Σάββατο 14 Ιουλίου 2018

Διαγωνισμοί χωρίς ίχνος διαφάνειας

Διαγωνισμοί χωρίς ίχνος διαφάνειας

Η ΝΑMSA αξιολογούσε προσφορές για εναέρια μέσα πυρόσβεσης και έδινε στην Ελλάδα μόνο το όνομα που επέλεγε!
Μέρος 3ο
Ερευνα: Μαρία Παναγιώτου, Ντίνα Ιωακειμίδου
Από τις αρχές του 2011 η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη κατέβαλε εργώδεις προσπάθειες, προκειμένου να παρακαμφθούν τα εμπόδια που η ελληνική έννομη τάξη θέτει για τη στοιχειώδη προστασία των συμφερόντων του Δημοσίου....Η ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία για τη μίσθωση των εναέριων μέσων της Πυροσβεστικής ακυρώνεται, ενώ στις 15 Φεβρουαρίου 2011 εκδίδεται δελτίο Τύπου από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με το οποίο ενημερώνει ότι πλέον και η συντήρηση των ελικοπτέρων του Πυροσβεστικού Σώματος και της ΕΛ.ΑΣ. θα διενεργείται από τη NSPA (πρώην NAMSA) που τελεί υπό την ομπρέλα του ΝΑΤΟ. Προστίθεται δε: «Συνεχίζεται και ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες η διερεύνηση όλων των τεχνικών και νομικών παραμέτρων για τη διενέργεια ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού μέσω της NAMSA (νυν NSPA)». Στο δελτίο Τύπου γίνεται ψευδώς λόγος για ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία ως προς την ανάδειξη αναδόχου. Η διαδικασία που ακολουθείται από τον οργανισμό μόνο ανοιχτή και διαφανής δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.

Ενδεικτική είναι η περιγραφή στο ενημερωτικό σημείωμα που απεστάλη στις 27 Ιανουαρίου του 2011 στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη από επιτροπή του υπουργείου που μετέβη στην έδρα του οργανισμού στο Λουξεμβούργο.
Σε αυτό υπογραμμίζεται, μεταξύ άλλων: «Με την προκήρυξη και την υποβολή των προσφορών από τους ενδιαφερομένους γίνεται αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών των συμμετεχόντων από τη NAMSA παρουσία αντιπροσώπων των αρχηγείων και όσες προσφορές πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές περνούν στην επόμενη φάση, όπου γίνεται το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών παρουσία μόνο των στελεχών της NAMSA. Με το πέρας της διαδικασίας αξιολόγησης ενημερώνεται ο φορέας λήψης των υπηρεσιών μόνο ως προς το πρόσωπο του μειοδότη, πρέπει δε σε δεσμευτικό χρονικό διάστημα έως 28 ημέρες να αποφανθεί αν τον αποδέχεται» (σ.σ.: το Πυροσβεστικό Σώμα, πάντως, δηλώνει ότι το δικαίωμα της απόρριψης συνιστά δύσκολη και περίπλοκη διαδικασία).

Το ενημερωτικό σημείωμα συνεχίζει: «Αμέσως μετά την αποδοχή υπογράφεται συμφωνητικό-σύμβαση μεταξύ του μειοδότη και της NAMSA, το οποίο δεν μας κοινοποιείται. Τυχόν προσφυγές από ενδιαφερομένους για οποιοδήποτε θέμα σε πρώτο στάδιο εξετάζονται από τη NAMSA και σε δεύτερο βαθμό από το International Chamber of Commerce (Διεθνές Eμπορικό Eπιμελητήριο) στο Παρίσι, χωρίς καμία δική μας ανάμειξη». Πάντως (προστίθεται καθησυχαστικά) μέχρι σήμερα κανένας συμμετέχων σε διαγωνισμό της NAMSA δεν έχει προσφύγει στο ως άνω δευτεροβάθμιο όργανο».
Ο κεραυνός, βέβαια, για το Πυροσβεστικό Σώμα δεν άργησε να έρθει, όταν διαπίστωσε επί του πρακτέου τι εννοεί η NSPA όταν μιλά για απόρρητες διαδικασίες και κατά πόσον αυτές εξυπηρετούν τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου, του Eλληνα φορολογούμενου πολίτη δηλαδή.

Η σκανδαλώδης τροπολογία, την οποία «υιοθέτησε» και ο ΣΥΡΙΖΑ
Ομως με την υπαγωγή μας στην ΝSPA ανακύπτουν εμπόδια που απορρέουν από το ελληνικό και το κοινοτικό δίκαιο. Εμπόδια που πρέπει να παρακαμφθούν. Ετσι διαπιστώνεται, μεταξύ άλλων, ότι ο εν λόγω οργανισμός δεν αποδέχεται παρακρατήσεις τόκων επί των χορηγούμενων προς αυτόν προκαταβολών. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η ΝSPA (επομένως και οι ανάδοχοι) με τροπολογία που κατατέθηκε σε χρόνο ρεκόρ από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη απαλλάσσεται από οποιαδήποτε κράτηση ή καταβολή φόρου, ενώ της αναγνωρίζεται η δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής έως και 50% του τιμήματος δίχως καν κατάθεση εγγυητικής επιστολής εκτέλεσης καλής παροχής υπηρεσιών.

Που σημαίνει ότι, εάν ο ανάδοχος αποδειχθεί αφερέγγυος, το Δημόσιο δεν έχει λάβει κανένα μέτρο για την προάσπιση των συμφερόντων του. Ετσι, με το άρθρο 43 στον νόμο 4058/2012 (εν τω μεταξύ, υπουργός Προστασίας του Πολίτη έχει αναλάβει ο Μ. Χρυσοχοΐδης και αν. υπουργός παραμένει ο Μ. Οθωνας) ορίζεται: «Κρατήσεις επί δαπανών που αφορούν προμήθειες ειδών μέσω διεθνών οργανισμών για λογαριασμό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος κ.τ.λ. οι οποίες προβλέπονται υπέρ του Δημοσίου, εφόσον δεν γίνονται δεκτές από τους διεθνείς οργανισμούς, προσαυξάνουν το κόστος του υπό προμήθεια είδους ή της παρεχόμενης υπηρεσίας και καταλογίζονται σε βάρος των πιστώσεων των προϋπολογισμών των ανωτέρω φορέων.

Με απόφαση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη επιτρέπεται η κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας χορήγηση προκαταβολής ποσού μέχρι 50% του προϊόντος σχετικού Χρηματικού Εντάλματος Προπληρωμής (ΧΕΠ) για την πληρωμή δαπανών προμήθειας ειδών και παροχής υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος κ.τ.λ., οι οποίες γίνονται δεκτές μέσω διεθνών οργανισμών. Η χορήγηση της προκαταβολής γίνεται άτοκα και χωρίς την κατάθεση της εγγυητικής επιστολής μετά από σχετικό έγγραφο-αίτημα του διεθνούς οργανισμού και την υποβολή σχετικού τιμολογίου».
Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αποφαίνεται για την τροπολογία: «Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλείται επί του Κρατικού Προϋπολογισμού δαπάνη από την προσαύξηση του κόστους των υπό προμήθεια ειδών ή των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω διεθνών οργανισμών για λογαριασμό των ανωτέρω φορέων, λόγω της ανάληψης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό της υποχρέωσης καταβολής των σχετικών κρατήσεων υπέρ του Δημοσίου και τρίτων». Ομως στην αξιολόγηση των συνεπειών της τροπολογίας το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ανερυθρίαστα δηλώνει ότι «δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού ως εμφαίνεται στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους», ενώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει διαβεβαιώσει για το αντίθετο.

Το 2013 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταθέτουν ερώτηση στη βουλή για την NSPA (NAMSA), ρωτώντας -μεταξύ άλλων- αν «προτίθενται να καταργήσουν άμεσα το επικίνδυνο για το δημόσιο συμφέρον άρθρο 43 του νόμου 4058/2012;» Η τροπολογία παραμένει εν ισχύ έως σήμερα και μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Οι μισθωτοί, οι αυτοαπασχολούμενοι και οι συνταξιούχοι αυτής της χώρας παραμένουν στο ίδιο έργο θεατές της σκληρής λιτότητας, της επιβολής δυσβάσταχτων φόρων και των περικοπών του κοινωνικού κράτους.
Απαράλλακτη παραμένει και η πρόσδεσή μας στην NSPA με σκανδαλωδώς ευνοϊκό καθεστώς για τον οργανισμό και ασύμφορες συμβάσεις για το Δημόσιο, όπως θα καταδείξουμε στη συνέχεια της έρευνάς μας.
Πηγη

www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: