Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2018

Το quipu: μια αριθμομηχανή στην Inca Empire

Το quipu: μια αριθμομηχανή στην Inca Empire
Οι προ-Κολομβιανοί λαοί δεν παύουν να μας εκπλήσσουν. Σας έχουμε ήδη πει πολλές περιγραφές για τους Αζτέκους και τους Μάγους , αλλά σήμερα σταματάμε στους γιους του ήλιου, τους ανθρώπους Inca , ειδικά στο περίεργο λογιστικό τους σύστημα: το quipu.
Το quipu αποτελούνταν από ένα σταυρό - μακρύ σχοινί, μαύρο, στο οποίο η κάθετη σχοινιά κίτρινο γεμάτο κόμπους και παράλληλα να είναι μεταξύ τους δεμένα, σε προσθήκη σε ένα μεγαλύτερο βυσσινί με τέσσερις κόμβους, η τελευταία εκ των οποίων τμήμα ένα άλλο σχοινί με δέκα κόμβους από το οποίο κρεμούν δέκα βοηθητικές χάντρες διαφορετικών χρωμάτων. Η προτελευταία, κηλιδωμένη και κίτρινη, δείχνει τον αριθμό 1000 και τον τελευταίο λευκό 30.000. Κάθε κάθετο σχοινί χωρίστηκε σε ζώνες και σύμφωνα με το ύψος του σχοινιού, η ζώνη αντιπροσωπεύει μονάδες, δεκάδες, εκατοντάδες κ.λπ.


Παρά το γεγονός ότι όλα τα κλειδιά για την ερμηνεία τους δεν είναι γνωστές , ότι είναι γνωστό ότι η khipu χρησιμοποιήθηκαν για να μετρήσει και να επικοινωνούν τα μηνύματα των διοικητικών, στρατιωτικών και οικονομικών συμφερόντων, ως προϊόν των καλλιεργειών, την ικανότητα αποθήκευσης, την αύξηση του πληθυσμού ή ζημιά που παράγεται από εισβολή. Ωστόσο, τα χρόνια μιας βασιλείας δεν καταγράφηκαν, ίσως επειδή ήταν ένα ζήτημα που δεν τους απασχολούσε.
Το quipus κυκλοφόρησε μέσα από το ευρύ δίκτυο των δρόμων Inca. Σε κάθε πόλη υπήρχε ένα πρόσωπο, το quipucamayoc , υπεύθυνο για την κατασκευή του quipu με ένα συγκεκριμένο μήνυμα, το οποίο ερμηνεύθηκε στην πόλη προορισμού από τον τοπικό quipucamayoc, ο οποίος έστειλε τις πληροφορίες στις αρχές. Αυτά τα quipucamayoc είχαν μια πολύπλοκη δουλειά που ήταν υπεύθυνη για την καταγραφή γεγονότων και τη λήψη στατιστικών για μια περίπλοκη κατάσταση Inca των δύο εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων και περισσότερους από 12 εκατομμύρια κατοίκους.
Δυστυχώς, πολύ λίγες κουπιά σώζονται επειδή είχαν καεί από τους Ισπανούς, θεωρώντας τους αιρετικές.
www.fotavgeia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: