ σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων και τα αντίστοιχα σχόλια της ΠΟΜΙΔΑ (από το υπόμνημα της ΠΟΜΙΔΑ προς το ΥΠΕΚΑ):
Αρθρο 22 επ.: Θέσπιση της «ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΤΙΡΙΟΥ»

Με το άρθρο 22 του σν, οι διατάξεις περί της ελληνικής «πατέντας» που ονομάζεται «ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων» προβλέπουν όχι μόνον την αρχική επιθεώρηση και καταγραφή όλων των οικοδομών της χώρας, αλλά και τον εν συνεχεία υποχρεωτικό επανέλεγχο όλων των κτιρίων ανά πενταετία και των κατοικιών ανά επταετία.

Υπενθυμίζουμε ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν ήδη υποβληθεί ή υποβάλλονται στη διαδικασία της δήλωσης – καταχώρησης των ακινήτων τους, σε πολλές και διάφορες κρατικές υπηρεσίες και βάσεις δεδομένων, με πληρωμή των αντίστοιχων τελών ή αμοιβών:
Στα Υποθηκοφυλακεία της χώρας όπου έχουν λάβει τόμο και αριθμό μεταγραφής.
Στο Εθνικό Κτηματολόγιο, όπου έχουν λάβει ΚΑΕΚ
Στο ηλεκτρονικό Ε9 του ΥΠΟΙΚ, όπου έχουν λάβει ΑΤΑΚ
Στους οικείους Δήμους για την καταβολή ΤΑΠ και δημοτικών τελών
Στις οικείες πολεοδομικές υπηρεσίες όπου έχουν λάβει αριθμό οικοδομικής αδείας
Στη βάση δεδομένων του ΤΕΕ για τη δήλωση αλλαγής χρήσης, τακτοποίησης κλπ.

Ουδεμία φορολογική ή πολεοδομική αναγκαιότητα, και ουδεμία νομική ή ηθική βάση υπάρχει για την καθιέρωση μιας ακόμη διαδικασίας δήλωσης των ακινήτων τους η οποία το μόνον το οποίο θα επιδιώξει είναι να καταστήσει τους ιδιοκτήτες ακινήτων της χώρας κυριολεκτικά «φόρου υποτελείς» στους ιδιώτες μηχανικούς που θα πραγματοποιούν απρόκλητες και απρόσκλητες επισκέψεις και αέναες καταγραφές και ελέγχους σε όλα τα σπίτια και όλα τα κτίρια, από μηχανικούς που θα αξιώνουν και αμοιβή για την αζήτητη αυτή «υπηρεσία». Δεν χρειάζεται βέβαια να αναφερθούμε ούτε και φυσικά στο νέο λαμπρό πεδίο δόξης στην διαφθορά και τη συναλλαγή που θα ανοίξει με τη διαδικασία αυτή. Η προσπάθεια εφαρμογής μιας τέτοιας διαδικασίας θα προσκρούσει στην καθολική αντίδραση των πολιτών από κάθε γωνιά της χώρας, οι οποίοι θα θεωρήσουν τη διαδικασία αυτή σαν ένα μέτρο πολύ πιο επώδυνο και επιλήψιμο από τον ίδιο τον ΕΝΦΙΑ!

"ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ ΤΟΥ Σ.Ν.: ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΤΙΡΙΟΥ

Άρθρο 18 Ταυτότητα Κτιρίου - Σκοπός

1. Σκοπός της ταυτότητας κτιρίου είναι η θέσπιση ειδικής διαδικασίας ελέγχου των κτιρίων μετά την ολοκλήρωσή τους και κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής τους, η οποία θα επιτρέπει τον έλεγχο της ασφάλειάς τους, τη συντήρηση τους, καθώς και την αποτροπή εκτέλεσης πολεοδομικών αυθαιρεσιών.

2. Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται όλα τα κτίρια, που έχουν ανεγερθεί ή ανεγείρονται με βάση οικοδομικής άδεια, καθώς και τα κτίρια για τα οποία επιτρέπεται η διενέργεια εμπραγμάτων δικαιοπραξιών σύμφωνα με το άρθρο 63 του παρόντος.

Άρθρο 19 Ορισμοί

1. Ταυτότητα Κτιρίου: ο φάκελος που περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του κτιρίου, που περιγράφονται στον παρόντα νόμο. Ο φάκελος τηρείται από τους αρμόδιους μηχανικούς. Αντίγραφο του φακέλου φυλάσσεται σε ειδικό χώρο εντός του κτιρίου.

2. Ηλεκτρονικό Μητρώο: το Μητρώο στο οποίο τηρούνται στοιχεία σχετικά με τους αρμόδιους μηχανικούς για την τήρηση της Ταυτότητας Κτιρίου, τους κυρίους του έργου, τα πιστοποιητικά ελέγχου και το πιστοποιητικό πληρότητας. Το Ηλεκτρονικό Μητρώο τηρείται στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος.

3. Πιστοποιητικό Πληρότητας: το πιστοποιητικό που εκδίδεται από τους αρμόδιους για την τήρηση της Ταυτότητας Κτιρίου μηχανικούς, στο οποίο βεβαιώνεται από αυτούς, με δήλωσή τους, η συμπλήρωση των στοιχείων που περιλαμβάνονται σε αυτό. Το πιστοποιητικό φέρει μοναδικό αριθμό, που δίνεται από το Ηλεκτρονικό Μητρώο που τηρείται στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος.

4. Αρμόδιος μηχανικός: ο επιβλέπων μηχανικός του έργου ή ο μηχανικός που ορίζεται από τους κυρίους του έργου.

Άρθρο 20 Συμπλήρωση ταυτότητας – Έκδοση Πιστοποιητικών

1. Για όλα τα κτίρια τηρείται υποχρεωτικά η «Ταυτότητα Κτιρίου», η οποία περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία: α. την οικοδομική άδεια του κτιρίου, θεωρημένη από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, β. τα σχέδια της οικοδομικής άδειας, θεωρημένα από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, γ. το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού, 18 δ. το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφ’ όσον υπάρχει ε. δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων στ. τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική κατάσταση, ζ. το δελτίο δομικής τρωτότητας και η μελέτη στατικής επάρκειας, εφ’ όσον απαιτείται η. τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφ’ όσον υπάρχουν θ. πιστοποιητικό πληρότητας της Ταυτότητας Κτιρίου.

2. Όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για την ταυτότητα κτιρίου και για τον έλεγχο δόμησης συμπληρώνονται σε ειδικό έντυπο που τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή, από τους επιβλέποντες μηχανικούς κατά τις διατάξεις του άρθρου 58 του παρόντος και από τους αρμόδιους μηχανικούς κατά τις διατάξεις του άρθρου 20.

3. Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται η μορφή και το περιεχόμενο του ειδικού εντύπου ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου.

4. Ο έλεγχος και η καταγραφή των στοιχείων της ταυτότητας του κτιρίου δύναται να πραγματοποιείται και ανά αυτοτελή οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται η μορφή και τα έντυπα τα οποία οφείλει να συμπληρώσει ο αρμόδιος μηχανικός. Ειδικότερα από αρμόδιο μηχανικό συμπληρώνονται τα σχετικά Έντυπα που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

5. Μετά τη συμπλήρωση των στοιχείων, εκδίδεται από τον αρμόδιο μηχανικό: α. το Πιστοποιητικό Πληρότητας της ταυτότητας κτιρίου ή β. το Πιστοποιητικό Πληρότητας της ταυτότητας της αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας.

6. Τα απαιτούμενα στοιχεία υπαγωγής στο πληροφοριακό σύστημα των αυθαιρέτων καταχωρούνται μετά από αίτηση στο ηλεκτρονικό σύστημα της 19 ταυτότητας του κτιρίου και δεν απαιτείται υποβολή επιπλέον στοιχείων νομιμότητας και σχεδίων των κτιρίων.

Άρθρο 21 Διαδικασία Έναρξης και Ενημέρωσης

1. Κατηγορίες κτιρίων:

Κατηγορία Ι: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται: αα. Κτίρια που στεγάζουν υπηρεσίες του Δημοσίου, των ΟΤΑ και ΝΠΔΔ. ββ. Κτίρια συνάθροισης κοινού: θέατρα, κινηματογράφοι, αίθουσες συγκέντρωσης για κοινωνικές, οικονομικές, πολιτιστικές και θρησκευτικές εκδηλώσεις, συνεδριακά κέντρα και κτίρια εκθέσεων. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης: κέντρα διασκέδασης και αναψυχής, χώροι εστίασης (όπως εστιατόρια, ταβέρνες), πολιτιστικές εγκαταστάσεις (βιβλιοθήκες, μουσεία, αίθουσες εκθέσεων), αθλητικές εγκαταστάσεις (κλειστά γυμναστήρια, γήπεδα με κερκίδες και κλειστούς βοηθητικούς χώρους, γήπεδα ΠΑΕ, Ολυμπιακές αθλητικές εγκαταστάσεις), σταθμοί μετεπιβίβασης μέσων μαζικής μεταφοράς. γγ. Βιομηχανία, βιοτεχνία : βιομηχανικά και βιοτεχνικά κτίρια και σταθμοί παραγωγής ενέργειας. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης και τα επαγγελματικά εργαστήρια. δδ. Πρατήρια υγρών καυσίμων και συνεργεία αυτοκινήτων: κτίρια ή τμήματα κτιρίων που χρησιμοποιούνται για πρατήρια υγρών καυσίμων ή για πλυντήρια αυτοκινήτων καθώς και κάθε είδους συνεργεία αυτοκινήτων. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης τα πλυντήρια και λιπαντήρια αυτοκινήτων. εε. Εμπορικά κέντρα, πολυκαταστήματα, αγορές και υπεραγορές. στστ. Ξενοδοχειακά καταλύματα, ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα, ξενώνες. ζζ. Εκπαίδευση: δημόσια και ιδιωτικά κτίρια προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν 20 επίσης: ερευνητικά κέντρα και κτίρια ειδικής εκπαίδευσης (όπως φροντιστήρια, ΙΕΚ, σχολές χορού, ωδεία) ηη. Υγεία και κοινωνική πρόνοια: κτίρια περίθαλψης (νοσοκομεία, ιατρικά κέντρα, κλινικές, αγροτικά και περιφερειακά ιατρεία, κέντρα ψυχικής υγείας, κέντρα παροχής υπηρεσιών υγείας). Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης: βρεφοκομεία, παιδικοί – βρεφονηπιακοί σταθμοί, οικοτροφεία, οίκοι ευγηρίας, ιδρύματα χρονίως πασχόντων, ιδρύματα ατόμων με ειδικές ανάγκες, άσυλα. θθ. Σωφρονισμός: κρατητήρια, αναμορφωτήρια και φυλακές.

Κατηγορία ΙΙ: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται: αα. Κτίρια με χρήση Κατοικία: μονοκατοικίες, διπλοκατοικίες και κτίρια διαμερισμάτων ββ. Εμπόριο: εμπορικά καταστήματα (όπως τροφίμων, ένδυσης) και καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών (φαρμακεία, κουρεία – κομμωτήρια, αισθητικής περιποίησης, επιδιόρθωσης ενδυμάτων – υποδημάτων) γγ. Γραφεία: γραφεία επιχειρήσεων, οργανισμών, ιδιωτικά ελευθέρων επαγγελμάτων, τράπεζες, πρακτορεία στοιχημάτων και ταξιδίων, γραφεία τελετών, κέντρα γυμναστικής και αδυνατίσματος. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης: οδοντιατρεία και ιατρεία που δεν διαθέτουν νοσηλευτική κλίνη, μονάδες εφαρμογής ισοτόπων, ακτινολογικά εργαστήρια και εγκαταστάσεις φυσιοθεραπείας.

Κατηγορία ΙΙΙ: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται: αα. Αποθήκευση: κτίρια αποκλειστικής χρήσης αποθήκευσης, εμπορικές αποθήκες (λιανικής και χονδρικής πώλησης), επαγγελματικές αποθήκες, βιομηχανικές αποθήκες, αγροτικές αποθήκες (αγροτικών προϊόντων, λιπασμάτων και φαρμάκων), διαμετακομιστικοί σταθμοί. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επίσης: γενικές αποθήκες, αγροτικές αποθήκες, λιμενικά υπόστεγα, αυτοτελής αποθήκες καταστημάτων, αποθήκες μουσείων, στάβλοι, βουστάσια, χοιροστάσια, ορνιθοτροφεία. ββ. Στάθμευση αυτοκινήτων: κτίρια ή τμήματα κτιρίων που χρησιμοποιούνται για τη στάθμευση αυτοκινήτων, δικύκλων ή τρικύκλων. 21 γγ. Λοιπές χρήσεις: όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες και χρήσεις κτιρίων που δεν αναφέρονται στα παραπάνω εδάφια. 2. Προθεσμία υποβολής ταυτότητας κτιρίου: Για τα κτίρια της Κατηγορίας Ι, η υποβολή της ταυτότητας κτιρίου γίνεται εντός τριών (3) ετών από την ημερομηνία ισχύος του παρόντος. Για τα κτίρια της Κατηγορίας ΙΙ, η υποβολή της ταυτότητας κτιρίου γίνεται εντός πέντε (5) ετών από την ημερομηνία ισχύος του παρόντος. Για τα κτίρια της Κατηγορίας ΙΙΙ, η υποβολή της ταυτότητας κτιρίου γίνεται εντός οκτώ (8) ετών από την ημερομηνία ισχύος του παρόντος.

3. Για κτίριο ή δομικό έργο που εμπίπτει σε περισσότερες της μιας κατηγορίας, όταν η ταυτότητα συντάσσεται για το σύνολο του κτιρίου, ακολουθείται η δυσμενέστερη προθεσμία. Σε περίπτωση σύνταξης ταυτότητας ανά διηρημένη ιδιοκτησία, ακολουθείται η κατά περίπτωση οριζόμενη προθεσμία.

4. Ο αρμόδιος μηχανικός, ο οποίος συμπληρώνει τα στοιχεία της ταυτότητας του κτιρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας, ορίζεται από τον ιδιοκτήτη για κάθε κτίριο ή διηρημένη ιδιοκτησία. Σε περίπτωση όπου έχουν συσταθεί οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες, ο αρμόδιος μηχανικός για το σύνολο του κτιρίου δύναται να ορίζεται μετά από απόφαση της πλειοψηφίας των κοινωνών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό της οροφοκτησίας άλλως με απλή πλειοψηφία.

5. Η ενημέρωση της ταυτότητας κτιρίου πραγματοποιείται σε ηλεκτρονική μορφή με αίτηση του αρμόδιου μηχανικού στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος, το οποίο δύναται να προβαίνει σε έλεγχο των στοιχείων που υποβλήθηκαν, αντιπαραβάλλοντας αυτά με τα υποβαλλόμενα στοιχεία κατά την έκδοση της άδειας δόμησης καθώς και με τα στοιχεία του πορίσματος των ελεγκτών δόμησης. Μετά την υποβολή της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου η ενημέρωση της ταυτότητας κτιρίου πραγματοποιείται υποχρεωτικώς ύστερα από την εκτέλεση οποιαδήποτε εργασίας στο κτίριο ή στην διηρημένη ιδιοκτησία του, για την οποία απαιτείται οικοδομική άδεια ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από δημόσια αρχή. 22

6. Η υποβολή των στοιχείων ενημέρωσης και η αίτηση για την έκδοση πιστοποιητικού κτιρίου ή διηρημένης ιδιοκτησίας διενεργείται από τον αρμόδιο μηχανικό για λογαριασμό του εντολέα του. Για την ηλεκτρονική συμπλήρωση των στοιχείων απαιτείται μοναδικός ειδικός κωδικός, ο οποίος εκδίδεται μετά από αίτηση από το αρμόδιο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος ή τον εξουσιοδοτούμενο για την διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος. Εφόσον συμπληρωθούν από τον αρμόδιο μηχανικό τα στοιχεία του Πιστοποιητικού Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου (Π.Π.Τ.Κ.) και εκδοθούν τα σχετικά πιστοποιητικά, εκδίδεται κωδικός ιδιοκτησίας και αποστέλλεται ηλεκτρονικά προς τον αρμόδιο μηχανικό και τον αναφερόμενο στην αίτηση ιδιοκτήτη του κτιρίου ή και της αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας (οριζόντιας ή κάθετης). Η έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών δύναται να πραγματοποιείται και από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) ή τον εξουσιοδοτημένο για την διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος, μετά από αίτηση του ιδιοκτήτη.

7. Υπόχρεοι ενημέρωσης της ταυτότητας κτιρίου είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα στο όνομα των οποίων εκδόθηκε η σχετική άδεια οικοδομικών εργασιών καθώς και οι ειδικοί ή καθολικοί διάδοχοι αυτών, όπως καταγράφονται κάθε φορά στα έντυπα της ταυτότητας κτιρίου.

8. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του κτιρίου και την έκδοση του Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής (Π.Ε.Κ.) από το αρμόδιο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος, υπόχρεοι ενημέρωσης της ταυτότητας κτιρίου είναι τα εκάστοτε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που είναι ιδιοκτήτες των διηρημένων ιδιοκτησιών σύμφωνα με την σύσταση οριζοντίων ή κάθετων ιδιοκτησιών.

Άρθρο 22 Περιοδικότητα επανελέγχου ταυτότητας κτιρίου

1. Για τα κτίρια κατηγορίας Ι, ο αρμόδιος μηχανικός επανελέγχει τα στοιχεία της ταυτότητας του κτιρίου κάθε πέντε (5) χρόνια από την υποβολή της.

2. Για τα κτίρια κατηγορίας ΙΙ, ο αρμόδιος μηχανικός επανελέγχει τα στοιχεία της ταυτότητας του κτιρίου κάθε πέντε (7) χρόνια από την υποβολή της. 23

3. Για τα κτίρια κατηγορίας ΙΙΙ, ο αρμόδιος μηχανικός επανελέγχει τα στοιχεία της ταυτότητας του κτιρίου κάθε οκτώ (8) χρόνια από την υποβολή της.

Άρθρο 23 Έλεγχος στοιχείων ταυτότητας κτιρίου

Το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους ετησίως σε ποσοστό 3% των κτιρίων που λαμβάνουν ταυτότητα. Ο έλεγχος των υποβαλλόμενων στοιχείων της ταυτότητας κτιρίου διενεργείται από ελεγκτές δόμησης, οι οποίοι ορίζονται με ηλεκτρονική κλήρωση από το αρμόδιο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος. Ο έλεγχος συνίσταται στην επιβεβαίωση της ορθής συμπλήρωσης όλων των απαιτούμενων στοιχείων που περιγράφονται στα Έντυπα το περιεχόμενο των οποίων καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Άρθρο 24 Προδιαγραφές και Υπόχρεοι Τήρησης

1. Το έντυπο ταυτότητας κτιρίου καθώς και το πιστοποιητικό πληρότητας της ταυτότητας του κτιρίου αποτελούν στοιχεία ελέγχου, κατά τις διατάξεις των άρθρων του άρθρου 3 και 4 του ν. 3843/2010, του άρθρου 23 του ν.4014/2011, του άρθρου 3 του ν.4178/2013 και του άρθρου 64 του παρόντος, όπως εκάστοτε ισχύουν, τα οποία αποστέλλονται στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος και τηρούνται από αυτό σε ηλεκτρονική μορφή.

2. Όλες οι σχετικές διατάξεις που ισχύουν για την δημοσιοποίηση, την διάθεση, την προσάρτηση σε δικαιοπραξίες και διοικητικές διαδικασίες των οικοδομικών αδειών και των εγκρίσεων εργασιών μικρής κλίμακας εφαρμόζονται αναλόγως και για το πιστοποιητικό πληρότητας της ταυτότητας του κτιρίου.

Άρθρο 25 Έντυπα

1. Σε κάθε περίπτωση που απαιτείται άδεια από δημόσια αρχή για εκτέλεση οικοδομικών εργασιών, με τις οποίες μεταβάλλονται πολεοδομικά και κτιριολογικά μεγέθη (προσθήκη, επέκταση κ.α.) των υπαρχόντων κτιρίων, για τον έλεγχο και την καταγραφή των στοιχείων, συμπληρώνονται τα στοιχεία ειδικού Εντύπου.

2. Σε κάθε περίπτωση όπου απαιτείται η συμπλήρωση βεβαιώσεως της παρ.1 του άρθρου 64 του παρόντος για τον έλεγχο των στοιχείων, συμπληρώνονται τα στοιχεία στο ως άνω έντυπο. Η συμπλήρωση και ο έλεγχος των στοιχείων δύναται να πραγματοποιείται και ανά αυτοτελή οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία. Το σχετικό απόσπασμα της Ταυτότητας Κτιρίου και το πιστοποιητικό πληρότητάς της, αντικαθιστά και συμπεριλαμβάνει τη βεβαίωση που προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 64 του παρόντος σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της διάταξης αυτής.

3. Για κάθε κατάρτιση δημοσίας σύμβασης έργων, μελετών και υπηρεσιών των ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών, ν.3669/2008 «Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων (Α’ 116) και ν. 4281/2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις.» (Α’ 160) (άρθρα 199 περ. ΣΤ’ και 201) που έχει ως αντικείμενο ακίνητο με κτίσματα, απαιτείται προηγουμένως και η συμπλήρωση της ταυτότητας κτιρίου, κατά τις διατάξεις του παρόντος.

4. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ορίζεται η ημερομηνία για την έναρξη της ηλεκτρονικής εφαρμογής των διαδικασιών του παρόντος.

Άρθρο 26 Κυρώσεις

Σε περίπτωση όπου κατά την συμπλήρωση της ταυτότητας κτιρίου ή κατά τους περιοδικούς ελέγχους διαπιστώνεται ότι συμπληρώθηκαν ψευδώς στοιχεία ταυτότητας κτιρίου από τον επιβλέποντα ή τον αρμόδιο μηχανικό, πέραν των ποινικών κυρώσεων επιβάλλεται: α) πρόστιμο από δύο χιλιάδες (2.000) έως είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί στην ταυτότητα κτιρίου. β) αναστολή άδειας άσκησης επαγγέλματος για διάστημα από δύο (2) έως είκοσι τέσσερις (24) μήνες ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης. Η κύρωση επιβάλλεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατόπιν εισήγησης του Εποπτικού Συμβουλίου του άρθρου 18 του Ν. 4030/2011. Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις παραβάσεων, σε περίπτωση υποτροπής, καθώς και όταν οι παραπάνω παραβάσεις αφορούν οικοδομικές εργασίες σε παραδοσιακούς οικισμούς, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και σε προστατευόμενες περιοχές του άρθρου 19 του ν.1650/1986 «Για την προστασία του περιβάλλοντος» (Α’ 160), όπως εκάστοτε ισχύει, τα όρια των κυρώσεων διπλασιάζονται. Οι παραπάνω κυρώσεις καταγράφονται σε ειδικό μητρώο που τηρείται στο Παρατηρητήριο Δομημένου και κοινοποιείται στις αρμόδιες υπηρεσίες για την έκδοση αδειών δόμησης. Από την ημερομηνία κοινοποίησης στις αρμόδιες υπηρεσίες απενεργοποιείται ο σχετικός κωδικός αριθμός μηχανικού για την πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα καταχώρισης στοιχείων ταυτότητας κτιρίου."
ΑΡΘΡΟ 64: Επέκταση της βεβαίωσης μηχανικού σε αποδοχές κληρονομιάς, κατακυρωτικές εκθέσεις πλειστηριασμών, μισθώσεις κλπ.

Με το άρθρο 64 του σχεδίου νόμου ««ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ», που έχει τίτλο «Απαίτηση έκδοσης Βεβαίωσης Μηχανικού σε Δικαιοπραξίες, εγγραπτέες πράξεις και άδειες λειτουργίας», η υποχρεωτική επισύναψη βεβαίωσης μηχανικού περί μη ύπαρξης αυθαιρέτων κατασκευών επεκτείνεται και στις συμβολαιογραφικές πράξεις αποδοχής κληρονομιάς ή κληροδοσίας, αλλά και στις μεταγραφές κατακυρωτικών εκθέσεων πλειστηριασμών και δικαστικών αποφάσεων επιδίκασης ακινήτου. Επίσης επεκτείνεται έμμεσα και στις μισθώσεις επαγγελματικών ακινήτων, αφού αξιώνει την επισύναψη σχετικής βεβαίωσης σε κάθε αίτηση αδειοδότησης λειτουργίας, την ίδια στιγμή που το υπό κατάθεση σν του Υπουργείου Οικονομίας «Νέο Θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» θεσμοθεταίται η απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης όλων των επιχειρήσεων!

Οι διατάξεις αυτές δεν παρεμποδίζουν απλώς τη σύνταξη των συμβολαιογραφικών πράξεων, αλλά εξοργίζουν τους πολίτες, μεταβάλλουν τους συμβολαιογράφους σε συλλέκτες άπειρων εγγράφων και κινδυνεύουν να μετατρέψουν τη χώρα σε απέραντο «νεκροταφείο ακινήτων», όπου τίποτε δεν θα πωλείται, ούτε θα ενοικιάζεται, ούτε θα αγοράζεται σε πλειστηριασμό, ούτε θα κληρονομείται!

ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ. Συγκεκριμένα, τη στιγμή που κύμα αποποίησης κληρονομιών με ακίνητα περιουσιακά στοιχεία σαρώνει τη χώρα, λόγω του ΕΝΦΙΑ και των λοιπών φόρων, είναι απαράδεκτη και απίστευτα αντικοινωνική η διάταξη με την οποία για να αποδεχθεί κάποιος συμβολαιογραφικά μια κληρονομιά, θα πρέπει να προσκομίσει στο συμβολαιογράφο πιστοποιητικό μηχανικού ότι ο θανών δεν είχε κατασκευάσει αυθαίρετα, ακόμη και όταν δεν υπάρχουν τέτοια! Εάν βεβαίως υπάρχουν αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης, θα πρέπει πρώτα να πληρώσει τα προβλεπόμενα πρόστιμα καθώς και την αμοιβή μηχανικού για τη δήλωσή τους. Αποτέλεσμα της διάταξης αυτής θα είναι στην καλύτερη περίπτωση να οδηγηθούν οι ιδιοκτήτες στην σιωπηρή αποδοχή των κληρονομιαίων ακινήτων (μέσω της παρέλευσης άπρακτης της τετράμηνης προθεσμίας αποποιήσης της κληρονομιάς), χωρίς να συντάσουν συμβολαιογραφική πράξη αποδοχής κληρονομιάς, κάτι που θα οδήγήσει σε απόλυτη ανασφάλεια δικαίου και συναλλαγών, στη χειρότερη δε περίπτωση να «ρημάξει» κυριολεκτικά η χώρα από δεκάδες χιλιάδες εγκαταλελειμμένα ακίνητα, που ουδείς θα ενδιαφέρεται να τα κληρονομήσει, με άμεση συνέπεια να δημιουργηθεί ένα ακόμη πρόσκομμα στη δημιουργία του Εθνικού Κτηματολογίου, αλλά και μια ακόμη απώλεια σε δημόσια έσοδα από το φόρο κληρονομιάς. Τέλος η επέκταση του πιστοποιητικού αυτού στις αποδοχές μηδαμινής αξίας άκτιστων οικοπέδων ή αγροτεμαχίων, συχνά δε μικρών κληρονομικών μεριδίων επ΄αυτών, με κόστος πιστοποιητικού που θα υπερβαίνει κατά πολύ την αξία της κληρονομιάς, θα αποτελέσει παράγοντα όχι μόνον αποποίησης, αλλά κυριολεκτικά εγκατάλειψης όλων αυτών των περιουσιακών στοιχείων…

ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ. Επίσης η προσθήκη του πιστοποιητικού αυτού και στην περίπτωση απόκτησης ακινήτου από πλειστηριασμό, όπου εκεί ο αγοραστής ελάχιστη έχει συνήθως επαφή και γνώση περί της κατάστασης του ακινήτου, και κυριολεκτικά αγοράζει «γουρούνι στο σακκί», θα οδηγήσει είτε σε πλήρη αποχή κάθε αγοραστή από αυτούς, είτε σε κατάρρευση των προσφερομένων τιμημάτων αγοράς τους, λόγω του κινδύνου ύπαρξης αυθαιρέτων με μεγάλο κόστος νομιμοποίησης.

ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ. Ακόμη χειρότερα, με την ίδια διάταξη, σε κάθε μίσθωση επαγγελματικού ακινήτου θα απαιτείται ο ιδιοκτήτης να διαθέτει πιστοποιητικό πολεοδομικής νομιμότητας από μηχανικό, δίμηνης ισχύος, ακόμη και αν δεν υπάρχουν αυθαίρετα, προκειμένου να αδειοδοτηθεί το ακίνητο αυτό! Έτσι σε κάθε νέα μίσθωση, και ιδιαίτερα επαγγελματική, ο εκμισθωτής ιδιοκτήτης θα επιβαρύνεται τουλάχιστον με:

1. Αμοιβή Ενεργειακού επιθεωρητή για το πιστοποιητικό «ενεργειακής απόδοσης».

2. Αμοιβή Πολιτικού Μηχανικού για τη βεβαίωση «πολεοδομικής νομιμότητας», πλέον του κόστους νομιμοποίησης τυχόν υφισταμένων αυθαιρέτων κτισμάτων.

3. Αμοιβή ηλεκτρολόγου για το πιστοποιητικό της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.

4. Αμοιβή Μεσίτη αστικών συμβάσεων, εφόσον έχει μεσολαβήσει.

Με τον τρόπο αυτό, λόγω του σημερινού χαμηλού ύψους των ζητούμενων μισθωμάτων και του υψηλού κόστους έκδοσης όλων αυτών των πιστοποιητικών, η δαπάνη έκδοσης των οποίων σε πολλές περιπτώσεις θα μπορεί να υπερβαίνει ακόμα και το προσδοκώμενο ετήσιο μίσθωμα, χιλιάδες ιδιοκτητών ακινήτων ιδίως μικρής αξίας και σε υποβαθμισμένες περιοχές δεν θα έχουν πλέον το παραμικρό κίνητρο να διαθέσουν τα ακίνητά τους προς εκμίσθωση, ή θα τα εκμισθώνουν χωρίς μισθωτήριο, δηλώσεις κλπ...

"Άρθρο 64 Απαίτηση έκδοσης Βεβαίωσης Μηχανικού σε Δικαιοπραξίες, εγγραπτέες πράξεις και άδειες λειτουργίας

1. α. Σε κάθε δικαιοπραξία εν ζωή, περιλαμβανομένων και των αιτία θανάτου δωρεών, που συντάσσεται μετά τη δημοσίευση του παρόντος και έχει ως αντικείμενο τη μεταβίβαση ή τη σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων χωρίς κτίσμα, επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση μηχανικού.

β. Σε κάθε δήλωση αποδοχής κληρονομίας ή κληροδοσίας, που συντάσσεται μετά τη δημοσίευση του παρόντος, εφόσον με αυτή περιέρχεται στον κληρονόμο ή τον κληροδόχο ακίνητο της κληρονομίας ή εμπράγματο δικαίωμα επάνω σε αυτό, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων χωρίς κτίσμα, επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση του κληρονόμου ή κληροδόχου και βεβαίωση μηχανικού.

γ. Στην αρμόδια υπηρεσία για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας κάθε είδους επαγγελματικής δραστηριότητας και επαγγελματικής εγκατάστασης, επισυνάπτονται στην σχετική αίτηση του ενδιαφερομένου, εκτός από τα οριζόμενα στις ειδικές σχετικές διατάξεις δικαιολογητικά, και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση του μηχανικού.

Ενδεικτικώς υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση μηχανικού απαιτείται για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας:

αα) καταστημάτων και εργαστηρίων υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και των επιχειρήσεων που εξομοιούνται με αυτά,

ββ) τουριστικών επιχειρήσεων οποιασδήποτε μορφής και κατηγορίας, όπως ξενοδοχείων, ξενώνων, ενοικιαζόμενων δωματίων, τουριστικών γραφείων,

γγ) εργοστασίων, εργαστηρίων και γενικά επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματία, από οποιαδήποτε αιτία δδ) πρατηρίων καυσίμων, σταθμών αυτοκινήτων και πλυντηρίων - λιπαντηρίων αυτοκινήτων.

δ. Για τη μεταγραφή της περίληψης της κατακυρωτικής έκθεσης ακινήτου σε πλειστηριασμό στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του υπερθεματιστή και βεβαίωση του μηχανικού, άλλως δε γίνεται η καταχώρηση.

ε. Για τη μεταγραφή αα) τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων που περιέχουν καταδίκη σε δήλωση βούλησης για εμπράγματη δικαιοπραξία πάνω σε ακίνητο και ββ) τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων με τις οποίες αναγνωρίζεται κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα σε ακίνητο, που έχει κτηθεί με έκτακτη χρησικτησία απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του διενεργούντος τη μεταγραφή και βεβαίωση του μηχανικού, άλλως δε γίνεται η καταχώρηση.

2. Με την ως άνω υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και τη βεβαίωση μηχανικού δηλώνεται και βεβαιώνεται αντίστοιχα ότι:

i) στο ακίνητο δεν υπάρχει κτίσμα

ii) στο ακίνητο ή στη διακεκριμένη αυτοτελή οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία, μη συμπεριλαμβανομένων των κοινοκτήτων ή κοινοχρήστων χώρων του ακινήτου, δεν έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές καθ` υπέρβαση της δόμησης, της κάλυψης και του ύψους της ιδιοκτησίας και δεν έχουν εγκατασταθεί χρήσεις χωρίς άδεια, ή 87

iii) ότι οι εκτελεσμένες αυθαίρετες κατασκευές ή οι εγκατεστημένες αυθαίρετες χρήσεις, εμπίπτουν σε μία από τις εξαιρέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 63 και δεν υπάγονται σε καμία άλλη από τις περιπτώσεις του άρθρου 73 του παρόντος.

β. Η βεβαίωση μηχανικού, για τις αυθαίρετες κατασκευές της περίπτωσης στ` της παραγράφου 2 του άρθρου 63 του παρόντος, για τις οποίες δεν έχει περαιωθεί η διαδικασία εξόφλησης του ενιαίου ειδικού προστίμου του ν. 4014/2011 (Α` 209) ή του ν. 4178/2013 ή του παρόντος περιέχει σαφή αναφορά για την εξόφληση ποσοστού 30% του ενιαίου ειδικού προστίμου για την οποία γίνεται ειδική μνεία σε κάθε δικαιοπραξία.

γ. Η βεβαίωση του μηχανικού συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες προδιαγραφές και τα οριζόμενα στο ν. 651/1977 (Α` 207), εξαρτημένο από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων, συνοδευόμενο από τη μεθοδολογία εξάρτησης και τις συντεταγμένες των τριγωνομετρικών σημείων του κρατικού συστήματος συντεταγμένων, που χρησιμοποιήθηκαν για την εξάρτηση. Σε περίπτωση που το οικόπεδο προέρχεται από πράξη εφαρμογής και διαθέτει συντεταγμένες σε σύστημα αναφοράς διαφορετικό από το ΕΓΣΑ `87, θα πρέπει να αναφέρονται και οι συντεταγμένες σύμφωνα με αυτό. Κατ` εξαίρεση δεν απαιτείται το ως ανωτέρω τοπογραφικό διάγραμμα στις κάτωθι περιπτώσεις:

ί) Για ακίνητα εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού για τα οποία μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος έχει καταρτιστεί συμβολαιογραφική πράξη σύστασης οριζοντίων / καθέτων ιδιοκτησιών ή έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια.

ii) Σε κάθε περίπτωση, για ακίνητα εντός σχεδίου όπου έχει κυρωθεί πράξη εφαρμογής.

iii) Για ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης μη άρτια και μη οικοδομήσιμα σύμφωνα με το εμβαδόν του τίτλου.

iv) Για ακίνητα που προέρχονται από αναδασμό και διανομή εφόσον η αντικειμενική αξία αυτών δεν υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ εξαιρουμένων αυτών που βρίσκονται εντός καθορισμένης ΖΟΕ για τα οποία σε κάθε περίπτωση απαιτείται το τοπογραφικό της παρούσας περίπτωσης γ`.

δ. Οι ως άνω βεβαιώσεις των μηχανικών έχουν ισχύ δύο (2) μηνών. Πριν τη σύνταξη των συμβολαίων υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αρμόδια για το πληροφοριακό σύστημα αρχή και λαμβάνουν μοναδικό αριθμό, που αφορά στο ακίνητο. Στα συμβόλαια προσαρτάται η βεβαίωση και μνημονεύεται ο μοναδικός αριθμός του ακινήτου. Κατά τον χρόνο ισχύος τους, δύναται να χορηγείται επικυρωμένο αντίγραφο της βεβαίωσης από συμβολαιογράφο. Ο μοναδικός αριθμός καταγράφεται στο πληροφορικό σύστημα της ταυτότητας του κτιρίου που τηρείται από το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος.

ε. Μετά την ενεργοποίηση της δυνατότητας του πληροφοριακού συστήματος να υποδέχεται τα τοπογραφικά διαγράμματα της προηγούμενης παραγράφου, υποβάλλονται ηλεκτρονικά και αυτά, πριν τη σύνταξη των συμβολαίων, στην αρμόδια αρχή για το πληροφοριακό σύστημα και προσαρτώνται στα συμβόλαια. Για την ενεργοποίηση της παραπάνω δυνατότητας εκδίδεται διαπιστωτική απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρμόδιας αρχής. στ. Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών του πληροφοριακού συστήματος, οι βεβαιώσεις των μηχανικών που προβλέπονται στην παράγραφο 1 του παρόντος, εκδίδονται και υπογράφονται από τον αρμόδιο Μηχανικό χωρίς μοναδικό αριθμό και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη σχετική διάταξη και προσαρτώνται στα συμβόλαια. Στη σχετική βεβαίωση σημειώνεται και μονογράφεται η επισήμανση «Εκδίδεται από το Μηχανικό λόγω αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών του πληροφοριακού συστήματος». Τα στοιχεία της βεβαίωσης καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα, εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την έκδοση. Για τη συγκεκριμένη επισήμανση γίνεται ειδική μνεία στη συμβολαιογραφική πράξη. Η αναστολή λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος αποδεικνύεται σε κάθε περίπτωση από τη σχετική ανακοίνωση του αρμοδίου οργάνου η οποία αναρτάται υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή και της αρμόδιας αρχής με ευθύνη των αρμοδίων υπηρεσιών.

2. Στα συμβολαιογραφικά έγγραφα, που καταρτίζονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος και έχουν σαν αντικείμενο τη σύσταση ή την τροποποίηση αυτοτελών ιδιοκτησιών κατά τις διατάξεις του ν. 3741/1929 (Α` 4) και ν.δ. 1024/1971 (Α`232), προσαρτώνται αντίγραφα των σχεδίων της οικοδομικής άδειας του κτιρίου.

3. Στα συμβολαιογραφικά έγγραφα που αφορούν σε δικαιοπραξίες μεταβίβασης ακινήτων, στα οποία υπάρχουν κατασκευές ή χρήσεις του παρόντος νόμου, εφόσον αυτές δεν απεικονίζονται στα σχέδια της οικοδομικής άδειας ή της άδειας δόμησης γίνεται ειδική μνεία για τα στοιχεία νομιμότητας των κατασκευών ή των χρήσεων αυτών και επισυνάπτονται επιπλέον, επί ποινή ακυρότητας, αντίγραφα από το πληροφοριακό σύ

www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: