Επανάληψη της Ιστορίας και μια ερμηνεία για τη… γερμανική λατρεία για την Τουρκία
Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών επισκέφθηκε την Τουρκία, [1]. Σύμφωνα με την Καθημερινή «…Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ ξεκίνησε (…) διήμερη επίσκεψη στην Τουρκία (…) ο Αλτμάιερ βλέπει την υπόθεση της αποστολής του σε ιστορικές διαστάσεις.
Γράφει ο Δρ. Σωτήρης Ν. Καμενόπουλος
(PhD Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Πολυτεχνείου Κρήτης)
…Θυμίζει ότι στον Πρώσο στρατάρχη, Κόλμαρ φον ντερ Γκολτς, ο οποίος αναδιοργάνωσε τον οθωμανικό στρατό από το 1883 ως το 1895, του απονεμήθηκε ο τίτλος του Πασά (…) Ένα από τα πλέον φιλόδοξα σχέδια που θα συζητηθούν, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου αξίας 35 δισ. ευρώ, είχε ξεκινήσει έπειτα από πρωτοβουλία του Γερμανού Κάιζερ Βίλχεμ Β΄ με τον σουλτάνο στα τέλη του 19ου αιώνα.
Μαζί με τον Αλτμάιερ ταξιδεύει μια μεγάλη αντιπροσωπεία, αποτελούμενη από 35 μέλη, ανάμεσά τους στελέχη των BASF, Siemens, SAP, Eon».
Σε ειδικό αφιέρωμα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel [2], η οποία δημοσιεύθηκε πριν από την επίσκεψη του Τούρκου προέδρου Erdoğan στη Γερμανία, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 2018, φανερώνεται ότι η εξέλιξη των σχέσεων των δύο χωρών παραμένει ανεπηρέαστη από τη συνεχιζόμενη κρίση.
Σύμφωνα με το εκτενές αφιέρωμα του Der Spiegel, ο Γερμανός ηλεκτρονικός και τεχνολογικός γίγαντας Siemens ενδιαφέρθηκε πολύ για το εκτεταμένο έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής υποδομής της Τουρκίας. Η γερμανική κυβέρνηση αναφέρθηκε ότι παρέχει επίσημες εγγυήσεις για το έργο με συνολική προβλεπόμενη αξία 35 δισ. Ευρώ.
Το Der Spiegel υπενθύμισε τον στρατηγικό σιδηροδρομικό σιδηρόδρομο του 19ου αιώνα “Bagdad-Bahn” – που έφερε το Βερολίνο στο Βόσπορο και στη συνέχεια στη Βαγδάτη – ο οποίος κατασκευάσθηκε με γερμανική οικονομική υποστήριξη κατόπιν συμφωνίας μεταξύ του οθωμανικού σουλτάνου Abdülhamid II και του γερμανικού Kaiser Wilhelm II.
Το Der Spiegel έγραψε: «Μετά από 140 χρόνια, η Τουρκία προγραμματίζει για μια ακόμη φορά ένα γιγαντιαίο έργο κατασκευής σιδηροδρόμων. Η Τουρκία αναμένεται να εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό της δίκτυο με ξένη τεχνογνωσία και χρήμα. Και για άλλη μια φορά η Γερμανία είναι ο προτιμώμενος συνεργάτης όπως ήταν εκείνες τις ημέρες.»
Σύμφωνα με το Der Spiegel, το νέο σιδηροδρομικό έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέων γραμμώνυψηλής ταχύτητας, την αναβάθμιση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης των υφιστάμενων γραμμών, συμπεριλαμβανομένης της τοποθέτησης σηράγγων στις γραμμές αυτές και της παραγωγής των μηχανών και των φορταμαξών που θα λειτουργούν.
Σύμφωνα με το Der Spiegel, ο Erdoğan μέσω ειδικών απεσταλμένων πρότεινε ότι η Siemens θα ηγηθεί της κοινοπραξίας που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου και η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Bahn θα ενταχθεί στην κοινοπραξία και η γερμανική κυβέρνηση θα παράσχει οικονομική στήριξη.
Οι παρατηρητές που παραπέμπουν στις πρόσφατες παραγγελίες 10 σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας της Siemens της Τουρκικής Εταιρείας Σιδηροδρόμων της Τουρκίας δηλώνουν: «Κατά την κατασκευή του σιδηρόδρομου Βαγδάτης-Βερολίνου οι Οθωμανοί προτιμούσαν τις ράγες της Krupp και τις μηχανές Borsig, Henschel και Maffei».
Ίσως όλα τα παραπάνω θυμίζουν κάτι στους αναγνώστες το DP. Ίσως θυμίζουν παλαιότερη αρθρογραφία του DP στις 5 Μαρτίου 2018 [3], δηλαδή επτά μήνες πριν την επίσκεψη του κ. Erdoğan στη Γερμανία η οποία πραγματοποιήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 2018.
Τίτλος του άρθρου ήταν «Σημερινές ομοιότητες με τις συνθήκες που οδήγησαν στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο». Σε εκείνο το άρθρο του DP είχαν αναφερθεί επιλέξει τα εξής όσο αφορά το σιδηρόδρομο Βαγδάτης-Βερολίνου:
>Εμπνευστής και χρηματοδότης του σιδηρόδρομου Βαγδάτης – Βερολίνου ήταν ο Dr. Georg von Siemens.
>Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου, που κατασκευάσθηκε από Γερμανούς μηχανικούς, συνετέλεσε στην ήττα της Ελλάδας το 1922 (και του 1897) καθώς οι Οθωμανοί μπορούσαν και μετέφεραν με ευκολία πολεμοφόδια από το εσωτερικό της αυτοκρατορίας προς το μέτωπο.
>Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου ήταν η γενεσιουργός αιτία του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου: «…diplomacy has nothing to do with this. Diplomacy does not create a Krupp or an I.G Farben, but Krupp or a Farben gives a new edge to diplomacy…»
>Οι γεωπολιτικές συνθήκες που τείνουν να διαμορφωθούν σήμερα στην περιοχή μας μοιάζουν με τις αντίστοιχες συνθήκες των Α΄ και Β΄ Βαλκανικών πολέμων, καθώς και του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
>Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης-Βερολίνου εξυπηρετούσε τα γερμανικά επιχειρηματικά συμφέροντα καθώς μέσω αυτού θα τροφοδοτούνταν η διψασμένη για πρώτες ύλες πανίσχυρη γερμανική βιομηχανία. Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης-Βερολίνου αφορούσε τον έλεγχο των πλουτοπαραγωγικών πηγών της περιοχής από τις Ινδίες μέχρι το Βερολίνο, τη Μέση Ανατολή έως και την Αφρική.
>Αυτοί οι πόλεμοι σχετίζονταν με τον έλεγχο περιοχών αλλά πιο πολύ με τον έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών. Αντίστοιχες πλουτοπαραγωγικές πηγές σήμερα είναι οι υδρογονάνθρακες (και όχι οι υδατάνθρακες !!!)
>Αντίστοιχα projects σήμερα είναι ο «Δρόμος του Μεταξιού» (One Belt, One Road) τον οποίο θέλει να κατασκευάσει η Κίνα αλλά και ο αγωγός East-Med τον οποίο πολεμά η Ρωσία, η Τουρκία, και ίσως ορισμένα λόμπυ της Γερμανίας(;).
Έπειτα, οι παραπάνω απόψεις επαναλήφθηκαν προς επίρρωση δύο φορές σε άλλες ιστοσελίδες, στις 11 Μαρτίου 2018 [4], και στις 10 Σεπτεμβρίου 2018 [5]. Πριν από επτά μήνες λοιπόν, υπήρχε απλώς μία θολή διαίσθηση με ερωτηματικό ότι… η ιστορία ίσως επαναλαμβάνεται;
Τώρα πια η ομίχλη αρχίζει να καθαρίζει και αυτή η διαίσθηση τείνει να γίνει βεβαιότητα. Το ερωτηματικό φεύγει. Η ιστορία όντως επαναλαμβάνεται και κάποιοι όπως φαίνεται επαναλαμβάνουν τα ίδια λάθη.
Μην ξεχνάμε: ο όρος «γεωπολιτική» προήλθε από τους Γερμανούς. Αυτή η γεωπολιτική φαίνεται πως επιστρέφει ως ζόμπι. Με δεδομένο πλέον το πραγματικό γεγονός της ανασύστασης παλαιότερων γεωπολιτικών βλέψεων της γερμανικής βιομηχανίας ας προστεθούν ορισμένες επιπλέον συγκριτικές σκέψεις.
Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου δεν είχε αποτελέσει μόνο την αιτία του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου και την αιτία της Μικρασιατικής Καταστροφής και της ήττας του 1897. Θα πρέπει να δει κανείς ολόκληρη την εικόνα της περιοχής (τη Μεγάλη Εικόνα) και να θυμηθεί ποιά άλλα παράλληλα γεωπολιτικά γεγονότα συνέβαιναν τότε.
Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου συνέβαλλε εμμέσως και στην καθυστέρηση της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Από τη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας προήλθε τόσο το Ελληνικό Κράτος, όσο και το Κράτος του Ισραήλ…
www.fotavgeia.blogspot.com
Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε ότι ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών επισκέφθηκε την Τουρκία, [1]. Σύμφωνα με την Καθημερινή «…Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ ξεκίνησε (…) διήμερη επίσκεψη στην Τουρκία (…) ο Αλτμάιερ βλέπει την υπόθεση της αποστολής του σε ιστορικές διαστάσεις.
Γράφει ο Δρ. Σωτήρης Ν. Καμενόπουλος
(PhD Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Πολυτεχνείου Κρήτης)
…Θυμίζει ότι στον Πρώσο στρατάρχη, Κόλμαρ φον ντερ Γκολτς, ο οποίος αναδιοργάνωσε τον οθωμανικό στρατό από το 1883 ως το 1895, του απονεμήθηκε ο τίτλος του Πασά (…) Ένα από τα πλέον φιλόδοξα σχέδια που θα συζητηθούν, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου αξίας 35 δισ. ευρώ, είχε ξεκινήσει έπειτα από πρωτοβουλία του Γερμανού Κάιζερ Βίλχεμ Β΄ με τον σουλτάνο στα τέλη του 19ου αιώνα.
Μαζί με τον Αλτμάιερ ταξιδεύει μια μεγάλη αντιπροσωπεία, αποτελούμενη από 35 μέλη, ανάμεσά τους στελέχη των BASF, Siemens, SAP, Eon».
Σε ειδικό αφιέρωμα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel [2], η οποία δημοσιεύθηκε πριν από την επίσκεψη του Τούρκου προέδρου Erdoğan στη Γερμανία, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 2018, φανερώνεται ότι η εξέλιξη των σχέσεων των δύο χωρών παραμένει ανεπηρέαστη από τη συνεχιζόμενη κρίση.
Σύμφωνα με το εκτενές αφιέρωμα του Der Spiegel, ο Γερμανός ηλεκτρονικός και τεχνολογικός γίγαντας Siemens ενδιαφέρθηκε πολύ για το εκτεταμένο έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής υποδομής της Τουρκίας. Η γερμανική κυβέρνηση αναφέρθηκε ότι παρέχει επίσημες εγγυήσεις για το έργο με συνολική προβλεπόμενη αξία 35 δισ. Ευρώ.
Το Der Spiegel υπενθύμισε τον στρατηγικό σιδηροδρομικό σιδηρόδρομο του 19ου αιώνα “Bagdad-Bahn” – που έφερε το Βερολίνο στο Βόσπορο και στη συνέχεια στη Βαγδάτη – ο οποίος κατασκευάσθηκε με γερμανική οικονομική υποστήριξη κατόπιν συμφωνίας μεταξύ του οθωμανικού σουλτάνου Abdülhamid II και του γερμανικού Kaiser Wilhelm II.
Το Der Spiegel έγραψε: «Μετά από 140 χρόνια, η Τουρκία προγραμματίζει για μια ακόμη φορά ένα γιγαντιαίο έργο κατασκευής σιδηροδρόμων. Η Τουρκία αναμένεται να εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό της δίκτυο με ξένη τεχνογνωσία και χρήμα. Και για άλλη μια φορά η Γερμανία είναι ο προτιμώμενος συνεργάτης όπως ήταν εκείνες τις ημέρες.»
Σύμφωνα με το Der Spiegel, το νέο σιδηροδρομικό έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέων γραμμώνυψηλής ταχύτητας, την αναβάθμιση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης των υφιστάμενων γραμμών, συμπεριλαμβανομένης της τοποθέτησης σηράγγων στις γραμμές αυτές και της παραγωγής των μηχανών και των φορταμαξών που θα λειτουργούν.
Σύμφωνα με το Der Spiegel, ο Erdoğan μέσω ειδικών απεσταλμένων πρότεινε ότι η Siemens θα ηγηθεί της κοινοπραξίας που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου και η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Bahn θα ενταχθεί στην κοινοπραξία και η γερμανική κυβέρνηση θα παράσχει οικονομική στήριξη.
Οι παρατηρητές που παραπέμπουν στις πρόσφατες παραγγελίες 10 σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας της Siemens της Τουρκικής Εταιρείας Σιδηροδρόμων της Τουρκίας δηλώνουν: «Κατά την κατασκευή του σιδηρόδρομου Βαγδάτης-Βερολίνου οι Οθωμανοί προτιμούσαν τις ράγες της Krupp και τις μηχανές Borsig, Henschel και Maffei».
Ίσως όλα τα παραπάνω θυμίζουν κάτι στους αναγνώστες το DP. Ίσως θυμίζουν παλαιότερη αρθρογραφία του DP στις 5 Μαρτίου 2018 [3], δηλαδή επτά μήνες πριν την επίσκεψη του κ. Erdoğan στη Γερμανία η οποία πραγματοποιήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 2018.
Τίτλος του άρθρου ήταν «Σημερινές ομοιότητες με τις συνθήκες που οδήγησαν στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο». Σε εκείνο το άρθρο του DP είχαν αναφερθεί επιλέξει τα εξής όσο αφορά το σιδηρόδρομο Βαγδάτης-Βερολίνου:
>Εμπνευστής και χρηματοδότης του σιδηρόδρομου Βαγδάτης – Βερολίνου ήταν ο Dr. Georg von Siemens.
>Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου, που κατασκευάσθηκε από Γερμανούς μηχανικούς, συνετέλεσε στην ήττα της Ελλάδας το 1922 (και του 1897) καθώς οι Οθωμανοί μπορούσαν και μετέφεραν με ευκολία πολεμοφόδια από το εσωτερικό της αυτοκρατορίας προς το μέτωπο.
>Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου ήταν η γενεσιουργός αιτία του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου: «…diplomacy has nothing to do with this. Diplomacy does not create a Krupp or an I.G Farben, but Krupp or a Farben gives a new edge to diplomacy…»
>Οι γεωπολιτικές συνθήκες που τείνουν να διαμορφωθούν σήμερα στην περιοχή μας μοιάζουν με τις αντίστοιχες συνθήκες των Α΄ και Β΄ Βαλκανικών πολέμων, καθώς και του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
>Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης-Βερολίνου εξυπηρετούσε τα γερμανικά επιχειρηματικά συμφέροντα καθώς μέσω αυτού θα τροφοδοτούνταν η διψασμένη για πρώτες ύλες πανίσχυρη γερμανική βιομηχανία. Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης-Βερολίνου αφορούσε τον έλεγχο των πλουτοπαραγωγικών πηγών της περιοχής από τις Ινδίες μέχρι το Βερολίνο, τη Μέση Ανατολή έως και την Αφρική.
>Αυτοί οι πόλεμοι σχετίζονταν με τον έλεγχο περιοχών αλλά πιο πολύ με τον έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών. Αντίστοιχες πλουτοπαραγωγικές πηγές σήμερα είναι οι υδρογονάνθρακες (και όχι οι υδατάνθρακες !!!)
>Αντίστοιχα projects σήμερα είναι ο «Δρόμος του Μεταξιού» (One Belt, One Road) τον οποίο θέλει να κατασκευάσει η Κίνα αλλά και ο αγωγός East-Med τον οποίο πολεμά η Ρωσία, η Τουρκία, και ίσως ορισμένα λόμπυ της Γερμανίας(;).
Έπειτα, οι παραπάνω απόψεις επαναλήφθηκαν προς επίρρωση δύο φορές σε άλλες ιστοσελίδες, στις 11 Μαρτίου 2018 [4], και στις 10 Σεπτεμβρίου 2018 [5]. Πριν από επτά μήνες λοιπόν, υπήρχε απλώς μία θολή διαίσθηση με ερωτηματικό ότι… η ιστορία ίσως επαναλαμβάνεται;
Τώρα πια η ομίχλη αρχίζει να καθαρίζει και αυτή η διαίσθηση τείνει να γίνει βεβαιότητα. Το ερωτηματικό φεύγει. Η ιστορία όντως επαναλαμβάνεται και κάποιοι όπως φαίνεται επαναλαμβάνουν τα ίδια λάθη.
Μην ξεχνάμε: ο όρος «γεωπολιτική» προήλθε από τους Γερμανούς. Αυτή η γεωπολιτική φαίνεται πως επιστρέφει ως ζόμπι. Με δεδομένο πλέον το πραγματικό γεγονός της ανασύστασης παλαιότερων γεωπολιτικών βλέψεων της γερμανικής βιομηχανίας ας προστεθούν ορισμένες επιπλέον συγκριτικές σκέψεις.
Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου δεν είχε αποτελέσει μόνο την αιτία του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου και την αιτία της Μικρασιατικής Καταστροφής και της ήττας του 1897. Θα πρέπει να δει κανείς ολόκληρη την εικόνα της περιοχής (τη Μεγάλη Εικόνα) και να θυμηθεί ποιά άλλα παράλληλα γεωπολιτικά γεγονότα συνέβαιναν τότε.
Ο σιδηρόδρομος Βαγδάτης – Βερολίνου συνέβαλλε εμμέσως και στην καθυστέρηση της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Από τη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας προήλθε τόσο το Ελληνικό Κράτος, όσο και το Κράτος του Ισραήλ…
www.fotavgeia.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου